در تشریح انتظارات دانشجوی نمونه کشوری از مسئولان مطرح شد؛
تعداد پذیرش دانشجو بهویژه در رشته روان شناسی کاهش یابد
میگنا: سجاد رشید دانشجوی رشته روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی که طی روزهای اخیر به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده است، با حضور در دفتر ایسنا در اردبیل ضمن بیان دغدغههای خود، اظهار کرد: من در حال حاضر ترم آخر هستم و سعی خواهم کرد در رشته مرتبط بالینی و بالینی کودک و نوجوان، روانشناسی را ادامه بدهم.
رشید با اشاره به شرایط انتخاب دانشجوی نمونه کشوری، اضافه کرد: انتخاب دانشجوی نمونه چهار مولفه دارد؛ پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و شئوناتی. به نظر خودم با توجه به فعالیتها، داشتن نمرات بالا و مدرک زبان در بخش آموزشی امتیاز کامل را گرفتهام. در بخش پژوهشی نیز سه طرح انجام داده و پنج مقاله چاپ شده دارم و سایر فعالیتهای دیگر را نیز انجام دادهام. در بخش فرهنگی فعالیتهای شاخصی نداشتم، ولی در بخش فعالیتهای NGOای در قالب نشریه دانشجویی داخل دانشگاه فعالیت داشتهام.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از روانشناسی پژوهشمحور، زده شدهام، گفت: اگر بخواهیم روانشناسی را به حالت فعلی جلو ببریم، روانشناسی به جایی نمیرسد، البته تمامی علوم چنین هستند. در دنیا علوم پایه حرف اول را میزند، ولی متاسفانه در ایران چنین نیست. اصلیترین هدف من اینست که در آینده روانشناسی پژوهشمحور از اطلاعات صرفا نظری وارد صنعت روانشناسی شود. منظور از صنعتیسازی روانشناسی این است که شرکتی تاسیس شود و هدف آن شناسایی، پیشگیری و عملی کردن علم روانشناسی باشد.
وی با اشاره به حمایتهای دانشگاه محقق اردبیلی از دانشجویان، گفت: حمایتهای دانشگاه خوب بود، ولی انتظار داشتم حمایتهای دانشگاه در بخش فرهنگی بیشتر شده و با اطلاع رسانی جشنوارهها و مسابقات برای امتیازآوری فرهنگی دانشجویان تلاش کند. پیشنهاد من به دانشگاه این است که افراد دارای پتانسیل را شناسایی کرده و برای آنها تسهیلات ارائه کند تا از طریق همین تسهیلات دانشجویان بتوانند به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده و یا در المپیاد مقام بیاورند. همچنین دانشگاه در رشتههایی که دانشجو میپذیرد، باید آموزش در آن رشتهها نیز به بهترین حالت باشد.
دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه در مقطع کارشناسی بیشتر میتواند روی دانشجویان سرمایهگذاری کند، افزود: همچنین دانشگاه میتواند برای دانشجویان غیربومی تسهیلات مالی ارائه کند.
این دانشجوی نمونه کشوری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق قانون شما میتوانید مقطع کارشناسیارشد را در دانشگاه دلخواه خود تحصیل کنید، چه تصمیمی در این خصوص دارید؟ گفت: فعلا تصمیم قطعی در این خصوص نگرفتهام، ولی در حال حاضر از یکی از دانشگاههای کانادا دعوتنامه و بورسیه دارم.
وی در خصوص انتظارات خود از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: تعداد پذیرش دانشجو در تمام رشتهها و به ویژه در رشته روانشناسی کاهش یابد. متاسفانه ظرفیت پذیرش افزایش یافته و کیفیت آموزش پایین. انتظار دارم کیفیت آموزش و به خصوص آموزش عملی افزایش یابد.
رشید تصریح کرد: اگر از دانشجویان ترم 5 و 6 تمامی رشتهها بپرسید که در حال حاضر از رشته خودتان چه میدانید و پاسخ آنها را دریافت کنید، از پاسخ آنها درخواهید یافت که نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور موفق بوده یا نه؟
وی تاکید کرد: بهترین راه این است که با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، روی تعداد کمی از دانشجویان سرمایهگذاری شود تا در نهایت فایده عملی برای جامعه داشته باشند.
این دانشجوی نمونه کشوری اظهار امیدواری کرد: رشته روانشناسی زمانی به جایی برسد که در ایران به جای اینکه وزارت بهداشت به منظور سیاستگذاری برای سلامت جسمانی داشته باشیم، وزارتی داشته باشیم به نام وزارت بهداشت روانی-اجتماعی که در حیطه بهداشت روانی، اجتماعی و هیجانی سیاستگذاری کند.
رشید با اشاره به شرایط انتخاب دانشجوی نمونه کشوری، اضافه کرد: انتخاب دانشجوی نمونه چهار مولفه دارد؛ پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و شئوناتی. به نظر خودم با توجه به فعالیتها، داشتن نمرات بالا و مدرک زبان در بخش آموزشی امتیاز کامل را گرفتهام. در بخش پژوهشی نیز سه طرح انجام داده و پنج مقاله چاپ شده دارم و سایر فعالیتهای دیگر را نیز انجام دادهام. در بخش فرهنگی فعالیتهای شاخصی نداشتم، ولی در بخش فعالیتهای NGOای در قالب نشریه دانشجویی داخل دانشگاه فعالیت داشتهام.
وی با بیان اینکه در حال حاضر از روانشناسی پژوهشمحور، زده شدهام، گفت: اگر بخواهیم روانشناسی را به حالت فعلی جلو ببریم، روانشناسی به جایی نمیرسد، البته تمامی علوم چنین هستند. در دنیا علوم پایه حرف اول را میزند، ولی متاسفانه در ایران چنین نیست. اصلیترین هدف من اینست که در آینده روانشناسی پژوهشمحور از اطلاعات صرفا نظری وارد صنعت روانشناسی شود. منظور از صنعتیسازی روانشناسی این است که شرکتی تاسیس شود و هدف آن شناسایی، پیشگیری و عملی کردن علم روانشناسی باشد.
وی با اشاره به حمایتهای دانشگاه محقق اردبیلی از دانشجویان، گفت: حمایتهای دانشگاه خوب بود، ولی انتظار داشتم حمایتهای دانشگاه در بخش فرهنگی بیشتر شده و با اطلاع رسانی جشنوارهها و مسابقات برای امتیازآوری فرهنگی دانشجویان تلاش کند. پیشنهاد من به دانشگاه این است که افراد دارای پتانسیل را شناسایی کرده و برای آنها تسهیلات ارائه کند تا از طریق همین تسهیلات دانشجویان بتوانند به عنوان دانشجوی نمونه کشوری انتخاب شده و یا در المپیاد مقام بیاورند. همچنین دانشگاه در رشتههایی که دانشجو میپذیرد، باید آموزش در آن رشتهها نیز به بهترین حالت باشد.
دانشجوی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه دانشگاه در مقطع کارشناسی بیشتر میتواند روی دانشجویان سرمایهگذاری کند، افزود: همچنین دانشگاه میتواند برای دانشجویان غیربومی تسهیلات مالی ارائه کند.
این دانشجوی نمونه کشوری در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه طبق قانون شما میتوانید مقطع کارشناسیارشد را در دانشگاه دلخواه خود تحصیل کنید، چه تصمیمی در این خصوص دارید؟ گفت: فعلا تصمیم قطعی در این خصوص نگرفتهام، ولی در حال حاضر از یکی از دانشگاههای کانادا دعوتنامه و بورسیه دارم.
وی در خصوص انتظارات خود از مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: تعداد پذیرش دانشجو در تمام رشتهها و به ویژه در رشته روانشناسی کاهش یابد. متاسفانه ظرفیت پذیرش افزایش یافته و کیفیت آموزش پایین. انتظار دارم کیفیت آموزش و به خصوص آموزش عملی افزایش یابد.
رشید تصریح کرد: اگر از دانشجویان ترم 5 و 6 تمامی رشتهها بپرسید که در حال حاضر از رشته خودتان چه میدانید و پاسخ آنها را دریافت کنید، از پاسخ آنها درخواهید یافت که نظام آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور موفق بوده یا نه؟
وی تاکید کرد: بهترین راه این است که با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو، روی تعداد کمی از دانشجویان سرمایهگذاری شود تا در نهایت فایده عملی برای جامعه داشته باشند.
این دانشجوی نمونه کشوری اظهار امیدواری کرد: رشته روانشناسی زمانی به جایی برسد که در ایران به جای اینکه وزارت بهداشت به منظور سیاستگذاری برای سلامت جسمانی داشته باشیم، وزارتی داشته باشیم به نام وزارت بهداشت روانی-اجتماعی که در حیطه بهداشت روانی، اجتماعی و هیجانی سیاستگذاری کند.