پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ / ۱۷:۳۳
کد مطلب: 43060
۱

افسردگی و تفکرات وسواسی از پیامدهای وابستگی به فضای مجازی است

افسردگی و تفکرات وسواسی از پیامدهای وابستگی به فضای مجازی است
به گزارش میگنا مهدیه صادق‌پور در گفت‌وگو با صبح قزوين اظهار کرد: همانطور که اعتیاد نقش خانمان سوز در زندگی افراد دارد، وابستگی به فضای مجازی و اینترنت نیز عواقب سنگینی به دنبال دارد. 

وی افزود: استفاده بی‌رویه از فضای مجازی و اینترنت معضلاتی همچون مشکلات روانشناختی، خانوادگی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی را در بردارد و باعث فاصله گرفتن فرد با واقعیت و دنیای واقعی می‌شود؛ چراکه افراد در فضای مجازی در یک دنیای تخیلی و پوچ قرار می‌گیرند. 

کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: وابستگی به اینترنت موجب بروز مشکلات روانشناختی و متعاقب آن مشکلات جسمی می‌شود‌، احساس افسردگی، اضطراب، تفکرهای وسواسی، پرخاشگری، سردردهای میگرنی و اختلالات خواب که باعث بروز بداخلاقی و کج‌خلقی می‌شود از دیگر پیامدهای وابستگی به اینترنت است. 

صادق‌پور با اشاره به دلایل ایجاد وابستگی به فضای مجازی گفت: وابستگی به اینترنت به دلایل متعددی ارتباط دارد و برای هر فرد با توجه به ویژگی‌های شخصیتی متفاوت است. 


وابستگی به فضای مجازی تمرکز را کم می‌کند
وی تصریح کرد: علت گرایش افراد به استفاده اعتیادآور از اینترنت، تمایل آنها به دوری گزینی از مشکلات، اضطراب، نارضایتی زندگی و فشارکاری است که در زندگی شخصی با آن مواجه هستند و به دلیل عدم استفاده از راهبردهای مبنتی بر حل مسائل توسط روانپزشکان و روانشناسان به فضای مجازی پناه می‌برند. 

کارشناس ارشد روانشناسی بیان کرد: افراد به دلیل سرخوردگی‌ها و روابط ناموفق خانوادگی، تحصیلی، شغلی و اجتماعی در چرخه معیوب وابستگی به اینترنت و فضای مجازی قرار گرفته و دچار تخریب شخصیت می‌شوند. 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: صرف وقت زیاد برای بودن در فضای مجازی در ارتباط بین افراد خانواده خلل ایجاد می‌کند و باعث انزوای تک تک افراد خانواده و ازهم گسیختگی بنیان خانواده می‌شود.

صادق پور عنوان کرد: افراد وابسته به اینترنت و فضای مجازی به دلیل کم‌خوابی و بی‌خوابی نمی‌توانند به موقع سرکار حاضر شوند و حتی تمرکز کافی در حین انجام کار را نیز ندارند و این مورد باعث مخاطره افتادن شغل و از دست دادن شرایط مطلوب زندگی می‌شود. 


خستگی بیش از اندازه از علایم وابستگی به فضای مجازی
وی با اشاره به راهکارهای درمان و رهاشدن از اعتیاد به فضای مجازی به خصوص در میان نوجوانان و جوانان بیان کرد: نظارت و مدیریت والدین در استفاده صحیح و زمان مناسب از اینترنت، برقراری الگوی ارتباط سالم در خانواده مبتنی بر احترام و توجه به نیازهای اعضای خانواده و مشارکت دادن آنها به ویژه نوجوانان در تصمیم گیری‌ها از جمله راهکارهای رها شدن از اعتیاد به فضای مجازی است. 

کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: تشویق کودکان و نوجوانان به مطالعه و محدود کردن استفاده از تلفن همراه و تبلت در تفریحات از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای رفع مشکل وابستگی به فضای مجازی است. 

وی با بیان اینکه تشخیص وابستگی به اینترنت در کودکان و نوجوانان از اهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: نشانه‌های اعتیاد به فضای مجازی شامل خستگی بیش از اندازه، کاهش علاقه به سرگرمی‌ها، افت تحصیلی و کناره‌گیری از گروه دوستان و همسالان است. 

صادق پور با اشاره به نشانه‌های وابستگی به اینترنت و فضای مجازی عنوان کرد: تمایل شدید به استفاده از اینترنت، افسردگی یا ناپایداری خلقی، هنگامی که استفاده از اینترنت محدود می‌شود و آنلاین بودن بیشتر از زمان پیش‌بینی شده از دیگر نشانه‌های وابستگی افراد به اینترنت است. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی