جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۶
کد مطلب: 43494
۰

افزایش ناامیدی بین دانشجویان سال آخر دانشگاه‌ها

افزایش ناامیدی بین دانشجویان سال آخر دانشگاه‌ها
میگنا: دکتر ابوالحسن ریاضی در بیست و نهمین گردهمایی روسای مراکز مشاوره دانشگاه‌های کشور که امروز (یکشنبه ۲۹ بهمن ماه) در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، خودکشی را مهم‌ترین معضلات امروز در بین دانشجویان دانست و گفت: این پرسش هنوز برای من باقی است که وقتی که برای اولین بار وارد حوزه مسئولیت دانشجویی شدم، خودکشی به عنوان اولین موضوع و چالش مطرح بود و امروز نیز همچنان به عنوان اولین و آخرین دغدغه مسئولان قرار گرفته است.
وی در ادامه تصریح کرد: موضوعی که ذهن من را درگیر کرده، حوادثی است که در دی ماه جاری نزدیک به ۹۰ شهر کشور رخ داد و باید این مساله مورد بررسی و ریشه‌یابی قرار بگیرد.

معاون امور داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با تاکید بر اینکه مصرف مواد مخدر در کشور رو به افزایش است، خاطرنشان کرد: اگرچه همچنان با رشد مصرف مواد مخدر در کشور مواجه هستیم، اما خودکشی نیز در کنار این معضل از جمله مشکلاتی است که وجود دارد و باید ریشه‌یابی شود.
دکتر ریاضی تاکید کرد: اگرچه آمار خودکشی در کشور براساس آمارهای اعلام شده رو به افزایش است، اما ایران هنوز در مقایسه با شاخص‌های جهانی آمارهای پایین‌تری از تعداد خودکشی دارد. همچنین نسبت جمعیت دانشجویی به جمعیت کل کشور پایین است، اما با این وجود خودکشی موضوع نگران‌ کننده جامعه ما محسوب می‌شود.

معاون سازمان امور دانشجویان همچنین خاطرنشان کرد: در طول ۴۰ سال گذشته فرآیندی از رشد انتظارات در جامعه ایجاد شده که رسانه‌ها در سراسر جهان به خلق این انتظارات دامن زده‌اند و  با توجه به اینکه نیازهای فرزندان ما نیز با یکدیگر کاملا متفاوت است، اما وقتی امکان پاسخگویی به نیازها وجود نداشته باشد، دچار نوعی ناامیدی، دلسردی‌، سرخوردگی خواهند شد که در نهایت ممکن است دست به خودکشی بزنند.

وی با تاکید بر اینکه شرایط عمومی کشور امروزه به ناکامی انتظارات جوانان و دانشجویان دامن می‌زند، خاطرنشان کرد: وقتی سال ۵۸ وارد دانشگاه شدم، کل جمعیت دانشجویی آن دوران ۷۵ هزار نفر بود. این در حالی است که امروزه با جمعیت ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری دانشجویان مواجه شده‌ایم به طوری که تعداد دانشجویان دکتری مشغول تحصیل بیشتر از کل دانشجویان سال ۵۸ است.

دکتر ریاضی اضافه کرد: وقتی جمعیت دانشجویی کشور افزایش می‌یابد، طبیعتا سطح آگاهی، نیازها و خواسته‌ها نیز بالا می‌رود و وقتی این خواسته‌ها و انتظارات برآورده نشوند جوانان ما دچار سرخوردگی و افسردگی خواهند شد.

معاون امور داخل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: متاسفانه جامعه ما امروزه با مشکلات پیچیده‌ای در سطوح مختلف از فساد گرفته تا معضل بیکاری و مشکلات اقتصادی و معیشت مواجه است و افراد امیدی برای آینده خود ندارند. به طوری که این ناامیدی و افسردگی در بین دانشجویان سال آخر بسیار بیشتر از دانشجویان سال اول است. بنابراین این فرآیندها موجب بر هم زدن سلامت روانی افراد شده و آن‌ها را با مشکلاتی دست و پاگیر می‌کند.

وی در پایان نقش مراکز مشاوره در دانشگاه‌ها را برای پیشگیری از مشکلات روانی دانشجویان موثر دانست و گفت: باید با اتخاذ برنامه‌ها و سیاست‌های مناسب مسیر ارتباط دانشجویان و مراکز مشاوره را تسهیل کرد و موانعی نظیر بروکراسی اداری، مشکلات مالی، عدم سهم مدیریت دانشگاه از اهمیت این مراکز از جمله موانعی هستند که باید برطرف شوند.
 
مرجع : ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.