جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۰:۱۴
کد مطلب: 43642
۰

فضای مجازی پمپاژ ناامیدی در جامعه است

فضای مجازی پمپاژ ناامیدی در جامعه است
میگنا: جواد حاتمی در مراسم افتتاحیه سومین کنگره ملی روانشناسی ایران که با رویکرد مدیریت رفتارهای تهاجمی و ارتقای امنیت اجتماعی برگزار شد، با اشاره به رواج فردگرایی در جامعه ایرانی افزود: از ۲ دهه پیش شاهد رواج فردگرایی و افول تعاملات اجتماعی در جامعه هستیم. متاسفانه کاهش ارتباطات اجتماعی و گرایش به فردگرایی حتی به مدارس و سنین کودکی و نوجوانی هم رسیده است که یکی از دلایل اصلی رواج این پدیده، گسترش شبکه های اجتماعی است.

وی ادامه داد: شبکه های اجتماعی سبب شده افراد به جای اینکه در تعامل با یکدیگر باشند، بیشتر درگیر مسائل شخصی خودشان باشند و متاسفانه فضای مجازی به درستی مدیریت نمی شود.

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران تاکید کرد: جامعه استفاده از فضای مجازی را نیاموخته است و اگر چه تولید محتوای فضای مجازی توسط قشر تحصیل کرده و نخبه کشور انجام می شود اما مطالب آن سرشار از تهمت و دروغ و محتواهای غیر ضروری برای جامعه است. به همین دلیل فضای مجازی با پمپاژ نا امیدی و ارائه درس ناکامی، افراد را به سمت پرخاشگری سوق می دهد.

حاتمی اظهار کرد: امروز آستانه تحمل در جامعه پایین آمده و نرخ آسیبهای اجتماعی بالا است و دلیل اصلی آن بی توجهی به سلامت به طور کلی و بی توجهی به سلامت روان به طور خاص است.  نگاه ما درمان محور است نه سلامت محور. 

وی با اشاره به بررسی لایحه سلامت روان در هیات دولت گفت: در این لایحه فقط برنامه ریزی برای بستری بیماران روان مزمن و تختهای بیمارستانی مطرح شده و به دیگر جنبه ها بی توجهی شده است.

 هیچ اشکالی ندارد که متولی اصلی سلامت در کشور یک روانشناس بالینی یا پزشک اجتماعی باشد. پیشنهاد ما این است که در وزارت بهداشت معاونت سلامت روان تشکیل شود و معتقدیم این مهمترین معاونت در وزارت بهداشت است و جای آن امروز خالی است. اگر می خواهیم آسیبهای اجتماعی را کنترل کنیم باید یک برنامه ملی داشته باشیم که در اسناد بالادستی هم دیده شده باشد.

عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران با انتقاد از بی توجهی به آسیبهای اجتماعی در کشور گفت: وزارت کشور فقط با آمار و ارقام بازی می کند و هیچ راهبردی ندارد. صدا و سیما هم در این معادله جایی ندارد و برخی برنامه های پخش شده، غیر کارشناسی است و سبب بروز رفتارهای تهاجمی در جامعه می شود.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!