جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۸:۴۸
کد مطلب: 43080
۱

رعایت حیا موجب کمال انسان می‌شود

به گزارش ایکنا، نبأ خانلر مشهدی، کارشناس مذهبی در ویژه‌برنامه تبلیغی ــ مذهبی ویژه بانوان حرم مطهر رضوی به تبیین مفهوم حیا از منظر اسلام پرداخت و بیان کرد: حیا در لغت به معنای خجالت کشیدن و شرم کردن است و از نظر روانشناسی نیز به حالتی دورنی و فطری گفته می‌شود که انسان را از انجام کار زشت باز می‌دارد.

وی با بیان اینکه عقل و حیا همیشه در کنار هم هستند، عنوان کرد: کسی که از عقل سلیم برخوردار باشد، حیا و عفت را در زندگی رعایت می‌کند و همچنین حیا باعث سلامت روح و روان انسان می‌شود.

این کارشناس مذهبی در ادامه به بررسی آثار و فواید حیا پرداخت و گفت: داشتن حیا مهم‌ترین وجه تمایز انسان و حیوان است و اگر این ویژگی در انسان وجود داشته باشد، انسان به کمال و شرافت دست پیدا خواهد کرد. خانلر مشهدی افزود: وجود حیا باعث انجام واجبات الهی، جلوگیری از کارهای زشت و ناپسند، رواج زیبایی‌ها، بازگرداندن امانت، ادا شدن حقوق پدر و مادر، تکریم میهمان و... می‌شود.

وی اظهار کرد: هر چند رعایت حیا برای همه خوب است، ولی داشتن این ویژگی برای زنان از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چراکه وجود زن مظهر جمال خداوند است و باید با حفظ حیا زیبایی خود را در معرض دید نامحرمان قرار ندهد.

سخنران ویژه‌برنامه بانوان مهم‌ترین عامل اشاعه بی‌بندوباری و فساد در جامعه را عدم رعایت حیا توسط زنان معرفی و بیان کرد: زنی که گوهر حیا در وجودش نباشد، با جلوه‌گری در برابر نامحرم باعث به‌وجود آمدن فساد و تباهی در جامعه خواهد شد. وی در ادامه بیان کرد: انسان مؤمن هم در گفتار و هم در شنیدار خود حیا دارد، به این معنا که هر حرف بیهوده‌ای را به زبان جاری نمی‌کند و هر سخن لغوی را گوش نمی‌کند.
این کارشناس دینی گوش ندادن به موسیقی حرام را از جمله مصادیق حیا در شنیدار دانست و اظهار کرد: ترویج موسیقی حرام باعث غفلت از یاد خدا، عدم استجابت دعا، از بین رفتن خیر و برکت در زندگی، خشک‌سالی و عدم بارش نزولات آسمانی و... می‌شود.


مهناز امیریان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو