کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از کجا بفهميم اختلال جنسي داريم؟

1 بهمن 1396 ساعت 11:16

با توجه به آمار بالاي ناتواني جنسي در جوامع مختلف و گستردگي موضوع اختلالات جنسي تصميم بر اين داريم که به بررسي ناتوانايي‌ها و اختلالات جنسي شايع بين خانم‌ها و آقايان بپردازيم.


ناتواني جنسي را بي‌درمان رها نکنيد
مدتي است که در يک اداره دولتي در حيطه روانشناسي و مشاوره خانواده خدمت مي‌کنم. چندي پيش مطلبي در مورد روش‌هاي پيشگيري و درمان ناتواني‌هاي جنسي در محل کارم به اشتراک گذاشتم. مطلب را مثل هميشه با سلسله مراتب براي گروه آموزش ارسال کردم تا از آن طريق براي همکاران به اشتراک گذاشته شود اما به ظهر نرسيده از گروه آموزش با من تماس گرفتند که «آقاي درباني متاسفانه اين مطلب را نمي‌توان در اداره به اشتراک گذاشت».
اما بايد بدانيم ناتواني در هر موضوعي مي‌تواند به عقده حقارت، کاهش اعتماد به نفس و تضعيف عزت نفس منجر شود و هر چه زودتر جلوي آن را بگيريم، ضرر کمتري نصيب مان خواهد شد و در اين زمينه هم بايد اطلاع‌رساني کرد و آموزش داد.

خجالت را کنار بگذاريد!
چندي پيش مراجعي داشتم که هر از گاهي تماس مي‌گرفت و مي‌گفت: «خواهرم افسرده است و براي درمان مطب نمي‌آيد چون خجالت مي‌کشد، مي‌شود شما چند راهکار بدهيد؟» چند روز بعد آمد مرکز مشاوره و گفت: «من همانم که هر از گاهي براي خواهرم مشاوره مي‌خواستم؛ من خودم مشکل دارم اما خجالت مي‌کشيدم بگويم.» من هم در جواب گفتم: «تا به حال دچار آنفلوآنزا يا سرما خوردگي شده‌اي؟» گفت: «بله خيلي!»؛ گفتم: «آن موقع خجالت کشيدي بري دکتر؟» و در جواب گفت: «نه.» من هم گفتم: «اين هم يک نوع بيماري است و خجالت‌نداره!»

3 ميليون زوج ايراني ناتواني جنسي دارند؟!
ناتواني جنسي هم در آقايان وجود دارد و هم در خانم‌ها، اما در زن و مرد به شکل‌هاي متفاوتي خود را نشان مي‌دهد. گفته مي‌شود که شايع‌ترين مشکل درمان نشده در جوامع مختلف ناتواني جنسي است و تنها يک درصد از افراد مبتلا به ناتواني جنسي تحت درمان قرار مي‌گيرند. شايع‌ترين علل عدم درمان ناتواني جنسي نيز نداشتن اطلاعات کافي در مورد روش‌هاي درماني مطمئن و بدون خطر است. تخمين زده مي‌شود بيش از 10 درصد از افراد جامعه (حدود 3 ميليون زوج در ايران) دچار مشکل ناتواني جنسي باشند؛ پس شما تنها نيستيد.

امروزه درمان راحت‌تر است
در دهه 50 ميلادي نظريه‌اي بيان شد که مي‌‌گفت بيش از 90 درصد از اختلالات مربوط به نعوظ، جنبه رواني دارد و بايد بر مسائل روحي و رواني بيماران تمرکز کرد. اما امروزه پيشرفت دانش پزشکي و روش‌‌هاي مدرن اورولوژي نشان مي‌‌دهد بيش از 50 درصد از ناتواني‌هاي جنسي علل ارگانيک (اختلال در سيستم عصبي، بيوشيميايي و عروقي) دارند. اين نکته روشن مي‌‌کند که اين اختلال را مي‌‌توان آسان‌تر درمان کرد.
به هر حال، پزشکان بر اين عقيده‌ هستند که بر هم خوردن تعادل سيستم عصبي سمپاتيک و پاراسمپاتيک، اساس بروز ناتواني‌هاي جنسي ناشي از مسائل سايکولوژيک است. بسياري از بيماران رواني همچون افراد مبتلا به افسردگي‌، بيماران دو قطبي البته در فاز افسردگي و… از جمله کساني‌ هستند که بيشتر درگير اين اختلال مي‌شوند.

انواع ناتواني جنسي
ناتواني جنسي يک مشکل مشترک است که بيمار و همسرش را تحت تاثير قرار مي‌دهد. درمان آن نيز نيازمند کمک زوجين در طول درمان است. دو نوع ناتواني جنسي وجود دارد: اوليه و ثانويه. مرداني که ناتواني جنسي‌شان از نوع اوليه است هيچگاه توانايي کافي براي انجام يک رابطه جنسي به طور مطلوب را نداشته‌اند. اين نوع ناتواني بسيار نادر است و معمولا دلايل عميق روانشناسي مثل ترس از صميميت، احساس گناه و اضطراب براي آن مطرح است.
در ناتواني جنسي ثانويه بيمار توانايي فعال شدن عضو جنسي خود را بعد از مدتي از دست مي‌دهد. اين نوع ناتواني متداول‌تر است و مرداني که به آن مبتلا هستند فقط توانايي انجام حدود 25 درصد از فعاليت جنسي را دارند. ناتواني ثانويه معمولا به طور تدريجي ايجاد مي‌شود و درمانش هم نسبت به نوع اول ساده‌تر است.

چه کساني در خطر ابتلا هستند؟
ميليون‌ها زوج در دنيا از مشکل ناتواني جنسي رنج مي‌برند. با افزايش سن از 50 سال به 70 سال شيوع اين مشکل از حدود 5 به 15 درصد افزايش مي‌يابد. مطالعات انجام شده نشان مي‌دهد که 60 درصد از مردان در دهه پنجم عمر خود قادر به فعاليت جنسي هستند اما با رسيدن به دهه هفتم زندگي اين توانايي تنها در 33 درصد آنها وجود دارد. 60 درصد از مرداني که دچار سکته قبلي شده‌اند نيز از ناتواني جنسي رنج مي‌برند و 50 درصد از افراد ديابتي اين مشکل را دارند. لازم به ذکر است که ناتواني جنسي حتي در 5 درصد از افراد زير 40 سال با درجات مختلف وجود دارد.

اگر درمان نشود مزمن مي‌شود!
ناتواني جنسي اگر چه مشکل شايعي براي يک زوج محسوب مي‌شود اما قابل درمان است. ناتواني در بسياري از مردان به صورت نعوظ ناقص يا اشکال ديگر آن ديده مي‌شود اما مي‌تواند به صورت دائمي و مزمن باقي بماند. به طور ساده عدم توانايي در ايجاد و حفظ نعوظ مناسب براي انجام مقاربت موفق را ناتواني جنسي مردان مي‌گويند. اين ناتواني نه تنها تاثير بسيار زيادي روي کيفيت زندگي دارد بلکه مشکل مشترکي است که خود شخص و همسر او را تحت تاثير قرار مي‌دهد و باعث اضطراب، افسردگي و کاهش رضايت‌شخصي از زندگي زناشويي و از بين رفتن اعتماد به نفس مي‌شود که هر يک از اين مشکلات به تنهايي باعث افزايش عوارض روحي و اجتماعي مربوط به اين بيماري مي‌شوند لذا درمان ناتواني جنسي از اولويت‌خاصي برخوردار‌است.

بيماري‌هايي که باعث ناتواني جنسي مي‌شوند
به‌طور کلي در 15 درصد از موارد علت ناتواني جنسي بروز مشکلات روحي (معمولا در افراد جوان ) و در 85 درصد از موارد به دليل اختلال در عملکرد فيزيولوژيک شخص است که شايع‌ترين علل آن در 40 درصد از موارد بيماري‌هاي عروقي (مانند تصلب شرايين)، 30 درصد ديابت، 10 درصد اختلالات عصبي (مانند قطع نخاع، پارکينسون، ام‌اس و …)، 9 درصد جراحي‌هاي لگن و صدمات آن، 8 درصد داروهاي مختلف و مواد مخدر (مانند سيگار، داروهاي ضد فشار خون و داروهاي ضد افسردگي) و 3 درصد اختلالات هورموني هستند.

اولين قدم، پذيرش وجود ناتواني
اولين قدم و چه بسا مشکل‌ترين مسئله در اين بيماران پذيرش وجود مشکل است زيرا پس از آن مي‌توان به آساني روشي براي درمان آن يافت. براي اينکه نعوظ آلت تناسلي ايجاد شود، بايد قسمت‌هاي مختلف بدن با يکديگر هماهنگ شوند. يک مرد، تنها به اين دليل که مي‌خواهد، نمي‌تواند به سادگي نعوظ پيدا کند.
براي ايجاد نعوظ هماهنگي بين روان آدمي، مغز و دستگاه اعصاب مرکزي و محيطي، هورمون‌هاي خوني، عروق خوني اعم از شريان و وريد براي ورود جريان خون به داخل عضو و عدم خروج آن ضروري است. در صورت وجود اختلال در هر کدام از اعضا و دستگاه‌هاي دخيل در نعوظ، ناتواني جنسي ايجاد مي‌شود.

خود را آزمايش کنيد
براي اينکه ببينيد ناتواني جنسي‌تان مربوط به عوامل جسمي است يا رواني مي‌توانيد از اين آزمايش ساده استفاده کنيد. مرد‌ها شب هنگام موقع خواب و در صبحگاه بارها دچار تحريکات جنسي مي‌شوند. اگر شما نيز اين تحريکات را داشته باشيد و عضو تناسلي‌تان چند بار موقع خواب فعال شود، معلوم است که حالت طبيعي داشته و کليه عصب ها، ماهيچه‌ها و رگ هايي که در اين زمينه کاربرد دارند، درست کار مي‌کنند.
اين نشان مي‌دهد که دليل ناتواني جنسي جاي ديگر است نه اشکالات جسمي. براي مشخص کردن اين مسئله مي‌توانيد به سادگي با تر کردن عضو و چسباندن يک برچسب به خواب برويد. پس از بيدار شدن در روز اگر برچسب سرجايش نباشد به اين معناست که در شب دچار تحريکات شده‌ايد و کاملا سالم‌هستيد.


منبع : مجله سيب سبز
momtaznews.com
 


کد مطلب: 43166

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43166/کجا-بفهميم-اختلال-جنسي-داريم

میگنا
  https://www.migna.ir