پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۹ آذر ۱۳۹۶ / ۰۷:۴۹
کد مطلب: 42594
۱

از‌ هر سه زن‌ تهرانی‌ یکی‌ در‌ معرض‌ خشونت‌ قرار‌ می‌گیرد

از‌ هر سه زن‌ تهرانی‌ یکی‌ در‌ معرض‌ خشونت‌ قرار‌ می‌گیرد
میگنا: فرید براتی در دومین همایش ملی منع خشونت علیه زنان در دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با اشاره به انواع خشونت علیه زنان تصریح کرد: متأسفانه بخش‌هایی از خشونت‌ها نادیده گرفته‌شده است و ما اطلاعات و آمار دقیقی در این مورد نداریم چراکه بسیاری از زنان خشونت انجام‌شده را گزارش نمی‌دهند.

وی افزود: اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم بخشی از جامعه ما را زنان روسپی تشکیل می‌دهند، مشکلات زنان دارای کار جنسی در کشور در هیچ جا دیده نمی‌شود، درواقع جمعیت پنهانی هستند که ما به شکل قانونی و شرعی آن‌ها را قبول نداریم؛ اما حضور آن‌ها در جامعه دارای آثار و تبعات است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خشونت و سوءاستفاده جنسی در محیط کار را نوعی دیگر از خشونت دانست و تأکید کرد: خشونت‌ها یا سوءاستفاده‌های جنسی در محیط‌های کار برای بانوان صورت می‌گیرد اما این موارد در تحقیقات دیده نمی‌شود و بیشتر تحقیقات انجام‌شده جزء تحقیقات دانشجویی یا دانشگاهی است.

برای ارزیابی کامل خشونت علیه زنان، در برنامه ششم توسعه، تحقیقی را در سطح کشور به‌منظور استقرار سامانه رصد آسیب‌های اجتماعی تحت عنوان «سراج» آغاز کردیم که به‌صورت پایلوت در بین جمعیت عمومی مناطق 22 گانه تهران اجرا شد.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده در تهران 27 درصد زنانی که موردتحقیق بودند، به‌نوعی دچار خشونت شده بودند، حدود ۶ درصد نیز دچار خشونت جنسی و ۸ درصد خشونت عاطفی و روانی را مطرح کرده بودند.

درواقع می‌توان گفت در تهران اغلب خشونت‌ها خشونت روانی است و از هر 3 زن، یک زن دچار خشونت شده است؛ این در حالی است که در برخی از استان‌ها خشونت علیه زنان بیشتر از تهران است چراکه به لحاظ فرهنگی و سایر شرایط، وضعیت زنان در شهر تهران، خیلی بهتر از مناطق دیگر کشور است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور یادآور شد: خشونت علیه زنان برگرفته از فرهنگ مذکر و مردسالار است درواقع تاریخ کشور ما جامعه مردسالار بوده است، متأسفانه آنچه تا به امروز در فرهنگ ادبیات در مورد عشق داریم نیز به‌جای روابط عاطفی بین زن و مرد بیشتر مردانه است.

خشونت در جامعه، مجزا از سایر اشکال آسیب‌ در جامعه نیست، بنابراین کار وسیع را می‌طلبد و در کنار فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی باید بر روی جمعیت‌هایی که بیشتر مورد خشونت قرار می‌گیرند؛ متمرکز شویم، اصلی‌ترین بحث در مورد مقابله با خشونت علیه زنان، بحث‌های پیشگیرانه و تأکید بر فرهنگ‌سازی و آموزش‌های همگانی است.

براتی با اشاره به تغییر شیوع ایدز در کشور خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته یکی از اساسی‌ترین وجوه انتقال ایدز ، اعتیاد تزریقی بود که با توجه به مداخلات صورت گرفته توانستیم تا حدی این موضوع را کنترل کنیم؛ اما اکنون میزان انتقال ایدز در کشور از راه روابط جنسی ناایمن یک تا دو درصد از راه انتقال به طریق اعتیاد تزریقی پیشی گرفته است.

ما اغلب قربانیان را مقصر می‌دانیم درحالی‌که باید زنان آسیب‌دیده و متقاضی مصرف مواد مخدر را تحت حمایت قرار دهیم؛ در همین راستا و به‌منظور توانمندسازی این گروه از زنان، مراکز اسکان موقت دختران و زنان خشونت دیده راه‌اندازی شده است.

معاون پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: پیش‌ از این مراکز دولتی در استان‌های مختلف وجود داشت و آدرسشان را نیز فقط قاضی و ناجا داشت که مداخلات مددکاری و اجتماعی و اقدامات لازم حسب مورد صورت می‌گرفت اما اخیراً با توجه به تغییرات انجام‌شده این خانه‌ها به خانه‌های امن تبدیل شدند که در حال حاضر ۲۸ خانه امن در کشور وجود دارد که بیشتر آن‌ها به بخش غیردولتی مطمئن واگذارشده است و در این مدت مراجعان بسیار زیادی داشتند که نگران‌کننده است.

براتی تأکید کرد: اخیراً تحقیقی در ۱۷ استان روی زنان روسپی مصرف‌کننده مواد انجام شد و در یک نمونه ۸۰۰ نفری، تقریباً ۴۰ درصد آن‌ها برای دریافت خدمات به مراکز مراجعه می‌کنند و همچنین اخیراً در تهران مراکز مادر و کودک برای زنان مصرف‌کننده تمایل به ترک اعتیاد دارای فرزند کوچک فعال‌شده است.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خوشبختی یعنی بدست آوردن یک زندگی و تقسیم آن با دیگران!