پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۶:۴۱
کد مطلب: 42711
۱

برگزاری نشست گروه‌های آموزشی واحد اراک با پدر علم روانشناسی حوزه علمیه قم

برگزاری نشست گروه‌های آموزشی واحد اراک با پدر علم روانشناسی حوزه علمیه قم
میگنا: معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی اراک در این نشست با بیان اینکه در این جلسه هماهنگی لازم میان گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد و جامعه شناسی پژوهشگاه بصورت تفاهم نامه کاربردی دنبال می شود گفت: «به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه تمایل داریم کرسی ترویجی که مسئولیت این کرسی به دکتر خسروپناه واگذاره شده با حضور استادان استان های مرکزی، لرستان و همدان برگزار کنیم.»

پیمان عین القضاتی با اشاره به دوره اول این نشست و آگاهی گروه جامعه شناسی از توانمندی های پژوهشگاه افزود: «انجام فعالیت های مشترک پژوهشگاه و دانشگاه در قالب مجلات، کرسی های آزاد اندیشی، فعالیت های تحقیقاتی در زمینه پایان نامه ها و مدرسانی که می توانند در دوره های ضیافت اندیشه یاریگر دانشگاه آزاد اسلامی باشند از اهداف تشکیل این نشست است.»

وی افزود: «رشته روان شناسی یکی از پرجمعیت ترین گروه های دانشکده علوم انسانی در مقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری با گرایش های مختلف در 5 دانشگاه استان مرکزی است.به همین سبب نشست ویژه با گروه روانشناسی و علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منعقد شده است.»


معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اراک با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دور جدید گفت: «تغییر و تقویت مباحث در حوزه آموزش ذیل سند دانشگاه اسلامی بر اساس برنامه هدفمند، حرکت به سمت تحقق آرمان دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد اسلامی است.»

 

عین القضاتی، یکی از راه حل های برطرف کردن مشکلات آموزش و پژوهش را مرهون تعامل و تبادل بیشتر بین پژوهشگاه به ویژه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دانست و افزود: «اضافه شدن برخی از واحدهای دانشگاهی با نگاه اسلامی و نیاز به مدرس با توانمندی لازم را می توان از طریق ارتباط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رفع کرد.»

محمدرضا سالاری فر عضو گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با بیان اینکه آیت الله غروی ازسال 60 فعالیت های روان شناسی را با استفاده از اساتید معتبر ایران آغاز کرد، گفت: «وی تعامل حوزه و دانشگاه را بسیار ضروری می دانست و با ارتباط قوی و تعاملی که با چند تن از اساتید معتبر برقرار کرد روان شناسی را با نگاه حوزوی راه اندازی و تعدادی از طلاب را جذب کردند تا در حوزه روان شناسی تحصیل و فعالیت کنند.»
 

 
وی با بیان اینکه آیت الله غروی تعامل با علم جدید را لازم می دانست، افزود: «اکنون در حوزه بیش از 100روان شناس داریم که عضو نظام روان شناسی هستند و موفقیت خود را مدیون زحمات ایشان می دانند و امروز طلبه ها اعتقاد دارند ایشان پدر علم روان شناسی حوزه علمیه قم هستند.»

سالاری فر با اشاره به آغاز فعالیت های پژوهشی در رشته روان شناسی گفت: «فعالیت های پژوهشی حوزه ازروان شناسی رشد با نگاه اسلامی آغاز و سپس با روان شناسی اجتماعی درحوزه سبک زندگی، روان شناسی خانواده، روان شناسی دین و روان شناسی در قرآن وروایات وسایرکتبی که برای مباحث درمانی دینی و معنوی تدوین شد، زمینه پژوهش های علمی قوی را فراهم کرد.»

آیت الله سیدمحمد غروی پدر علم روان شناسی حوزه هم با اشاره به تاریخچه علم روان شناسی و علوم تربیتی، هدف این پژوهشگاه درسال های اولیه را ورود و باز سازی در علوم انسانی عنوان کرد و گفت: «در سال های اولیه مکتب روان شناسی با مبنای علمی و فلسفی آن ارائه و مورد نقد قرار گرفت.»
وی با بیان اینکه درسال های بعد کتاب هایی تدوین شد که بسیار تطبیقی بود و جنبه نقد و بررسی داشت افزود: «تدوین این کتب زمینه را برای فعالیت های عمیق تر فراهم کرد.»
 

محمود نوذری عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با اشاره به تصویب 18واحد تحت عنوان تعلیم و تربیت اسلامی با اساسنامه جدید دانشگاه فرهنگیان گفت: «تالیف این کتب به پژوهشگاه قم واگذار شده و یک شورای علمی جداگانه مخصوص دانشگاه فرهنگیان داریم که تدوین کتب و فعالیت آموزشی اساتید این دانشگاه بر عهده این پژوهشگاه است.»
وی با توجه به برگزاری همایش بین المللی تربیت دینی توسط آستان قدس رضوی یادآور شد: «فعالیت علمی این همایش هم به اعضای هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واگذار شده است.»

مسعود جان بزرگی عضو هیات علمی پژوهشگاه هم با بیان اینکه علوم انسانی فی نفسه هدف نیست بلکه برای جامعه سازی اسلامی است گفت: «در صورتی که جامعه سازی مد نظر باشد ممکن است فعالیت ها و جهت گیری ها دقیق تر و کاربردی تر و استفاده از آنچه که تاکنون بوده بتواند باشد.»

محمد بهشتی عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز با اشاره به فعالیت های دانشگاه فرهنگیان در مقاطع مختلف گفت: «آیا همه روش ها برای تمام دوره ها می تواند کارساز باشد یا بخشی از یک روش با یک ویژگی خاص تاثیرگذار است.»
 

 
وی با توجه به ضرورت تجدید نظر در نگارش کتاب برای تهیه خوراک فکری افراد در مقاطع مختلف افزود: «مبنای تربیت از دیدگاه قرآن زمانی اتفاق می افتد که اندیشمندان در کنار هم برای انجام کارها تلاش کنند زیرا مجموعه افرادی نیست که در کنار هم بصورت جداگانه فعالیت کنند بلکه فعالیت هایی به شمار می رود که حاصل تعامل فکری افرادی است که با هم فکر و ایده را تولید می کنند.»

منبع: آنا
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ