پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۰۸:۲۵
کد مطلب: 43488
۳

نقش روان شناسان در ۳ رقیب ایران در جام جهانی فوتبال

نقش روان شناسان در ۳ رقیب ایران در جام جهانی فوتبال
میگنا: اهل فوتبال می‌دانند که ۳ ماه در فرایند آماده سازی یک تیم، یعنی هیچ. فرصت زیادی باقی نمانده و شاید همه چیز باید جمع بندی و نتیجه گیری شود. مردان کی‌روش به رغم فراز و نشیب این روزها به نظر آماده می‌آیند، تیم، تیم خوبی است و باید از این جوانان مجهز به غیرت ملی، دعای مردم و علم سرمربی پرتغالی خود، توقع صعود از مرحله گروهی داشت. البته برخی معتقدند آبرومندانه هم تمام شود و برگردیم، جای شکر دارد اما واقعا منطقی نیست پس از دو دوره این بار به فکر یک بازگشت آبرومندانه باشیم.
 
مراکش، اسپانیا و پرتغال، درست است که گروه سختی است اما می توانست سخت تر هم باشد، ساده تر از این چندان محتمل نبود، یادمان باشد میدان، میدان جام جهانی است و هر تیمی حق دارد خود را مدعی بداند و با صدای بلند بگوید، ما تصادفی اینجا نیستیم و حق داشتیم صعود به جام جهانی را جشن بگیریم و برتری خود را نسبت به تیم های هم قاره ای به رخ بکشیم.

اکنون دیگر تکلیف روشن شده و ما سه بازی بزرگ پیش رو داریم، امرو فنی و تدارکاتی پیش می رود و امیدواریم خوب پیش برود اما امور اتفاقا فنی‌تر در عرصه روحی و روانی چطور؟ راستی رقبای ایران در این عرصه مهم چه کرده و چه می کنند؟

اول به سراغ اسپانیا برویم، باشگاه‌های اسپانیایی مانند رئال مادرید، بارسلونا، والنسیا، بیلبائو، لاکرونیا و سوسیه‌داد اصولا اقدام به تاسیس آکادمی روانشناسی در ورزش و رواندرمانگری در فوتبال کرده‌اند. شاید برای خواننده ایرانی کمی از آن طرف بام افتادن باشد اما واقعیت است که این هرگز یک افراط نیست و مشخص نیست تا چه زمانی می خواهیم بگوییم: ما کجا و آنها کجا!

تیم ملی فوتبال اسپانیا دو روانشناس معتبر و معروف دارد که نزدیک به ۶ سال است در مقاطع سنی مختلف با بازیکنان در ارتباط هستند. این دو البته تیم های خود را دارند و حداقل ۳۶ نفر زیر دست این دو روانشناس بزرگ در حال فعالیت و تحلیل های آماری و اطلاعاتی هستند.

آنتونیو فرناندس کادیس، دارای مدرک دکترای مدیریت ورزشی، دکترای روانشناسی بالینی و دکترای روان‌درمانگری در فوتبال هشتمین سال فعالیت خود را در فدراسیون فوتبال اسپانیا تجربه می کند و تیم بی نظیر او در روانشناسی تمامی زوایای اردوی تیم ملی فوتبال این کشور را زیر نظر دارد.

 
او اکنون در یوفا نیز صاحب سمت و مسئولیت است و همزمان با باشگاه والنسیا نیز فعالیت جدی دارد اما جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه در راه است و فرناندس در کنار لوپتگی، سرمربی تیم ملی در خدمت فوتبال ملی خواهد بود.

او برای هر بازیکن یک پرونده قطور در اختیار دارد و خصوصیات اخلاقی و ویژگی های روحی و روانی بازیکنان را به صورت محرمانه زیر ذره بین گرفته است، در طول هر هفته بازیکنان حداقل یک بار با او جلسه مشاوره دارند و درباره تنظيم هیجان و مشکلات احتمالی روحی و روانی با وی گفت و گو می‌کنند.

به کشور پرتغال سر بزنیم، البته به شکوه و پیشرفت اسپانیا نمی رسند اما تیم ملی فوتبال پرتغال نیز ۴ روان شناس حرفه ای در اختیار دارد. این افراد بیش از ده سال است در دنیای فوتبال حرفه ای فعال هستند و بازیکنان تیم ملی اعم از قدیمی ها و تازه دعوت شده ها با این تیم چهار نفری بسیار دوست و صمیمی هستند. کادر فنی در تیم ملی فوتبال پرتغال جدا از کادر روانشناسی نیست و این روان پزشکان در کنار پزشکان تیم مشغول به فعالیت روزانه و پیگیر هستند.
حتی متن سخنرانی مربی در رختکن یا یک ضیافت شام مقابل بازیکنان یا مدیران فوتبال پرتغال، از سوی این روان شناسان بررسی و ویرایش می شود.
در تیم ملی فوتبال مراکش نیز یک روانشناسی در کادر اصلی تیم ملی فوتبال این کشور حضور دارد، محمد علی باسم در پایتخت مراکش مرکزی عام المنفعه برای درمان بیماران اعصاب و روان دارد و در این حوزه فرد معتبر و صاحب سبکی است. با جستجو در وب سایت رسمی فدراسیون فوتبال مراکش نیز مشحص می شود که برای اهالی فوتبال مراکش، موضوع روح و روان اهمیت دارد و در چند ماه گذشته دو همایش تحت عنوان نقش روان‌درمانگری در فوتبال برگزار شده است.
 

و اما فوتبال ایران، فوتبالی که این روزها به واسطه خط و نشان کشیدن جادوگر و اصفهانی‌های ساختمان سئول، دلخوری های مرد نازک طبع پرتغالی، صبر لبریز شده مردم، باشگاه هایی که باشگاه نیستند، استادیوم هایی که استادیوم نیستند، بازی هایی که تدارکاتی نیستند و به رغم روزگار، امید و امید و امیدی که هست، زخمی تر از آن به نظر می رسد که برایش به دنبال کادر حرفه ای روانشناسی باشیم اما مرد پرتغالی حواسش به همه چیز است و امیدواریم به این موضوع مهم و حیاتی در آستانه جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه توجه ویژه داشته باشد. دعوت از حسین اوجاقی سرمربی برجسته تیم ملی ووشو به همکاری در تیم ملی فوتبال برای بالا بردن روحیه جنگندگی و مبارزه را از آن دست اقداماتی می توان دانست که کی روش برای تیمش انجام داده است. کاری که در دوره قبل نیز انجام شد.

کی روش در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴ مهدی صفایی قهرمان کیک بوکسینگ ایران را به جمع کادر بدنسازی تیمش اضافه کرد تا بازیکنان را برای تقابل های سخت و طاقت فرسا در برزیل، بیش از پیش آماده کند. طرح کی روش نسبتا موفقیت آمیز بود و نتیجه آن نمایش های غرورآمیز تیم ملی مقابل نیجریه و آرژانتین بود.
مرجع : مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هرگز با آدم نادان مجادله نكنيد، تماشاگران ممكن است نتوانند بين شما را تشخيص دهند