پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ / ۲۲:۳۴
کد مطلب: 43438
۱

استفاده از بازی موشکی برای بهبود شرایط بیماران اسکیزوفرنی

استفاده از بازی موشکی برای بهبود شرایط بیماران اسکیزوفرنی
به گزارش گیزمگ، یک گروه بین‌المللی از محققان از یک بازی موشکی کامپیوتری برای کمک به بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی استفاده کرده و تجسم آنها را بهبود بخشیده و سطح فعالیت در ناحیه مغز مرتبط با توهم شنوایی را کاهش دادند. این وضعیت بیش از 21 میلیون نفر در سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده است.

اسکیزوفرنی یک بیماری پیچیده و تضعیف کننده سلامت روان است که می‌تواند توانایی فرد را در تشخیص افکار و احساسات خود از واقعیت اطرافشان تحت تاثیر قرار دهد. نشانه‌های این اختلال، توهم و افکار گیج کننده و توهم شنوایی و دیداری هستند.

تقریبا 70 درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، توهم‌های کلامی را تجربه می‌کنند که شامل صداهای داخلی ناشی از بیماری روانی و جنون است که واقعا وجود ندارند. این عارضه موجب پریشانی زیادی می‌شود و می‌تواند زندگی روزمره فرد را مختل کند.

بدتر از همه، داروهای روان‌درمانی سنتی به 30 درصد از بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی که توهمات کلامی را تجربه می‌کنند، اثر نمی‌کنند و یا تاثیر کمی دارند.

علت این توهم‌ها به طور کامل درک شناخته نشده است، اما مطالعات قبلی مناطق خاصی از مغز را شناسایی کرده‌اند که ظاهرا با علائم پریشانی مرتبط هستند. به عنوان مثال، "چین گیجگاهی مغز"(Gyrus temporal giant) یا STG، بخشی از مغز است که به گفتار و صداهای انسانی حساس است و در افراد مبتلا به توهم شنیداری بیش از حد فعال است.

این مطالعه جدید آزمایشی به دنبال تعیین این بود که آیا بیماران مبتلا به توهم کلامی می‌توانند آموزش ببینند تا سطح فعالیت در STG خود را تنظیم و تعدیل کنند.

محققان 12 بیمار را که روزانه با این گونه توهم‌ها دست و پنجه نرم می‌کردند، انتخاب کردند و از عکسبرداری MRI برای نظارت بر مناطق STG مغز طی چهار جلسه در طی یک دوره دو هفته‌ای استفاده کردند.

در طول هر جلسه MRI، شرکت‌کنندگان در این مطالعه فعالیت STG خود را در قالب یک موشک در یک بازی کامپیوتری می‌دیدند. بدون اینکه گفته شود که چگونه موشک را کنترل کنند، از بیماران خواسته شد استراتژی‌های ذهنی خود را برای فرود این فضاپیما طراحی کنند که نشان دهنده کاهش فعالیت در منطقه STG مغز است.

در جلسه چهارم و آخر MRI، بیماران توانستند با استفاده از تکنیک‌هایی که خودشان طراحی کرده بودند، عملکرد STG خود را به طور چشمگیری کاهش دهند، بدون اینکه فرود راکت را ببینند.

دکتر "ناتاشا اورلوف" از موسسه روانپزشکی، روانشناسی و علوم اعصاب کالج دانشگاهی "کینگ" لندن گفت: ما بیماران را تشویق کردیم که از راهکارهای کنترل مشابهی که در MRI در خانه استفاده می‌کردند، استفاده کنند. بیماران می‌دانند که وقتی صداها شروع می‌شوند، می‌توانند آن را احساس کنند، بنابراین ما می‌خواهیم آنها را بلافاصله کاهش دهیم یا صداها را به طور کامل متوقف کنیم.

وی افزود: مطالعه ما نشان داده است افرادی که مبتلا به اسکیزوفرنی هستند، می‌توانند نوعی استراتژی ذهنی را بیاموزند که به عارضه‌های آنان کمک می‌کند. چیزی که چندین سال مصرف دارو به آن کمک نکرده است.

افرادی که در این پژوهش شرکت کردند، به محققان گفتند می‌توانند به منظور کسب آرامش و خاموش کردن توهمات، در زندگی روزمره خود نیز تکنیک‌های توسعه یافته در هنگام بازی موشک را اعمال کنند.

در حالی که نتایج مطالعه به نظر مثبت است، محققان دو نقطه ضعف قابل توجه را در این آزمایش ذکر می‌کنند که 12 بیمار برای چنین مطالعه‌ای گروه بسیار کوچکی است و همچنین این مطالعه شامل گروه شاهد(کنترل) نبود که با داده‌های غلط STG تغذیه شوند.

فقدان یک گروه شاهد راه این احتمال را که نتایج مطالعه به جای توانایی واقعی شرکت‌کنندگان برای مدیریت عملکرد مغز خود، نتیجه یک اثر پلاسیبو باشد، باز می‌گذارد.

برای آینده، گروه تحقیقاتی در حال برنامه‌ریزی یک آزمایش بزرگتر برای ایجاد مطالعات آزمایشی و دریافتن موارد ناشناخته است.

این پژوهش پتانسیل ایجاد یک راه کاملا جدید را برای مقابله با توهم‌های کلامی در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی که نمی‌توانند به روش‌های سنتی درمان متکی باشند، دارد.
مقاله‌ای در مورد این پژوهش در مجله "Translational Psychiatry" منتشر شده است.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!