جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۷:۴۴
کد مطلب: 42818
۰

زلزله؛ از کرمانشاه تا تهران

زلزله؛ از کرمانشاه تا تهران
زلزله، نمونه‌ای از بلایایی است که باید برای آن آماده بود و از آن درس‌هایی گرفت. از جمله این درس‌ها، یادآوری سختی‌هایی است که مردم زلزله زده کرمانشاه، روبه رو هستند. زلزله از بلایای طبیعی است که مدتی است در جاهای مختلف کشور، رخ می‌دهد و به تازگی حوالی تهران را لرزاند.

این اشتباه شناختی بزرگی است که فکر کنیم حادثه فقط برای دیگران می‌افتد و همیشه همه چیز برای ما سر جای خودش خواهد بود و هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد. باید آماده بود. شب اول حادثه، مردم تهران و البرز با احساس زلزله، سراسیمه از خانه بیرون آمدند و بسیاری از آنها، شب را در بیرون از خانه گذراندند.

آنها یک شب، حس و حال مردم کرمانشاه را که بیش از یک ماه از زلزله در چادرهای اهدایی هلال احمر، با سرما دست و پنجه نرم می‌کنند درک کردند؛ آنها الان، قدر کمک‌هایی را که برای مردم آنجا فرستاده‌ بودند به خوبی احساس کردند. مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه، سپاسگزار مهربانی مردمان تهران و البرز و سراسر ایران هستند و خواهند بود.

کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه، نشان داد که مردم ایران، زلزله ‌زدگان را مثل خانواده خود دانستند و هر آنچه برای خود می‌پسندیدند برای آنها نیز پسندیدند. اما باید دانست هنوز خیلی از مردم مناطق زلزله زده کرمانشاه، شب‌ها در سرمای شدید، در چادر می‌خوابند. تنها وسایل گرمایشی آنها چراغ‌های نفتی و برقی است؛ چراغ‌های نفتی‌ای که از بوی گازی که دارد خواب را بر ساکنان چادرها مخصوصا اطفال، دشوار می‌کند و چراغ‌های برقی‌ای که جوابگوی گرم کردن چادرها نیست.

الحمد لله که زلزله تهران، آسیب مالی و جانیِ جدی‌ای را به دنبال نداشته است؛ با این حال، استرس و اضطرابی را که به دنبال دارد نباید مورد غفلت قرار داد. افرادی که این زلزله را حس کردند شب را به راحتی نخوابیدند.

گروه‌های ویژه مثل کودکان و زنان، نیاز به توجه ویژه‌ داشتند. برای این منظور، مدیریت استرس و حمایت‌های روانی، لازم است. آموزش کنترل استرس عمومی، آموزش آمادگی‌های روانی و ذهنی از کارهایی است که باید قبل از وقوع حوادث، آموخته شود. موقع بروز بلایا، باید حمایت‌های روانی، در صحنه، صورت گیرد و پس از گذشت واقعه، اگر با مشکل روانی مواجه شدند برای دریافت خدمات تخصصی و روان درمانی، ارجاع داده شوند. اگر چه به این نکته در حادثه زلزله کرمانشاه به طور تخصصی پرداخته نشد ولی در بین کمک‌های مردمی با ارسال اسباب‌ بازی‌ها و تغذیه‌های کودکانه و البسه مربوط به آنها، توجه به شاد کردن این قشر و رفع عوارض مربوط به زلزله، مشاهده می‌شد؛ البته عوارض روانی حادثه زلزله کرمانشاه چیزی نیست که الان بتوان درباره‌اش ابراز نظر کرد.

حجت الاسلام مجتبی صداقت، مبلغ حوزه علمیه قم - وبسايت رسا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.