کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرطان ریه درانتظار جوانان سیگاری

خبرگزاري مهر , 5 اسفند 1396 ساعت 13:06

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزایش مالیات بر سیگار را تنها راهکار کاهش مصرف مواد دخانی در کشور دانست.


ميگنا: دکتر محمدحسین قربانی در برنامه نبض پزشکی شبکه خبر، گفت: سیگار در همه جوامع یکی از بندهای چالش برانگیز به حساب می آید، حتی در فرانسه نیز در زمان اولاند یکی از شعار های انتخاباتی وی وضع مالیات بر دخانیات با هدف مهار در مصرف آن بوده است. یکی از مولفه های موثر بر کاهش مصرف دخانیات وضع مالیات بر آن است که کشور ما در این زمینه کمترین مالیات را می گیرد.
قربانی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه همه تلاش ما این بود که مالیات را بر خرده فروشی دخانیات وضع کنیم که این امر در مجلس پذیرفته نشد، ولی بهترین مولفه کنترل مصرف دخانیات در کشور، افزایش مالیات بر سیگار است.

وی تاکید کرد: ما نمی توانیم به مردم بگوییم که سیگار نکشید اما وضع مالیات می تواند بهترین سد در برابر مصرف دخانیات باشد، ما روزانه ۲۰ میلیارد تومان هزینه درمان آسیب های ناشی از دخانیات را می پردازیم که این مبلغ از جیب بیت المال هزینه می شود.

قربانی افزود: ما برای واردات سیگار ۶۰ تومان مالیات بر خردفروشی سیگارهای وارداتی وضع کرده ایم که بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نصیب دولت می کند، که می تواند این درآمد را صرف ورزش جوانان کشور کند.

در ادامه این برنامه تلویزیونی، دکتر حسن آذری پور عضو کارگروه تخصصی ستاد کشور کنترل دخانیات، با عنوان این مطلب که ۴ درصد مصرف دخانیات در کشور سهم زنان است، گفت: سازمان جهانی بهداشت به این نتیجه رسیده که بهترین راه کاهش مصرف دخانیات، افزایش قیمت مواد اولیه دخانیات و نیز مالیات است بطوریکه با اعمال این سیاست در کشورهای در حال توسعه ۸ درصد و در کشورهای توسعه یافته میزان مصرف سیگار ۴ درصد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: افزایش قیمت دخانیات گروه هایی که از نظر درآمدی در سطح پایینی قرار دارند، مانند نوجوانان، بانوان و مردان فقیری را به دوری از مصرف مواد مخدر هدایت کرده که نشان دهنده مطلوبیت این سیاست علیه استعمال دخانیات است.

عضو کارگروه تخصصی ستاد کشور کنترل دخانیات افزود: پایش مصرف دخانیات، حفاظت از افراد غیرسیگاری، ارائه خدمات برای ترک دخانیات، برچسب های هشداری بهداشتی روی بسته های مواد دخانی و مالیات های فزاینده، به کنترل مصرف دخانیات در کشور کمک می کند.

دکتر معدنی مدیرعامل جمعیت بدون دخانیات گفت: بیماری های ناشی از دخانیات موضوعی است که بر کسی پوشیده نیست، بطوریکه بالغ بر ۸۰ نوع بیماری و ۵۰ نوع سرطان به دلیل استعمال دخانیات بروز می کند.

وی افزود: جوانان بین ۳۰ تا ۳۵ سال تنها با سه سال مصرف زیاد دخانیات به سرطان ریه دچار می شوند.
معدنی گفت: اگر بیاییم، مالیات بر مصرف دخانیات را افزایش دهیم ولی نسبت به مبارزه با قاچاق آن بی تفاوت باشیم طبیعتا مبارزه با مصرف دخانیات با مشکل روبرو می شود.
وی افزود: یکی از ساختارهای جلوگیری از مصرف دخانیات ممنوعیت نمایش استعمال دخانیات در رسانه ملی است که متاسفانه در برخی از شبکه های تلویزیونی به وضوح شاهد آن هستیم، همین امر اثر مبارزه با دخانیات را کمرنگ می کند.


کد مطلب: 43555

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43555/سرطان-ریه-درانتظار-جوانان-سیگاری

میگنا
  https://www.migna.ir