کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ریزگردها، افسردگی در خوزستان را چند برابر کرد

مهر , 3 اسفند 1396 ساعت 23:17

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: ریزگردها آثار مخرب و نگران‌کننده‌ای بر انسان دارند و به شکلی بی‌سابقه ای باعث افزایش افسردگی و اضطراب در بین خوزستان ها شده است.


میگنا: علیرضا سرکاکی عصر امروز در حاشیه همایش مغز و شناخت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی استرس زیادی به مردم خوزستان وارد شد و در این شرایط اصلاً امکان یادگیری برای دانش آموزان و دانشجویان ما وجود نداشت و آنها تحت تأثیر منفی جنگ قرار گرفتند.
 
وی افزود: گرمای شدید و بی‌سابقه در تابستان و خشک‌سالی هم آثار منفی خاص خود را بر سطح یادگیری در جمعیت دانش آموزان و دانشجویان خوزستان داشته‌اند و اینها مشکلاتی نیستند که یک‌شبه حل شوند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: گرمای شدید و طاقت‌فرسای خوزستان و استرس‌های ناشی از آن بر عملکرد مغز، قلب، عروق و کلیه تأثیر منفی می‌گذارد.

سرکاکی گفت: پارسال به خاطر ریزگردها و قطعی برق مدارس خوزستان به طور میانگین دو روز تعطیل بود و این روی یادگیری دانش آموزان تأثیر منفی گذاشت.

وی ادامه داد: طوفان‌های ریزگرد در استان ما ماهانه حداقل دو بار اتفاق می‌افتد و اثرات نامطلوبی بر مغز، عملکردهای آن و سیستم قلب و عروق انسان می‌گذارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: در تحقیقات محققان دانشگاه علوم پزشکی اهواز، تأثیر منفی و مخرب ریزگردها بر قلب و عروق انسان کاملاً مشخص شده است.

سرکاکی اضافه کرد: در کنگره فیزیولوژی و فارماکولوژی که هفته قبل در چابهار برگزار شد؛ سمپوزیوم تأثیر ریزگردها بر سیستم‌های بیولوژیک بدن توسط ما ایجاد شد.

وی عنوان کرد: تیم تحقیقاتی ما، تأثیر ریزگردها را بر یادگیری، حافظه، افسردگی و اضطراب و فعالیت‌های حرکتی مطالعه کردیم.

به گفته عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، ریزگردها به راحتی سد خونی و مغزی را تخریب و از این طریق وارد مغز می‌شوند و در آنجا التهاب و استرس اکسیداتیو ایجاد و یادگیری و شناخت را به طور کامل مختل می‌کنند.

سرکاکی در پایان یادآور شد: طبق تحقیقات من و همکارانم، ریزگردها آثار مخرب و نگران‌کننده‌ای دارد و به شکلی بی‌سابقه باعث افسردگی و اضطراب در خوزستان شده است.

 
مشکلات خوزستان به خوبی شناخته نشده است

مجید نیلی پنجشنبه در همایش مغز و شناخت در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز اشتباه در تصمیم گیری را یکی از مشکلات خوزستان برشمرد و افزود:معضل گرد و غبار باعث رنج و زحمت مردم خوزستان و کشور شده و اشتباه استراتژیکی که بعد از آن بر توسعه کشور اثر گذاشت آثار زیست محیطی و اکوسیستمی شدیدی را بر کشور تحمیل کرده است.

وی گفت: خوزستان رنج زیادی را از این معضل تحمل می کند واین مشکل نشان می دهد چگونه به دنیا نگاه می کنیم و چگونه تصمیم می گیریم لذا درست تر نگاه کردن و درست تصمیم گرفتن را باید بیاموزیم.

نیلی عنوان کرد: در بسیاری از این تصمیم ها تنها وجود دانش مهم نیست بلکه بیشتر مشکل تصمیم گیری است و نگاه به دنیا و روش آن است.

رئیس گروه پژوهش ، فناوری و زیرساخت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور در ادامه اضافه کرد: علوم شناختی تنها برای بخش هایی مثل سلامت و آموزش و پرورش نیست بلکه برای تصمیم گیری در ساختارهای زندگی فردی و اجتماعی افراد بسیار مهم است.

در ادامه این همایش دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور نیز بیان کرد: دانشگاههای شهید چمران و علوم پزشکی اهواز نقش مهمی در حل مشکلات استان و ارائه راه حل برای مشکلات کشور دارند.
 
کمال خرازی با اشاره به اینکه 'علوم شناختی' یک رشته نیست بلکه یک حوزه میان رشته ای است عنوان کرد:این علم حوزه ای است که همه ابعاد زندگی انسان را در برمی گیرد و اگر بتوانیم مغز و ذهن را بهتر بشناسیم در زندگی موفق ترخواهیم بود.
 
وی افزود: باید گروه های تخصصی مختلف را کنار هم قرار داد تا بتوان تصویر بهتری ازرفتار انسان داشته باشیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور تصریح کرد: اگر در گذشته دسترسی به درون مغز انسان وجود نداشت هم اکنون با پیشرفت علم امکان مشاهده درون مغز انسان وجود دارد.

خرازی با بیان اینکه در مسائل اجتماعی هم با پدیده های بسیار پیچید روبرو هستیم عنوان کرد: اجتماع حاصل جمع انسان ها است و رفتار انسان ها شامل ساختارهای مغزی آن هاست اگر رفتارها را بشناسیم در درمان بسیاری از مشکلات روانی موفق تر خواهیم بود.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور بیان کرد: یکی از ابزارهای ساخته شده که از طریق آن می توان رفتار انسان ها را بررسی کرد تلفن همراه است ، این ابزار رفتار و داده های افراد را در روز ثبت می کند که می توان بر اساس آنها رفتارهای افراد در جامعه را مورد بررسی قرار داد.

خرازی اظهار کرد: رفتار افراد در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، پیام هایی که دراین فضا مبادله می شود می تواند رفتارهای زیادی را در سطح جامعه نشان دهد و قابل بررسی است .


وی با بیان اینکه مردم در اغلب موارد در نظرسنجی ها واقعیت را عنوان نمی کنند افزود: در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی رفتار روزانه افراد به واقعیت نزدیک تر است و می توان رفتارها را در این فضا بهتر بررسی کرد.


خرازی گفت: علوم شناختی صرفا فیزیولوژی و روانشناسی نیست، تعامل رشته های مختلف برای درک و شناخت مغز و ذهن است اینکه از دوران نوزادی تا بزرگسالی بتوان رفتار مناسب و صحیح را به فرد یاد داد.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور به ارتباط موثر بین دانشکده های پزشکی و دانشکده های علوم برای شناخت پدیده ها تاکید کرد.

مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور در امور آموزش درادامه این همایش اظهار کرد: در رشته پزشکی یک سوم مقالات در مورد عصب شناختی است.
 
محمد تقی جغتایی بیان کرد: رشته علوم شناختی نیازمند نیروی توانمند است که شناخت درست از رشته های مختلف داشته باشد.

وی افزود: در علوم بین رشته ای چون کار، گروهی است هماهنگی سخت است، هزینه بر است و هنوز جامعه آگاهی از این رشته ندارد.
مشاور عالی ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی کشور در امور آموزش بیان کرد: این ستاد سند راهبردی دارد که بخشی از آن مربوط به نظریه پردازی و بخشی مربوط به تولید و توسعه علوم پایه و تربیت نیروی انسانی است.
جغتایی اشاره کرد: در اهواز می توان در حوزه شناخت مغز دانش آموزان را به صورت عملی و تئوری آشنا کرد و از ساختار مغز آشنا نمود تا دانش آموزان علاقه مند بتوانند در آینده این رشته را دنبال کنند./ایرنا


کد مطلب: 43543

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43543/ریزگردها-افسردگی-خوزستان-چند-برابر

میگنا
  https://www.migna.ir