چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۶ / ۱۶:۳۵
کد مطلب: 43001
۳

تأثیر اخبار ناامید کننده بر سلامت نوجوانان و جوانان

تأثیر اخبار ناامید کننده بر سلامت نوجوانان و جوانان
به گزارش میگنا دكتر بهروز دولتشاهی در گفت‌وگو با فارس، در ارتباط با تأثیر خبرهای منفی و ناامیدکننده در رسانه‌های مختلف همچنین فضای مجازی بر سلامت روان مردم اظهار داشت: رفتارهای ما در جامعه تحت تأثیر برداشت ما از اطلاعاتی بوده که مغز دریافت می‌کند در واقع مغز اطلاعات بیرون را پردازش کرده و بسته به زمینه قبلی می‌تواند حالات مختلفی را فرد بروز دهد. افرادی که ساختارهای شخصیتی آنها حالت ثابت داشته این اطلاعات را در مغز پردازش کرده و به دلیل اینکه واقع‌بیانه این پردازش در آنها صورت می‌گیرد آسیبی به آنها از لحاظ سلامت روان وارد نمی‌شود ولی در واقع این یکی از خوشبیانه‌ترین حالات به شمار می‌رود.

مدیرگروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به اینکه خوراک اطلاعاتی مغز سبب تحریک آن می‌شود، گفت: هر فردی ته‌واره‌های و باورهای کلیشه‌ای مختلفی در ذهن خود داشته و بسته به اینکه چه محرکی آن را فعال کند احساس خوب یا بد خواهد داشت.

دولتشاهی اضافه کرد: اخبار مثبت یا منفی بر روی همه افراد تأثیرگذار است و رسانه‌ها باید به این مسئله مهم بسیار اهمیت دهند و از مهندسی اطلاع‌رسانی و تولید خبر خوب غافل نشوند. حجم اخبار منفی متأسفانه امروزه بیشتر از اخبار مثبت و خبر خوب در رسانه‌ها انعکاس می‌یابد که این مسئله ناامیدی، افسردگی و درماندگی را در افراد به همراه دارد که این مسئله ضرورت فرهنگ‌سازی در رسانه‌ها جهت حفظ سلامت روانشناختی مردم را نشان می‌دهد.

این روانشناس عنوان کرد: در زمان‌هایی که جامعه با التهاب همراه باشد ورود اخبار منفی به سیستم پردازش مغز آثار منفی به همراه خواهد داشت و این مسئله در افرادی در گروه‌های سنی نوجوانی و جوانی هستند حادتر است چرا که ساختار شخصیتی‌ آنها ثابت نشده است. از طرفی این افراد بیشتر با گروه‌های همسالان در ارتباط بوده و این موضوع اثربخشی اخبار منفی را برای آنها چندین برابر می‌کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟