کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رابطه مستقیم گسترش آسیب های اجتماعی با کاهش گفت وگو در خانواده ها

18 دی 1396 ساعت 15:16

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی ایلام با اشاره به پایین آمدن نرخ گفتو گو بین خانواده های ایرانی گفت: روند افزایش بسیاری از آسیب های اجتماعی بیانگر پایین آمدن میزان گفت وگو بین خانواده هاست.


به گزارش ميگنا زهرا همتی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وقتی در یک خانواده پدر و مادر فرصت معینی برای گفت وگو با یکدیگر و همچنین با فرزند را در طول روز مد نظر قرار دهند، بدون شک از وضعیت روانی، روحی و مشکلات همدیگر مطلع می شوند.  چنانچه در یک خانواده اعضا آن زمانی را برای صحبت کردن اختصاص نداده و این مساله برایشان معنا و مفهومی نداشته باشد، راه برای ورود به آسیب های اجتماعی بیشتر و زنگ خطری برای بحران یک خانواده به صدا در می آید.

معاون بهزیستی ایلام اضافه کرد: برخی خانواده ها گفت وگو با هم را به عنوان یک نیاز احساس نکرده و این مقوله را نتوانسته اند به عنوان یک فرآیند طبیعی و ضروری در ساختار زندگیشان احساس کنند.

همتی با تاکید بر اینکه بچه ها باید گفت وگوی بین پدر و مادر خود را مشاهده کنند، گفت: وجود این رابطه موجب می شود بچه ها مهارت گفت وگو با همسران خود در آینده را فرا بگیرند. چنانچه نیاز به گفت وگو از سوی اعضا اعم از فرزند و پدر و مادر در یک خانواده ارضا نشود، این افراد این نیاز خود را با افراد غریبه در میان گذاشته و آنها را هم صحبت خود می بینند.

این کارشناس روانشناسی بالینی معتقد است: در این جریان ممکن است زن، مرد و یا فرزند برای جبران نبود گفت و گو در محیط خانوادگی خود به افراد دیگری روی آورده و ناخواسته به آسیب های اجتماعی ورود پیدا کنند.

وی با اشاره به تاثیر فضای مجازی در پایین آمدن میزان گفت وگو بین خانواده های ایرانی و به تبع ایلامی گفت: این مساله را باید پذیرفت که فضای مجازی هم میزان گفت وگو بین خانواده ها کم و هم کیفیت آنرا پایین آورده است. وقتی زوج ها در حین صحبت کردن با یکدیگر به علت مشغول بودن در فضای مجازی ارتباط چشمی برقرار نکرده و از زبان بدن خود در ارتباط استفاده نمی کنند، این مساله خود به خود بر کیفیت گفت وگوهای خانواده ها به مرور تاثیر می گذارد.

پایین آمدن میزان گفت وگو بین اعضا خانواده بر اثر مشغول بودن در فضای مجازی و از طرف دیگر استفاده نکردن از زبان بدن در حین گفت وگو موجب شده فرد احساس سرخوردگی در یک محیط خانوادگی پیدا و همدلی در این محیط از بین برود.

به عقیده وی، هرچه میزان گفت وگو ها در محیط های خانوادگی کاهش پیدا کند، ابراز محبت ها هم کم شده و این مساله زمینه را برای ورود به آسیب های دیگر اجتماعی فراهم می کند.

همتی می گوید: باید از طریق آگاه سازی به خانواده ها زمینه لازم برای استفاده درست از فضای مجازی و تامین نیازهای اساسی در خانواده ها از جمله گفت وگو بین اعضا حفظ شود. بر اساس تازه ترین برررسی های انجام گرفته میزان گفت وگو بین خانواده های ایرانی به 15 دقیقه در طول روز کاهش یافته است. بر اساس پژوهشی که در اوایل دهه 90 انجام گرفته نشان می دهد میزان گفت وگو بین اعضای خانواده های ایرانی به طور میانگین حدود 15 دقیقه در طول شبانه روز است.

 


کد مطلب: 42987

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/42987/رابطه-مستقیم-گسترش-آسیب-های-اجتماعی-کاهش-گفت-وگو-خانواده

میگنا
  https://www.migna.ir