تلخ و شيرينهاي بزرگترين رقابت آموزشي از نگاه كيانا اماني
گفتگو با كيانا اماني نفر دوم كنكور 90 در گروه علومتجربي
«اميد و برنامهريزي، كليدهاي طلايي موفقيت به شمار ميروند.»
اين جمله را كيانا اماني، رتبه دوم گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري 90 ميگويد. اماني كه تحصيل در رشته پزشكي را براي نزديك شدن به اهداف زندگي خود برگزيده است، موفقيت خود را مرهون گام برداشتن در مسير علايق و استعداد با انتخاب صحيح، اميدواري و تلاش ميداند.
رتبه دوم گروه آزمايشي علوم تجربي از فراز و نشيبهاي تلاش براي موفق شدن در بزرگترين آزمون آموزشي اينچنين ميگويد: مهمترين عاملي كه موفقيت رتبه سوم گروه آزمايشي علوم تجربي را رقم زد، چيست؟
برنامهريزي، مهمترين اصل براي موفقيت در هر كاري است. من براي هر هدفي در زندگي برنامهريزي دارم. برنامههاي بلندمدت و كوتاه مدتي كه عمل به آنها باعث تحقق خواستهها و اهدافم ميشود. براي رقابت در كنكور نيز با كمك مشاوران و مسئولان مدرسه برنامههاي آموزشي دبيرستان را پيگيري ميكردم و از آنجايي كه مادرم مشاور آموزشي بود و در مدرسه تيزهوشان تحصيل ميكردم، پس از انتخاب رشته مورد علاقهام كه علوم تجربي و تحصيل در رشته پزشكي بود، مطابق با برنامههاي مدون كه شامل دورههاي سه ماهه و 6 ماهه درسي بود، براي كنكور آماده شدم.
از چه زماني نخستين پايههاي موفقيت در بزرگترين رقابت آموزشي دانشآموزان بنا ميشود؟
نميتوان گفت احتمال موفقيت براي افرادي كه از سال آخر دبيرستان و دوره سال پيشدانشگاهي براي كنكور مطالعه ميكنند، كم است اما برخورداربودن از ديدگاهي رقابتجويانه و مطالعه براي هدفي بزرگ كه موفقيت در كنكور و ادامه تحصيل در رشته دلخواه دانشگاهي است، به سالها قبل از دبيرستان باز ميگردد. براي نمونه من نخستين تجربه قرار گرفتن در فضاي رقابتي را زماني كه در مقطع دبستان تحصيل ميكردم و ميخواستم در كنكور تيزهوشان موفق شوم، تجربه كردم. از همان سالها متوجه شدم كه رقابت آموزشي و محك زدن اطلاعات درسي در يك گروه بزرگ آموزشي مسئلهاي متفاوت با آزمونهاي كلاسي است و نياز به تلاش بيشتر و دقيق مطالعه كردن در كنار تست زدن دارد.
با خستگيها و لحظههاي نااميدي چگونه مقابله ميكرديد؟
وقتي به خدا توكل داريم و معتقد باشيم كه در كنار تلاش و كوشش، يگانه هستي بهترين آينده و سرنوشت را برايمان رقم ميزند، نااميدي معنايي نخواهد داشت. با توجه به تلاشي كه داشتم، مطمئن بودم نتيجه كوششهايم بيثمر نخواهد ماند، از اين رو هيچ وقت نااميدي در قلبم رخنه نميكرد اما زماني كه از مطالعه زياد احساس خستگي ميكردم، كتابها را كنار ميگذاشتم و از زنگ تفريحهايي كه در برنامهريزي تحصيلي وجود داشت، بهره ميبردم. تفريح خاصي نداشتم، گاهي اوقات با پدر و مادرم گپ ميزدم يا براي صرف شام و ناهار از منزل بيرون ميرفتيم. استراحت در فضاي باز باعث ميشد تا تمركز بيشتري براي ادامه موفقيت كسب كنم.
زندگي در سالهاي تلاش براي موفقيت در كنكور با اين روزها كه به نتيجه دلخواهتان دست يافتهايد، چه تفاوتي دارد؟ قبل از آن كه نتيجه كنكور را متوجه شوم، فكر ميكردم كه دارنده رتبه تك رقمي كنكور بايد خيلي هيجانانگيز باشد اما اكنون به اين نتيجه رسيدهام كه تنها مسئوليتم سنگينتر شده و در آغاز راهي قرار گرفتهام كه بايد با تلاش و پشتكار از آن سربلند و پيروز بيرون بيايم.
رسيدن به يك موفقيت پايان راه نيست، بلكه آغاز راهي دشوارتر براي دستيابي به موفقيتهاي بالاتر است.
اين جمله را كيانا اماني، رتبه دوم گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري 90 ميگويد. اماني كه تحصيل در رشته پزشكي را براي نزديك شدن به اهداف زندگي خود برگزيده است، موفقيت خود را مرهون گام برداشتن در مسير علايق و استعداد با انتخاب صحيح، اميدواري و تلاش ميداند.
رتبه دوم گروه آزمايشي علوم تجربي از فراز و نشيبهاي تلاش براي موفق شدن در بزرگترين آزمون آموزشي اينچنين ميگويد: مهمترين عاملي كه موفقيت رتبه سوم گروه آزمايشي علوم تجربي را رقم زد، چيست؟
برنامهريزي، مهمترين اصل براي موفقيت در هر كاري است. من براي هر هدفي در زندگي برنامهريزي دارم. برنامههاي بلندمدت و كوتاه مدتي كه عمل به آنها باعث تحقق خواستهها و اهدافم ميشود. براي رقابت در كنكور نيز با كمك مشاوران و مسئولان مدرسه برنامههاي آموزشي دبيرستان را پيگيري ميكردم و از آنجايي كه مادرم مشاور آموزشي بود و در مدرسه تيزهوشان تحصيل ميكردم، پس از انتخاب رشته مورد علاقهام كه علوم تجربي و تحصيل در رشته پزشكي بود، مطابق با برنامههاي مدون كه شامل دورههاي سه ماهه و 6 ماهه درسي بود، براي كنكور آماده شدم.
از چه زماني نخستين پايههاي موفقيت در بزرگترين رقابت آموزشي دانشآموزان بنا ميشود؟
نميتوان گفت احتمال موفقيت براي افرادي كه از سال آخر دبيرستان و دوره سال پيشدانشگاهي براي كنكور مطالعه ميكنند، كم است اما برخورداربودن از ديدگاهي رقابتجويانه و مطالعه براي هدفي بزرگ كه موفقيت در كنكور و ادامه تحصيل در رشته دلخواه دانشگاهي است، به سالها قبل از دبيرستان باز ميگردد. براي نمونه من نخستين تجربه قرار گرفتن در فضاي رقابتي را زماني كه در مقطع دبستان تحصيل ميكردم و ميخواستم در كنكور تيزهوشان موفق شوم، تجربه كردم. از همان سالها متوجه شدم كه رقابت آموزشي و محك زدن اطلاعات درسي در يك گروه بزرگ آموزشي مسئلهاي متفاوت با آزمونهاي كلاسي است و نياز به تلاش بيشتر و دقيق مطالعه كردن در كنار تست زدن دارد.
با خستگيها و لحظههاي نااميدي چگونه مقابله ميكرديد؟
وقتي به خدا توكل داريم و معتقد باشيم كه در كنار تلاش و كوشش، يگانه هستي بهترين آينده و سرنوشت را برايمان رقم ميزند، نااميدي معنايي نخواهد داشت. با توجه به تلاشي كه داشتم، مطمئن بودم نتيجه كوششهايم بيثمر نخواهد ماند، از اين رو هيچ وقت نااميدي در قلبم رخنه نميكرد اما زماني كه از مطالعه زياد احساس خستگي ميكردم، كتابها را كنار ميگذاشتم و از زنگ تفريحهايي كه در برنامهريزي تحصيلي وجود داشت، بهره ميبردم. تفريح خاصي نداشتم، گاهي اوقات با پدر و مادرم گپ ميزدم يا براي صرف شام و ناهار از منزل بيرون ميرفتيم. استراحت در فضاي باز باعث ميشد تا تمركز بيشتري براي ادامه موفقيت كسب كنم.
زندگي در سالهاي تلاش براي موفقيت در كنكور با اين روزها كه به نتيجه دلخواهتان دست يافتهايد، چه تفاوتي دارد؟ قبل از آن كه نتيجه كنكور را متوجه شوم، فكر ميكردم كه دارنده رتبه تك رقمي كنكور بايد خيلي هيجانانگيز باشد اما اكنون به اين نتيجه رسيدهام كه تنها مسئوليتم سنگينتر شده و در آغاز راهي قرار گرفتهام كه بايد با تلاش و پشتكار از آن سربلند و پيروز بيرون بيايم.
رسيدن به يك موفقيت پايان راه نيست، بلكه آغاز راهي دشوارتر براي دستيابي به موفقيتهاي بالاتر است.
كيانا اماني نفر دوم گروه علومتجربي در كنكور سراسري سال 90 علت موفقيت خود را لطف خدا، كمكهاي پدر، مادر و معلمان دلسوزش خواند و گفت: پيش از برگزاري كنكور تفريحاتم را محدود كرده بودم و تفريحات بيرون از منزلم بسيار برنامهريزي شده بود.
كيانا اماني نفر دوم گروه علومتجربي در كنكور سراسري سال 90 در گفتوگو با فارس، در پاسخ به اين سؤال كه براي شركت در كنكور، روزانه چند ساعت مطالعه ميكردي، گفت: روزهايي كه مدرسه ميرفتم روزي 5 تا 6 ساعت اما روزهايي كه در منزل بسر ميبردم بين 10 تا 11 ساعت درس ميخواندم.
وي در پاسخ به اين سؤال كه آيا در كلاسهاي تقويتي و آمادگي كنكور شركت ميكردي، افزود: خير، طبق برنامههاي مدرسه محل تحصيلم پيش ميرفتم.
اماني علت موفقيت خود در كنكور سراسري سال 90 را لطف خدا، كمكهاي پدر، مادر و معلمان دلسوزش خواند و گفت: پيش از برگزاري كنكور تفريحاتم را محدود كرده بودم و تفريحات بيرون از منزلم بسيار برنامهريزي شده بود.
نفر دوم گروه علوم تجربی كنكور سراسري امسال در پاسخ به اين سؤال كه آيا فكر ميكردي اين رتبه را در كنكور كسب كني، خاطرنشان كرد: بالاخره انتظار كسب رتبه تك رقمي را داشتم.
وي افزود: براي تحصيل رشته پزشكي دانشگاه تهران را انتخاب خواهم كرد.
اماني در توصيهاي به متقاضياني كه در كنكور سراسري امسال رتبههاي پاييني كسب كردند، تأكيد كرد: انسان بايد همواره اميدوار باشد.
مرجع : خبرگزاری فارس