چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۵:۰۱
کد مطلب: 43641
۱

آغاز فاز سوم ارایه خدمات روانشناسی به زلزله‌زدگان کرمانشاه

آغاز فاز سوم ارایه خدمات روانشناسی به زلزله‌زدگان کرمانشاه
میگنا: میرمحمد صادقی - مدیر دفتر مشاوره و روانشناسی بهزیستی در همایش سراسری روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه با بیان اینکه ایران چهارمین کشور بلاخیز دنیاست، گفت: نیروهای داوطلب سازمان بهزیستی از سرمایه‌های جدی ما برای مقابله با بلایا هستند و سعی می‌کنیم که با استفاده از این نیروهای داوطلب خدمات روانشناختی را به مردم در زمان بحران‌ها ارائه دهیم.
 
وی با اشاره به اجرای طرح محب در سازمان بهزیستی گفت: طرح مشاوره و حمایت‌های روانی – اجتماعی در بلایا را بعد از زلزله بم آغاز کردیم. همچنین از سه سال گذشته یک سری تیم‌های فوریتی و داوطلب در سازمان بهزیستی تشکیل شد. متاسفانه اخیرا در کشور درگیر حوادث زیادی بوده‌ایم و تقریبا در همه این حوادث سازمان بهزیستی با گروه‌های فوریتی خود حضور داشته و خدمات روانی و اجتماعی را به افراد متاثر و بازماندگان ارائه کرده است.

وی با بیان اینکه خدمات روانی و اجتماعی بسیار لازم و مهم هستند، گفت: امیدوارم از همه امکانات سازمانی و حاکمیتی سازمان بهزیستی در این حوزه کمک بگیریم. در حادثه پلاسکو، بهزیستی با وزارت بهداشت با یکدیگر هماهنگ نبودند، اما در حادثه کرمانشاه یکی از دغدغه‌های ما این بود که چطور با هم هماهنگ شویم. بر این اساس کمیته‌ای با عنوان کمیته اقدام هماهنگ را ایجاد کردیم  و سعی کردیم که همه اقدامات‌مان را از طریق این کمیته هماهنگ کرده و یک اقدام همگرا را پایه‌ریزی کنیم. بر این اساس دستورالعمل اقدام هماهنگ در حال تدوین است.

صادقی با بیان اینکه امیدوارم بتوانیم در حوزه مداخلات روانی و اجتماعی مدیریت بهتری انجام دهیم‌، گفت: در هفته اول بعد از زلزله کرمانشاه سازمان بهزیستی 96 تیم دو نفره را در منطقه فرستاد که از استان‌های معین آمده بودند. همچنین یک ماه بعد از حادثه نیز 51 تیم از نیروهای محلی منطقه به آنجا رفتند و تا یک ماه گذشته توانستیم 75 هزار نفر از زلزله زدگان را مورد غربالگری روانی قرار دهیم. در حال حاضر نیز فاز سوم کار را در استان با 20 تیم روانشناس آغاز کردیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دکتر ملازمانی - معاون پژوهشی و آموزشی پدافند زیستی کشور با اشاره به برخی تهدیدات نوین، اظهار کرد: باید توجه کرد که بحران‌های نوین تاثیرات روانشناختی بسیار بدی به دنبال دارند. بیل گیتس در اجلاس مونیخ در سال گذشته پیش بینی کرده است که سه تهدید تغییرات اقلیمی، جنگ‌های هسته‌ای و تهدیدات بیولوژی مهم‌ترین بحران‌ها در آینده هستند و تهدیدات زیستی و بیولوژیکی می‌تواند در آینده نزدیک منجر به مرگ 50 تا 100 میلیون انسان شود.

وی افزود: در سازمان پدافند غیر عامل کمیته‌ای دائمی شکل گرفته و کارگروه‌های عملیاتی و استانی نیز راه‌اندازی شدند و همچنین رزمایش‌های مختلف را انجام داده و آموزش‌های تخصصی را به مردم و کارکنان ارائه می‌دهیم.

وی همچنین گفت: اگر در کشور ویروسی مانند ابولا ایجاد شود، امکان تشخیص آن را نداشتیم؛ چراکه در ایران آزمایشگاه سطح سه و چهار وجود ندارد. بر همین اساس با تلاش‌های سازمان پدافند غیرعامل اولین آزمایشگاه سطح 3 کشور تا چند روز آینده در انستیتو پاستور راه‌اندازی می‌شود. همچنین در حال تدوین نظام جامع اطلاع رسانی و آرامش بخشی در زمان بروز بحران‌های نوین هستیم. در عین حال با کمیسیون روانشناسی نظامی رایزنی کرده‌ایم تا بتوانیم تیم‌های واکنش سریع روانشناسی را برای مقابله با این بحران‌ها ایجاد کنیم.

در ادامه مهندس آشنا - معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که هر روز با پیچیدگی‌های زیادی مواجهیم، گفت: این پیچیدگی‌ها نیاز به خدمات روانشناسانه را بیشتر می‌کنند؛ چرا که این خدمات می‌توانند زندگی را ساده‌تر کنند.

وی با اشاره به امضای تفاهمنامه همکاری میان جهاددانشگاهی با خانه روانشناسان، مشاوران و حرف یاورانه افزود: جهاد دانشگاهی بالغ بر 140 مرکز آموزشی کوتاه مدت در کشور دارد و تلاش می‌کند با توسعه این آموزش‌ها به این حوزه کمک کند.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .