پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۷:۴۶
کد مطلب: 43275
۳
همه چیز درباره‌ نحوه صحیح غذا خوردن!

آیا ایستاده غذا خوردن، کمکی به کاهش وزن می‌کند؟

آیا ایستاده غذا خوردن، کمکی به کاهش وزن می‌کند؟
میگنا: طبق مقاله‌ای که در سال 2013 منتشر شد، بیشتر افراد، بیش از 12 ساعت در روز می‌نشینند. اگر 7 تا 8 ساعت خواب شبانه را هم حساب کنیم باید بگوییم بیشتر افراد روزانه 19 تا 20 ساعت می‌نشینند. به نظر می‌رسد جامعه‌ مدرن امروزی ما را به یکجا نشینی تشویق می‌کند. ما وقتی در اتومبیل هستیم می‌نشینیم، در محل کارمان می‌نشینیم و در خانه هم یا جلوی تلویزیون می‌نشینیم یا جلوی کامپیوتر. مطالعات نشان داده که زیاد نشستن با افزایش ریسک دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ زودرس مرتبط است.

بنابراین بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند سعی کنیم در طول روز بیشتر بایستیم یا ساعت‌های طولانی و متمادی یکجا ننشینیم. یکی از کارهایی که بیشتر افراد به صورت نشسته انجام می‌دهند، غذا خوردن است. در طول روز، عجیب نیست که بنشینید و غذا بخورید، چه در خانه و چه در محل کارتان. اما آیا ممکن است با ایستاده غذا خوردن بتوانید کالری بیشتری بسوزانید؟ ممکن است در مقایسه با نشستن، در حالت ایستاده کالری بیشتری بسوزانید، اما غذا خوردن در حالت ایستاده از راههای دیگری بر غذا خوردن شما تاثیر می‌گذارد.


آیا ایستاده غذا خوردن، کمکی به کاهش وزن می‌کند؟
یک فرد بزرگسال 77 کیلویی به ازای یک ساعت نشستن حدود 139 کالری و به ازای یک ساعت ایستادن، حدود 186 کالری می‌‌سوزاند. بنابراین اگر شما 77 کیلوگرم وزن‌تان باشد، به ازای هر یک ساعتی که به جای نشستن می‌ایستید می‌توانید 47 کالری بیشتر بسوزانید. اطلاعات جمع آوری شده توسط دانشگاه Chester نشان می‌دهد ایستادن در مقایسه با نشستن، ضربان قلب را حدود 10 تپش در دقیقه افزایش می‌دهد.


غذا در حالت نشسته بهتر گوارش می‌شود یا در حالت ایستاده؟
بعد از جویدن غذا، بزاق ِ ترکیب شده با غذا، وارد مری و سپس وارد معده می‌شود. در معده، غذا به خاطر زیر و رو شدن و ترکیب با اسید معده به اندازه‌ی کافی خرد و له شده و به مولکول‌های ریزی تبدیل می‌‌شود. این مولکول‌های کوچک وارد روده‌ کوچک می‌شوند تا مواد مغذی‌شان توسط دیواره‌ی روده جذب شود. نوع غذایی که می‌خورید می‌تواند بر سرعت هضم آن اثر بگذارد. مثلا فیبر و پروتئین می‌توانند تخلیه‌ معده را به تاخیر بیندازند. در نتیجه احساس سیری، ماندگارتر شده و برای ساعت‌های بعدی، اشتهای کمتری خواهید داشت.‌

اما اگر کربوهیدرات‌های ساده بخورید، این مواد غذایی با سرعت نسبتا بالایی وارد جریان خون شده و مدت کوتاهی بعد از خوردن، دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. عامل دیگری که بر گوارش غذا اثر می‌گذارد، وضعیت بدن است. وقتی نشسته‌اید یا دراز کشیده‌اید، در مقایسه با حالت ایستاده، غذا معده را با سرعت کمتری ترک خواهد کرد.

مطالعه‌ای در سال 1988، تاثیرات وضعیت بدن بر تخلیه‌ معده را مورد بررسی قرار داد. محققان دریافتند وضعیت دراز کشیده به میزان قابل توجهی می‌تواند تخلیه‌ معده را نسبت به سایر وضعیت‌های بدن، به تاخیر بیندازد. وضعیت ایستاده، سرعت تخلیه‌ معده را افزایش می‌دهد. اگر تخلیه‌ معده، زمان کمتری ببرد، شروع احساس گرسنگی زودتر روی خواهد داد. بنابراین غذا خوردن در حالت ایستاده می‌تواند تخلیه‌ معده را افزایش داده و در نتیجه به مرور زمان، مصرف غذای‌تان را بیشتر کند.

وقتی ایستاده‌اید،‌ کالری بیشتری مصرف می‌کنید اما تفاوت آن خیلی کم است زیرا بیشتر افراد در حالت ایستاده سریع‌تر غذا می‌خورند. کالری سوزی در حالت ایستاده می‌تواند حدود 50 کالری در ساعت باشد، اما بیشتر افراد در حالت ایستاده، با شتاب بیشتری غذا می‌خورند. اما در حالت نشسته، شما با سرعت کمتری غذا می‌خورید که می‌تواند به بدن‌تان کمک کند زمان سیری را به موقع اعلام کند. ضمنا معده با سرعت کمتری تخلیه می‌شود. اگر ایستاده باشید و با عجله غذا بخورید، ممکن است غذا به طور مناسب هضم نشود. همچنین احتمال اینکه حین با عجله غذا خوردن، هوا ببلعید هم بیشتر است.

اگر دوست دارید ایستاده غذا بخورید، حتما زمان صرف کنید و با عجله نخورید. این نکته‌ای است که چه هنگام نشسته غذا خوردن و چه هنگام ایستاده غذا خوردن اهمیت زیادی دارد.


غذای اصلی یا میان وعده؟

مطالعه‌ای در سال 2010، 122 نفر را در مورد غذا و عوامل محیطی مورد بررسی قرار داد. بیشتر افراد، خوردن ِ وعده‌ی اصلی را با نشسته خوردن ربط داده بودند. بنابراین اگر هنگام خوردن بایستید، مغز شما آن را به عنوان میان وعده در نظر می‌گیرد، حتی اگر غذایی که می‌خورید، وعده‌ اصلی‌تان باشد. بنابراین فرقی نمی‌کند بنشینید یا بایستید، مهم این است که هنگام غذا خوردن، ذهن آگاه و هوشمند باشید. اگر وعده‌ اصلی‌تان را در حالت ایستاده می‌خورید، هوشمندانه آن را غذای اصلی محسوب کنید، نه میان وعده.

 


سوزش سر دل
یکی از جنبه‌هایی که افزایش سرعت تخلیه‌ معده می‌تواند مفید باشد شرایطی است که شما دچار سوزش سر دل باشید. سوزش سر دل زمانی روی می‌دهد که اسید معده به مری وارد می‌شود. این اسید تند، مری را می‌سوزاند چون مخاط مری مانند مخاط معده قابلیت محافظت کنندگی ندارد تا اسید معده را تحمل کند.

اگر سوزش سر دل دارید، معمولا توصیه می‌شود تا چند ساعت بعد از غذا خوردن، دراز نکشید. دراز کشیدن می‌تواند احتمال ورود اسید معده به مری را افزایش بدهد زیرا جاذبه‌ زمین هم به حرکت اسید معده به سمت مری کمک خواهد کرد. ایستاده غذا خوردن می‌تواند کمک کند تا جاذبه‌ زمین برخلاف اسید معده عمل کند و در نتیجه سوزش سر دل‌تان کمتر شود. اگر ریفلاکس دارید در مورد بهترین روش درمان خاص خودتان با پزشک مشورت کنید.


نتیجه
بیشتر آمریکایی‌ها در طول روز، زیاد می‌نشینند که این می‌تواند برای سلامتی مضر باشد زیرا زیاد نشستن با افزایش ریسک دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی و عروقی و حتی مرگ زودرس ارتباط دارد. بهتر است با انجام چند حرکت ساده و موثر، زمان‌های نشستن را کوتاه‌تر کنید. اما اگر می‌خواهید غذای‌تان را ایستاده بخورید، با توجه و تمرکز غذای اصلی‌تان را میل کنید، چون ممکن است مغز شما این غذا را غذای اصلی به حساب نیاورد و در نتیجه غذای بیشتری مصرف کنید.
همچنین یادتان باشد تخلیه‌ معده در حالت ایستاده غذا خوردن سرعت می‌گیرد و در نتیجه احساس سیری‌تان را دستخوش تغییراتی می‌کند. اگر سوزش سر دل دارید، ایستاده غذا خوردن می‌تواند از احتمال ریفلاکس‌تان کم کند. حرف آخر اینکه، شما چه ایستاده غذا بخورید و چه نشسته، باید نسبت به غذایی که می‌خورید ذهن آگاهی داشته باشید و به آرامی غذا بخورید تا به بدن‌تان فرصت دهید بتواند سیری‌تان را به وقت مناسبش اعلام کند.
مرجع : برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين