جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۹:۵۰
کد مطلب: 42942
۱

سالانه سه تا شش هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند

سالانه سه تا شش هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند
به گزارش میگنا امید قبادی قائم مقام رییس اداره پیوند وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران؛ درمورد آگاهی افراد جامعه از مرگ مغزی اظهار کرد:  طبق گفته وزارت بهداشت سه تا شش هزار نفر در ایران درگیر مرگ مغزی می‌شوند که اگر 20 درصد این سه تا شش هزار نفر ارگان‌هایشان را به افراد نیازمند بدهند تمام افراد نیازمند عضو پیوند می‌شوند که این اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: در مرگ مغزی سلول مغز از بین می‌رود و سلول‌های مغز تنها سلول‌هایی در بدن هستند که قابلیت ترمیم ندارند و اگر کسی مغز را از دست بدهد این عضو غیرقابل برگشت است، اما در مواردی مثل کما سلول‌های مغزی آناتومی و شکل اصلی را از دست می‌دهند و اختلال در عملکرد سلول داریم که این موضوع قابل برگشت است و با مرگ مغزی متفاوت است.

قائم مقام  اداره پیوند وزارت بهداشت اظهار کرد: در حوادث ترافیکی و تصادفات در کشور آمار مرگ مغزی در افراد بالا است و اگر فرهنگ اهدای عضو در میان خانواده‌های متوفی جا بیفتد می‌توانیم شاهد سلامت بسیاری از افراد دیگر باشیم.

وی گفت: در ضربه به سر اقدام اول این است که در 5 تا 10 دقیقه اول اورژانس برسد و با لوله‌گذاری و اکسیژن‌رسانی سبب احیای ضربان قلب و گردش خون شود که متأسفانه همه شاهد این قضیه نیستند.

انکار مرگ مغزی؛ مهم ترین مشکل در پیوند اعضا است
قائم مقام  اداره پیوند وزارت بهداشت اظهار کرد: مشکل دیگر مشکل خانواده‌ها است که در دنیا مهمترین مشکل پیوند نکردن رضایت نداشتن خانواده‌هایی است که  وابستگانش دچار مرگ مغزی شده و مهمترین مشکل نبود درک کامل از پیوند و اهدای عضو است، زیرا پذیرفتن مرگ مغزی یا فوت شدن فردی که هنوز ضربان قلب دارد کار مشکلی است ولی همیشه اولین پارامتر در همه جای دنیا انکار مرگ مغزی است که کار مشکلی است و این کار نیازمند آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی در جامعه است.
قبادی گفت: خانواده‌هایی که عزیزشان دچار مرگ مغزی شده ذهنیت دارند که عمل برداشت عضو یک عمل قطعه قطعه کردن است، اما باید بدانیم اهدای عضو یک برش جراحی ساده است که بعد از برداشت عضو به نحو تمیز و جراحی پلاستیک بسته می‌شود به گونه‌ای که گویا یک عمل شکم انجام شده است.
قائم مقام اداره پیوند وزارت بهداشت گفت: با توجه به امکانات موجود و تعداد مرگ مغزی می‌توانیم شاهد آمار بالای اهدای عضو و نجات بخشی بسیاری از انسان‌ها باشیم اما چون فرهنگ اهدای عضو بین افراد جا نیفتاده است، هنوز نمی‌توانیم بگوییم در این عرصه کاری انجام شده است.
وی در پایان گفت: با اهدای عضو می‌توانیم نجات‌بخش چند نفر باشیم که در فرهنگ معنوی ما هم از خودگذشتگی و نجات‌بخش بودن ارزش خاصی دارد و امیدواریم با آگاه‌سازی خانواده‌ها و فرهنگ‌سازی بین جامعه شاهد آمار بالای اهدای عضو در کشور باشیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت