کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت

حجم کار وزارت بهداشت معادل چهار وزارت‌خانه است

12 دی 1396 ساعت 8:15

رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت با اشاره به اینکه بیش از ۳هزار نوع خدمت در وزرات بهداشت انجام می شود، گفت: حجم کار وزارت بهداشت معادل چهار وزارت‌خانه است.


به گزارش مهر، دکتر محمدحسین سالاریان‌زاده در جلسه هم‌اندیشی دستگاه‌های اجرایی در خصوص حقوق شهروندی گفت: وزارت بهداشت به دلیل ارتباطی که با مردم دارد و معمولاً افرادی که مراجعه می‌کنند، کسانی هستند که زندگی‌شان تحت تأثیر مشکلات قرار گرفته است. نیاز است که صبر و قدرت ارتباط عمومی بالایی برای کارمندان و پرسنل وزارت بهداشت داشته باشد.

وی افزود: مقدمات کار در وزارت بهداشت مهیا بود و با ابلاغ حقوق شهروندی، این کار سرعت بیشتری گرفت.

سالاریان‌زاده تصریح کرد: پنج اصل اساسی که در منشور به آن توجه شده، احترام به حقوق مردم، عدالت و عدم تبعیض در خدمات، رعایت آزادی و دسترسی مردم، ملاحظات و حفظ حریم شخصی بیمار است.

رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت گفت: بحث حقوق شهروندی از چند لحاظ ما را در تنگنا قرار می‌دهد که از جمله آنها می‌توان به تنوع ساختاری اشاره کرد. وزارت بهداشت معادل چهار وزارتخانه بزرگ کشور است. وزارت آموزش عالی با بیش از ۶۰ دانشگاه، مجموعه وزارت بهداشت و درمان را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: مجموعه ۶۰۰ بیمارستان به طور مستقیم زیر نظر دانشگاه‌ها است که بیمارستان‌های دولتی شامل آنها نمی‌شود.

به گفته سالاریان‌زاده، بزرگترین گردش مالی در صنایع داخلی و خارجی مربوط به صنعت دارو است که در این مورد هم کلیه عملیات از ابتدا تا انتها توسط وزارت بهداشت انجام می‌شود.

رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت اظهار کرد: بازرسی و نظارت بر کلیه اماکن صنفیِ دارویی، غذایی، بهداشتی، آرایشی و آموزشی نیز بر عهده وزارت بهداشت است. از سوی دیگر، تنوع خدمات نیز مطرح است. بیش از ۳۰۰۰ نوع خدمت در این وزارتخانه انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: جمعیت کشور حدود ۸۰ میلیون نفر است اما مشتریان ما بیش از این آمار است و افراد فوت شده که بیش از ۴۰ هزار نفر در ماه هستند هم از خدمات‌گیرندگان وزارت بهداشت هستند. لذا جمعیت دستگاه وزارت بهداشت بسیار گسترده است.

سالاریان‌زاده گفت: در تولید تجهیزات ساده تا دستگاه‌های پیشرفته، همه در یک فضای بسیار پیچیده استفاده می‌شود و نکته مهم این است که وقتی به مصادیق حقوق شهروندی مراجعه می‌کنیم که فرد مراجعه‌کننده باید شرایط اخلاقی را داشته و فرد دریافت‌کننده از این خدمات راضی باشد.
رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت تنها دستگاهی است که به اطلاعات شخصی فرد دسترسی دارد لذا حفظ حریم شخصی افراد از گذشته در اخلاقیات حرفه پزشکی رعایت شده است.

وی ادامه داد: بالغ بر ۸۰ درصد مراکز ما، پزشک دارند و بسیاری از محرومیت‌ها نیز برطرف شده و عدالت در دسترسی رعایت شده است.

سالاریان‌زاده گفت: هنگامی که سند حقوق شهروندی در نظام اداری ابلاغ شد، یک تیم علمی و عملیاتی تشکیل شد و قبل از اتمام سال ۹۵، بر اساس مدل ۹:۳۹، از ۱۱ مصادیق حقوق شهروندی و ۶۸ تکلیف اجرا شده، ۲۶۵ نکته راهنما تعریف کرده‌ایم.

رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت تصریح کرد: برای اینکه کار از حالت نوشتاری خارج و تبادل اطلاعات سریع شود، از امکانات روز بهره‌برداری شد و همزمان کار تحقیقاتی، محتوایی، طراحی سامانه، حقوق شهروندی و نظام اداری آغاز شد که تمام حوزه‌های وزارت بهداشت در آن گنجانده شده است.

وی افزود: ارزیابی بخش‌های مختلف توسط دستگاه انجام می‌شود که با توجه به اسناد و شواهد وارد شده به سامانه صورت می‌گیرد و هر ۶ ماه یکبار واحدهای مختلف را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

سالاریان‌زاده گفت: در بخش دیگری از سامانه، مطالبی را که مورد نیاز شهروندان است، از قبیل مصادیق، تکالیف و نکات شهروندی به زبان ساده آورده شده است و مطالبی که شهروند نیاز دارد بداند در آن لحاظ شده است.

رئیس مرکز توسعه، مدیریت و تحول اداری وزارت بهداشت افزود: این سامانه که با نام IRANCRC.IR ساخته شده است، بخش دیده‌بانی حقوق شهروندی نیز دارد که در آن ارزیابی تمام بخش‌های وزارتخانه در یک نمودار نشان داده می‌شود که چه امتیازی را به دست آورده‌اند.


کد مطلب: 42886

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42886/حجم-کار-وزارت-بهداشت-معادل-چهار-وزارت-خانه

میگنا
  https://www.migna.ir