چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۶ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۲۴
کد مطلب: 42824
۰

توصیه‌های وزارت علوم برای انتشار مقالات در مجلات بین‌المللی

توصیه‌های وزارت علوم برای انتشار مقالات در مجلات بین‌المللی
به گزارش میگنا دکتر محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه قانون پیشگیری و مقابله با تخلف در آثار علمی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است، افزود: این قانون از سوی دولت ابلاغ شده و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری،‌ بهداشت و آموزش پزشکی و دادگستری موظف هستند ظرف 3 ماه بعد از ابلاغ این قانون آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه کرده و پیشنهاد دهند.

وی با بیان اینکه تدوین این آیین‌نامه در وزارت علوم در حال انجام است، اظهار کرد: تدوین پیش‌نویس این آیین‌نامه در مراحل نهایی و رو به اتمام است.

شریفی با ابراز امیدواری از اینکه این پیش‌نویس با همکاری وزارتخانه‌ بهداشت و دادگستری نهایی شود، یادآور شد: برای این منظور در وزارت علوم کمیته‌ای تشکیل شده و این امر را دنبال می‌کند.

شریفی با بیان اینکه این قانون اثرات بازدارندگی در تخلفات علمی دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن تمام محققان باید آثار علمی خود را اعم از پایان‌نامه‌ها، رساله‌ها، مقالات و طرح‌های پژوهشی هم در مرحله پیشنهاده (پروپوزال) و هم بعد از اینکه طرح و یا رساله اجرایی شد در سامانه‌های "ایرانداک" و یا " سمات"‌به ثبت برسانند.

وی ادامه داد:‌ این امر از تکرار انجام تحقیقات جلوگیری خواهد کرد و با اجرایی شدن این اقدامات از بسیاری از اتفاقات در این زمینه جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور پژوهشی وزارت علوم در عین حال با بیان اینکه بسیاری از تخلفاتی که در این حوزه انجام می‌شود بر اساس بی‌اطلاعی و ناآگاهانه است، اظهار کرد: این ناآگاهی منجر به اجرای طرح‌های تکراری خواهد شد؛ از این رو اگر اطلاعات سامانه‌های ایرانداک و سمات در دسترس قرار گیرند، از بروز این تخلفات پیشگیری خواهد شد.

وی با اشاره به انتشار مقالات در مجلات خارجی، گفت: توصیه ما به محققان این بوده که از ارسال مقالات به مجلاتی که اعتبارات لازم را ندارند، خودداری کنند و یا برای پیشنهاد داور (Reviewer) افرادی شناخته شده را معرفی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.