جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۹:۱۷
کد مطلب: 43262
۲

آشنایی متخصصان روانشناسی و روان درمانی با حوزه‌های آسیب‌های فضای مجازی

آشنایی متخصصان روانشناسی و روان درمانی با حوزه‌های آسیب‌های فضای مجازی
میگنا: مراسم افتتاحیه این دوره، صبح روز پنجشنبه 5 بهمن ماه 96 با حضور دکتر احمدرضا متین فر مدیر مرکز سواد فضای مجازی و کلینیک سلامت ذهن سازمان فضای مجازی سراج و خانم دکتر پورصالحی دبیر دوره و روانشناسان و روان‌درمانگران دعوت شده، برگزار شد.
 
دکتر متین فر در حاشیه برگزاری نخستین دوره تربیت روان درمانگر مبتنی بر سواد فضای مجازی گفت: از سال 1372 به بعد کهاینترنت در کل دنیا به راه افتاد، کشور ما هم به جبر این فضا پیوست. البته طبیعی است پیوستن به هر جریان فناورپایه، جنبه های مثبت و منفی منحصر به خودش را دارد.  متاسفانه به دلیل عدم سیاست گذاری مناسب در حوزه فضای مجازی در کشور، رهبر معظم انقلاب نسبت به آن گلایمند شدند و خطاب به مسئولین فرمودند که چرا فضای مجازی را بی انضباط گونه راهبری می کنید. ایشان همچنین فرمودند به دلیل فضای بی انضباطی و عدم آموزش صحیح به مخاطبان، آسیب این حوزه گریبان گیر مردم و به خصوص نهاد خانواده شده است.

وی گفت: سازمان فضای مجازی سراج در حوزه فضای مجازی ماموریت ویژه ای دارد. طبق بند 7 ابلاغیه مقام معظم رهبری به شورای عالی فضای مجازی آمده است که در راستای ارتقای سواد فضای مجازی و فرهنگ کاربری، این شورا ماموریت های ویژه ای دارد که بایستی محقق شود. طبق بررسی هایی که صورت دادیم، متوجه این موضوع شدیم که بیشتر آسیب های اجتماعی از جملهطلاق و فقر و پرخاشگری در بستر فضای مجازی، ایجاد و یا تثبیت می شود.  بر همین اساس مرکز سواد فضای مجازی و کلینیک سلامت ذهن سازمان فضای مجازی سراج در جهت تحقق فرمان مقام معظم رهبری پیرامون فضای مجازی و به ویژه تقویت نهاد خانواده با رویکرد توانمندسازی متخصصان حوزه روانشناسی در حیطه‌های آموزش و درمان، اقدام به برگزاری این دوره را کرد.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج گفت: یکی دیگر از اهداف برگزاری دوره تربیت روانگرد، معرفی و ارائه بسته مهارتی تحت عنوان "زیست در فضای مجازی" که توسط سازمان فضای مجازی سراج آمده شده است، می باشد. یکی از همین مهارت ها که در قالب کارگاه های دو روزه برگزار می شود، استرس و مقابله در ارتباط با فضای مجازی و دیگری خیانت مجازی است.

متین فر با اشاره به‌ استقبال خوب متخصصین رواشناسی و روان درمانی در نخستین دوره تربیت روانگرد، ادامه داد: آشنایی فراگیران با راهکارها و کاربست‌های اثربخش جهت ارتباط و تعامل سازنده زوجین و پیشگیری از خیانت سایبری؛ توانمندسازی مخاطبان از طریق آموزش الگوهای فرزند پروری صحیح در عصر دیجیتال به‌ منظور ارتباط مؤثر والدین و فرزندان و پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی؛ رویکرد عصب شناختی نسبت اعتیاد به اینترنت؛ روان درمانی اعتیاد به اینترنت و رویارویی با پدیده های آسیب زای فضای مجازی، بخش های دیگر از نخستین دوره تربیت روانگرد مبتنی بر فضای مجازی می باشد.

وی در ادامه اشاره ای هم به شرکت‌ کنندگان نخستین دوره تربیت درمانگر فضای مجازی سازمان فضای مجازی سراج کرد و گفت: این افراد از میان فارغ‌التحصیلان رشته روانشناسی با تمرکز بر گرایش مشاوره در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و اعضای هیات علمی مراکز استان های سازمان سراج انتخاب شده اند که از دو نوع فیلتر بسیار مهم گزینشی استان و تلفنی عبور کردند.

دکتر متین فر گفت: به طور کلی دغدغه و چالش اصلی تمامی خانواده ها، فضای مجازی و آسیب های آن است. به همین اساس، تا الان بیش از 2 هزار راهنمای سواد فضای مجازی در 15 استان تربیت شدند. اما خلاء ای در این بین وجود داشت، که نیاز دانستیم نخستین دوره تربیت روان درمانگر را برگزار کنیم.

مدیر مرکز سواد فضای مجازی در پایان گفت: پیش بینی کردیم بعد از این دوره مقدماتی، تمامی نیازسنجی های مورد نظر را از سطح کلی استان ها دریافت کنیم و در سال آینده دوره دوم تربیت روان درمانگر برگزار کنیم. سازمان فضای مجازی سراج به عنوان پیش گام و پیشتاز حوزه فضای مجازی، در حال تلاش برای حال تحقق منویات مقام معظم رهبری پیرامون ارتقای سواد فضای مجازی است. به طور کلی بر این قائل هستیم که بایستی از فضای مجازی و اینترنت برای توسعه فعالیتمان استفاده کنیم. به همین جهت برای کاهش هزینه های مردم در حوزه مشاوره، قرار است یک اپلیکیشن مشاوره طراحی و اجرایی شود که به نیازهای مردم در حوزه روانشناسی پاسخ داده شود. این اپلیکیشن اوایل سال آینده رونمایی خواهد شد.
 

در ادامه نیز مرضیه پورصالحی دکتری روانشناسی از دانشگاه الزهرا و مدیریت کارگروه روانشناسی کلینیک سلامت ذهن فضای مجازی سازمان سراج، به عنوان دبیر دوره تربیت روان درمانگر مبتنی بر فضای مجازی گفت: بحث روانشناسی سایبری یکی از بحث های جدید در حوزه روانشناسی است. ما هنوز چنین گرایشی را در کشور نداریم. به همین جهت است که تیم پژوهشی کلینیک سلامت ذهن سازمان فضای مجازی سراج حدود 2 سال است که در حال تولید محتوا در زمینه ارتباط برقرار کردن بین رواشناسی و روان درمانی با حوزه آسیب های فضای مجازی است. این دوره کاملا به شکل مقدماتی است که افراد با حوزه های آسیب از جمله خیانت مجازی و فرزند پروری در عصر دیجیتال آشنا شوند.

وی گفت: متاسفانه تمامی اقشار که درگیر فضای مجازی هستند، به یک گونه ای دچار و گرفتار آسیب های فضای مجازی شده اند. به طور مثال نوجوانان، اعتیاد به بازی ها و زوج های جوان، خیانت مجازی وغیره. مطمئنا این دوره می تواند کمک بسیار شایانی به حل مشکلات جامعه هدف خود کند.
لازم به توضیح است که مراسم اختتامیه نخستین دوره تربیت روان درمانگر مبتنی بر فضای مجازی روز جمعه 6 بهمن ماه در سالن آدینه تهران برگزار شد.
مرجع : افكار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.