پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۱
کد مطلب: 42721
۱
رییس گروه آسیب‌ها و امنیت اجتماعی استانداری تهران:

دو سوم مبتلایان به اختلالات روانپزشکی، مداخلات درمانی دریافت نمی‌کنند

مهم‌ترین راهبردهای پنج سال آینده برای بهبود سلامت روان جامعه
دو سوم مبتلایان به اختلالات روانپزشکی، مداخلات درمانی دریافت نمی‌کنند
رییس گروه آسیب‌ها و امنیت اجتماعی استانداری تهران گفت: براساس بررسی‌های سال 2010 شدیدترین بار اختلالات روانی-رفتاری در سنین 20 تا 49 سال است که این اختلالات در سنین 25 تا 29 سال بسیار شدید است.

به گزارش میگنا سید محمد سیدی، رییس گروه آسیب‌ها و امنیت اجتماعی استانداری تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگر مهرخانه درباره وضعیت سلامت روان جامعه ایران تصریح کرد: معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گزارشی تحت عنوان "طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌‌ها"، بخشی ویژه اختلالات روانی ارائه کرده است. بر این اساس در سال 1380، اختلالات روانی رتبه دوم بار بیماری‌ها را در کشور داشته است. با استناد به پیمایش ملی سلامت روان ایران از 1389 تا 1390 تمرکز بر جمعیت 15 تا 64 ساله کشور، 23.6 درصد از افراد 15 تا 64 ساله کشور دچار یک یا چند اختلال روانپزشکی هستند. بیشترین گروه‌های مبتلا به اختلالات زنان، ساکنان مناطق شهری، افراد بیکار، افراد بی‌سواد و افراد دارای وضعیت اقتصادی پایین هستند.

بیکاری افراد مبتلا به اختلالات روانی 1.6 برابر افراد غیربیمار است
او ادامه داد: بر اساس پیمایش ملی سال 1390، 12 میلیون و500 هزار نفر در کل کشور به اختلالات روانپزشکی مبتلا هستند و 2 میلیون و 400 هزار نفر از این تعداد حداقل درمان کافی را دریافت می‌کنند. بیکاری افراد دارای اختلالات روانی 1.6 برابر افراد غیربیمار و ازکارافتادگی این گروه 3.5 برابر افراد عادی است. همچنین دوسوم افراد مبتلا به اختلالات روانپزشکی از مداخلات بهداشتی - درمانی بهره‌مند نمی‌شوند و نیاز برآورده‌نشده دارند.


خودکشی در تهران از میانگین کشوری کمتر است
سیدی در مور وضعیت خودکشی در کشور اظهار کرد: شاخص کشوری اقدام به خودکشی در سال 1393، 108 در 100 هزار بود. همچنین شاخص کشوری فوت ناشی از خودکشی در سال 1393، 3.5 در 100 هزار بود. این در حالی است که شاخص اقدام به خودکشی در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران (تهران) در سال 1394، 65 در 100 هزار نفر برآورده شده است که از میانگین کشوری کمتر است. فوت ناشی از خودکشی نیز در این گروه با رقم 0.8 در صدهزار نفر یعنی زیر یک نفر و کمتر از کشور است. تعداد بیماران شناسایی‌شده توسط دانشگاه طی این پایش با تشخیص افسردگی 2051 نفر، اضطراب 481 نفر، سایر اختلالات روانی 1068 نفر و دو قطبی 19 نفر بوده است. در سال 1395 مجموع افرادی که خدمات سلامت روانی – اجتماعی و اعتیاد را دریافت کرده‌اند، 30 هزار و 491 نفر بوده است که از کارشناسان سلامت روان مراکز خدمات جامع سلامت، کارشناسان مراقب سلامت پایگاه‌های سلامت و پزشکان خدمات دریافت کرده‌اند. دانشگاه علوم پزشکی تهران سه مرکز سلامت روان جامعه‌نگر دارد که 11 هزار و 850 نفر توسط این سه مرکز شناسایی شدند و 53 پزشک نیز در این سه مرکز به ارائه خدمات پرداختند.


راهبردهای پیش رو در سلامت روان
رییس گروه آسیب‌ها و امنیت اجتماعی استانداری تهران با اشاره به راهبردهای بهبود وضعیت سلامت روان گفت: راهبردهایی اساسی برای پنج سال آینده در سه بخش مشخص شده است؛ بر این اساس بهبود وضعیت فعلی خدمات سلامت روان، ارتقای سلامت روان گروه‌های مختلف جامعه و سرمایه‌گذاری در کاهش عوامل خطر سلامت روان، مهم‌ترین راهبردهای پنج سال آینده است.

او با تأکید بر تأثیرگذاری بخش‌های مختلف در سلامت روان مردم ادامه داد: در گزارشی مربوط به سال 2001 برای بخش‌های کار، تجارت، آموزش، مسکن، رفاه و دستگاه قضایی وظایفی در نظر گرفته شده است تا سطح سلامت روان مردم ارتقا یابد. به‌طور مثال پیشگیری از زندانی کردن نا‌به‌جای افراد مبتلا به اختلالات روانی، در اختیار قرار دادن درمان اختلالات روانی و رفتاری در زندان‌ها، کاهش پیامدهای زندانی کردن بر سلامت روان و آموزش کارکنان دستگاه قضایی از راهبردهایی است که برای دستگاه قضایی مشخص شده است.

وارد کردن سیاست‌های ضدتبعیض به مدارس از اولویت‌های مبتلایان به اختلالات روانی است
سیدی با اشاره به اولویت‌های بخش مسکن تأکید کرد: در بخش مسکن اولویت به تأمین مسکن افراد مبتلا به اختلالات روانی، تعیین مراکزی برای سکونت این افراد، پیشگیری از تبعیض در منازل این افراد و پیشگیری از تفکیک جغرافیایی مبتلایان به اختلالات روانی داده شده است. در حوزه اشتغال، پذیرش سیاست‌های ترویجی برای استخدام و خلق محیط کاری مثبت و عاری از تبعیض و آزار جنسی مدنظر قرار گرفته است. در بحث آموزش، اجرای سیاست‌هایی به منظور از پیشگیری از ترک تحصیل پیش از اتمام تحصیلات متوسطه، وارد کردن سیاست‌های ضدتبعیض به مدارس، گنجاندن مهارت زندگی در برنامه آموزشی و رسیدگی به کودکان دارای احتیاجات خاص به‌عنوان اولویت معرفی شده‌اند.


اختلالات در سنین 25 تا 29 سال بسیار شدید است
رییس گروه آسیب‌ها و امنیت اجتماعی استانداری تهران با تأکید بر این‌که رتبه ایران به لحاظ خودکشی از میانگین جهانی پایین‌تر است، افزود: براساس بررسی‌های سال 2010 شدیدترین بار اختلالات روانی-رفتاری در سنین 20 تا 49 سال است. این اختلالات در سنین 25 تا 29 سال بسیار شدید است. سنین 20 تا24 سال رتبه دوم را دارند. همچنین سنین 30 تا 34 سال در سومین رتبه قرار گرفته‌اند. این آمارها وضعیت هشداردهنده‌ای را نشان می‌دهند که افراد در سنین 20 تا 34 سال فوق‌العاده بیشتر از دیگر سنین دچار اختلالات رفتاری و روانی می‌شوند و لازم است توجه بیشتری به این رده سنی داشته باشیم و برنامه‌های ویژه‌تری را برای آن‌ها در نظر بگیریم. وضعیت افراد مبتلا به این اختلالات از 59 سالگی رو به کاهش می‌گذارد و از سن 10 سال به پایین بسیار کم است.


اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه سلامت روان
او با اشاره به اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه سلامت روان گفت: این دانشگاه در سال 1395 با هدف بهبود خدمات سلامت روان اقداماتی از جمله استقرار 56 روانشناس بالینی در مراکز خدمات جامع سلامت، برگزاری 6 دوره آموزشی تئوری و عملی 6 روزه برای روانشناسان بالینی، آموزش حدود 600 نفر مراقب سلامت در حوزه سلامت روان و استقرار در 208 پایگاه سلامت، ثبت اطلاعات سلامت روان در کلیه واحدهای ارائه‌دهنده خدمت در حوزه بهداشت، در پرونده الکترونیک سلامت، استقرار تیم سلامت روان در هفت مرکز بهاران، افزایش مراکز کاهش آسیب، ادغام برنامه پیشگیری از خودکشی در مراقبت‌های اولیه بهداشتی، راه‌اندازی کمیته بررسی عوارض و مرگ و میر قابل اجتناب و برگزاری کارگاه پیشگیری از خودکشی برای پزشکان انجام داده است.

سیدی ادامه داد: تدوین، تولید و چاپ پمفلت راهنمای کارکنان بهداشتی برای مواجهه با خودکشی و پمفلت مواجهه مناسب با رفتار خودکشی؛ برنامه‌ریزی جهت تدوین و تولید پمفلت بازنمایی سلامت‌محور خودکشی در رسانه برای اصحاب رسانه؛ طرح موضوع پیشگیری از افسردگی و خودکشی در رسانه‌های گروهی؛ طراحی و تدوین و تولید پمفلت زندگی با فرد افسرده و پمفلت‌های دیگری در حوزه بهداشت روان که در قالب بروشور در اختیار طیف مورد نظر توزیع شده است، از دیگر اقدامات است.
مرجع : مهرخانه
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم