جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۵۷
کد مطلب: 43106
۱
بار زیاد بیماری‌های اختلال روان در جامعه/ خشونت علیه زنان بر خلاف باورهای دینی است

هشتمین همایش سالانه «سلامت روان و رسانه»برگزار می‌شود

هشتمین همایش سالانه «سلامت روان و رسانه»برگزار می‌شود
رییس هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه ضمن تشریح عوامل بروز خشونت در جامعه ایران گفت: ارتباط مستقیمی میان توسعه جامعه مدنی و کاهش خشونت وجود دارد؛ بنابراین با ارتقای جامعه مدنی می‌توان مردم را به صحنه آورد تا به دولت‌ها راهکار دهند.
 
میگنا: دکتر مصطفی معین  در نشست خبری هشتمین همایش سالانه سلامت روان و رسانه با بیان اینکه این همایش با محوریت موضوع خشونت برگزار می‌شود گفت: خشونت مسئله مبتلا به جامعه ما است و بنابر این در این همایش که به طور مشترک با همکاری انجمن روانپزشکی ایران و کرسی یونسکو در آموزش سلامت برگزار می‌شود،   به این موضوع می‌پردازد. حامی این همایش امسال سازمان هلال احمر است و این همایش به مدت دو روز برگزار می‌شود.

معین با بیان اینکه کرسی یونسکو در آموزش سلامت در خرداد ۸۳ بر پایه قردادی میان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان جهانی یونسکو در پاریس تاسیس شده، گفت: هدف این کرسی پشتیبانی از آموزش‌ها و ارتقای سلامت جامعه در چشم انداز توسعه کشور است و با توجه به هزینه‌های سنگین اختلالات روانی، اولین اولویت راهبردی این کرسی کمک به ارتقای سلامت روان جامعه است؛ چرا که بار بیماری‌ها رتبه جهانی را بین همه بیماری‌ها از نظر ایجاد ناتوانی به خود اختصاص می‌دهد؛ به طوری که پیش بینی می‌شود در سال ۲۰۳۰ این نوع بیماری‌ها به رتبه اول جهان بدل شوند.  

رییس هشتیمن همایش سالانه سلامت روان و رسانه با بیان اینکه در ایران نیز مانند سایر جوامع ۲۰ درصد افراد دچار اختلال هستند، گفت:‌ به همین دلیل اولویت راهبردی کرسی به منظور کمک به بهبود سلامت روان جامعه ایرانی به تصویب شورای عالی رسیده است. در این جهت‌گیری از سال ۸۹ همایش سالانه سلامت روان و رسانه از سوی کرسی یونسکو با همکاری انجمن روانپزشکان ایران برگزار شده است.

معین با اشاره به موضوعات محوری این همایش گفت: در سال ۹۶ موضوع خشونت اعم از خشونت خانگی، فرهنگی و سازمانی در این همایش مورد بحث متخصصان و اصحاب رسانه قرار می‌گیرد.

وی، وجود نابرابری و تبعیض را از جمله عوامل بروز خشونت عنوان و اظهار کرد: شکاف‌های رو به افزایش درآمدی و احساس تبعیض و پیدایش فقر به از هم‌گسیختگی اجتماعی می‌انجامد. ادامه این فرایند و بروز خشونت‌های فراگیر باعث شده در قرن ۲۰ در خلال جنگ‌ها ۱۴۰ میلیون تلفات انسانی داشته باشیم. همچنین بیش از ۳۰۰ میلیون نفر بین سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۸ در جهان به علت فقر و گرسنگی از بین رفته‌اند. در این همایش موضوع بحث ما رفتارهای ناهنجاری است که ممکن است افراد جامعه و مسئولان مرتکب آن شوند.

معین با بیان اینکه زمینه‌های خشونت از دوران جنینی آغاز می‌شود، گفت:‌ حتی سبک زندگی و تغذیه مادران باردار روی جنین موثر است و این مسائل می‌تواند تا آخر عمر به صورت خشونت بروز پیدا کند. در عین حال اگر عوامل محیطی راکنترل کنیم،   می‌توانیم از بروز این خشونت‌ها پیشگیری کنیم. بنابراین باید روش زندگی اجتماعی و اقتصادی را با سیاست‌های درست تصحیح کنیم و در این صورت می‌توان از بیماری‌های مربوط به سلامت روان پیشگیری کرد.

وی با تاکید بر اینکه احساس تبعیض مهم‌ترین عاملی است که منجر به خشونت می‌شود، گفت:‌ امروزه هم در جامعه خودمان شاهد این ایپدمی هستیم و این خشنونت‌ها را در رسانه‌ها و گزارش‌های مراجع ذیربط می‌بینیم و در حال حاضر خشونت در جامعه شایع شده و انواع بزهکاری و جرم دیده می‌شود. اینکه اعلام شود ۳ میلیون مراجعه به پزشکی قانونی صورت می‌گیرد که بیشتر این مراجعات به دلیل نزاع‌ها است، بسیار تکان‌دهنده است و نشان می‌دهد که جامعه به سمت خشونت می‌رود.

رییس کرسی یونسکو در آموزش سلامت با بیان اینکه بحران‌های اجتماعی اقتصادی، احساس تبعیض و پاسخگو نبودن مسئولین و غیره باعث بروز خشنوت می‌شود، گفت:‌ در عین حال افزایش مهاجرت به شهرها و وجود ۱۵ میلیون حاشیه نشین در کشور و در  عین حال شرایط نامناسب زندگی و کاهش نقش تربیتی خانواده‌ها از عوامل خشونت‌زا است. همچنین سریال‌هایی که مملو از اندوه، سوگ و خشم هستند و مرتبا در کانال‌های مختلف پخش می‌شوند و حتی برنامه‌های طنزی که بد آموزی دارند و همچنین بازی‌های کامپیوتری و شبکه‌های مجازی آثار نامطلوبی روی جامعه برجا می‌گذارند.

معین در ادامه با بیان اینکه «ما در جامعه خودمان شاهد کاهش اعتماد و سرمایه اجتماعی هستیم» نسبت به آنچه «خطر از هم گسیختگی» خواند هشدار داد و این مساله را موجب کاهش تاب‌آوری جامعه برشمرد و گفت: در این اوضاع جامعه نمی‌تواند خودش را با شرایط بحرانی تطبیق دهد و در این صورت خسارت به جامعه افزایش می‌یابد؛ بنابراین ما این مسائل را به عنوان هشداری برای جامعه مطرح می‌کنیم.

وی همچنین با اشاره به برخی نابرابری‌ها در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی گفت:‌ به عنوان مثال می‌بینیم زنان از یک سری تبعیض‌ها در محیط‌های اجتماعی و خانوادگی رنج می‌برند و برخی در توجیه این نابرابری‌ها، آموزه‌های دینی را مطرح می‌کنند؛ در حالیکه باید بدانیم این کار به دلیل عدم آگاهی از آموزه‌های دینی و یا به نوعی سوء استفاده از این آموزه‌هاست؛ در واقع  اگر بخواهیم هر نوع تبعیضی را به استناد دین به رسمیت بشناسیم، به باورهای دینی مردم ظلم کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه عامل اصل مشکلات اجتماعی این است که چه نگاهی به انسان داریم، گفت: بر این اساس باید بگوییم چقدر به حقوق انسان احترام گذاشته می‌شود. ما در این زمینه مشکلاتی داریم، البته تدوین منشور حقوق شهروندی کار خوبی بود. اجرای چنین منشوری وظیفه دولت‌ها است و می تواند تاثیرات مناسبی روی اقشار جامعه بگذارد.

معین همچنین با اشاره به حوادث و برخی خشونت‌های اجتماعی که اخیرا در کشور رخ داد، اظهار کرد: اولا باید بررسی کنیم چرا این خشونت‌ها شکل گرفت و بعد از آن باید برای مدیریت درست اینگونه مسائل برنامه‌ریزی کنیم. متاسفانه در کشور با ضعف مدیریتی مواجهیم. این در حالیست که برای مدیریت درست باید ابتدا مشکلات را بشناسیم و سپس راهکارهایی برای مدیریت آنها ارائه دهیم؛ نه اینکه صبر کنیم تا بحران در سطحی گسترده رخ دهد و تازه بخواهیم درباره‌اش تصمیم‌گیری کنیم.

وی با تاکید بر اهمیت نقش رسانه‌ها، نخبگان و هنرمندان و روشنفکران در بهبود وضعیت خشونت درجامعه، گفت: ارتباط مستقیمی بین توسعه جامعه مدنی و کاهش خشونت وجود دارد. اگر اصلاحات تداوم یابد و روشنفکران و ... وارد صحنه شوند، می‌توانند جامعه مدنی را توسعه داده و تحمل، ‌ منطقی بودن و ... را تمرین کنیم. بنابراین نباید منتظر دولت‌ها باشیم بلکه باید خودمان دست به دست هم دهیم؛ چرا که فرجام چنین کاری خوش است.
وی تاکید کرد: در سطح جهانی نقش دولت‌ها در حال کمرنگ شدن است و نقش مردم درحال افزایش. بنابراین با کمک جامعه مدنی می‌توان آگاهی مردم را بالا برد و آنها را به صحنه آورد؛ به طوری که خودشان به دولت‌ها راهکار نشان دهند. در عین حال چنین نهادهایی سیاسی نیستند و به صورت خودجوش برای ارائه راه‌حل جمع می شوند.
 
 
امسال نیز همچون سال‌های گذشته، هشتمین همایش سلامت روان و رسانه با محوریت خشونت (خشونت‌های خانوادگی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی) با همکاری انجمن علمی روان‌پزشکان ایران، سازمان جوانان هلال احمر، انجمن علمی پزشکی روان‌تنی ایران، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علمی جامعه‌شناسی ایران، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی(دفتر سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد)، دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، مرکز تحقیقات روان پزشکی و روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی یکم و دوم بهمن سال جاری در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌کند.
 

 
علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به کانال همایشmentalhealthmedia@ بپیوندند یا با شماره تلفن‌های: 66938545 (دفتر کرسی یونسکو در آموزش سلامت)، 88223292 (انجمن علمی روانپزشکان ایران) تماس بگیرند.
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم