جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۶ / ۰۷:۰۰
کد مطلب: 43108
۱

نتایج مثبت برقراری روابط حسنه با اولیاء دانش آموزان

نتایج مثبت برقراری روابط حسنه با اولیاء دانش آموزان
میگنا: مدیر مدرسه مي تواند با حسن استفاده از رابطه خود و اولیاء از کلیه امکانات مادی و معنوی آنان نيز استفاده کند. سنگ زیر بنای ایجاد رابطه مطلوب حسنه با اولیاء شناخت ارزش و نقش خانواده در شکوفایی استعدادها، تربیت، آموزش و چگونگی ارتباط آنها با مدرسه است.

نکته دیگری که در برقراری رابطه حسنه با اولیاء نقش اساسی دارد، درک علایق اولیاء و علاقمند ساختن آنها به مدرسه و برنامه های آموزشگاه هاست. بدون هیچ تردیدی اکثر اولیاء و یا تمام اولیاء علاقمند به همکاری با مدرسه هستند و دوست دارند تا به نحوی در امور مدرسه سهیم بوده و موجب سربلندی فرزند خود شوند. اما، همانطور که همه افراد از نظر توانایی ها و امکانات باهم تفاوت دارند، اولیاء نیز دارای استعدادها ، توانایی ها و امکانات متفاوتی هستند.

مدیر مدرسه باید با کمک اولیاء و دانش آموزان مهارت ها، فنون، توانایی ها و علائق اولیاء را مورد شناسایی قرارداده تا از این طریق بتوان آنها را در تربیت و تعلیم دانش آموزان مشارکت داد.

معمولاً اولیاء می توانند اطلاعات لازم و مطمئنی را درباره فرزندان خود به مدرسه بدهند. شناخت ویژگی های مختلف دانش آموزان سبب تسهیل شناخت، تصمیم گیری و حل مشکلات، هدایت و اصلاح رفتار آن ها می شود.

بدون تردید شرایط خانواده تاثیر زیادی در پیشرفت و یا عقب افتادگی تحصیلی دانش آموزان دارد. مدیر مدرسه می تواند با اطلاع از وضع خانواده ها اعم از گرفتاری ها یا امکانات هم در رفع مشکلات و هم در کمک گرفتن از آنها استفاده کند.

عده ای از اولیاء می توانند با توجه به تخصص، تجربه و همچنین کنجکاوی خود به مسائل و مشکلات مدرسه، چه از طریق پرسش از فرزندان خود و چه با مراجعه به مدرسه پی ببرند و به مدیر کمک فکری بدهند. بسیاری از دانش آموزان در اثر رسیدن به سن بلوغ و تغییراتی که از نظر روانی و جسمی در آن ها پدید می آید، دچار سردرگمی و هیجان رفتاری می گردندکه رابطه مدیر مدرسه با اولیاء می تواند آن ها را از افتادن به وادی نابهنجاری و انحراف باز دارد.

هیچ دستگاه تعلیم و تربیتی مانند مدرسه نمی تواند به تنهایی و بدون کمک اولیاء به رفع مشکلات دانش آموزان بپردازد. این دو نهاد باید با همکاری تنگاتنگ زمینه های مشکل و علل گرایش دانش آموزان را به بزهکاری مورد بررسی قرار دهند و زمینه های سالم سازی محیط و تهیه امکاناتی که جلوی شیوع نابهنجاری را می گیرد فراهم سازند.


حسین عامری نیا
کارشناس مشاوره آموزش و پرورش شهرستان باوی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.