پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۳:۰۲
کد مطلب: 43759
۲

گسست بین نسلی، خطر جدی فضای مجازی

گسست بین نسلی، خطر جدی فضای مجازی
به گزارش میگنا حسن سطوت در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه نقش آموزش و پرورش در پیشگیری از آسیب های فضای مجازی بسیار مهم و انکار ناپذیر است گفت: قطعا آموزش و پرورش بعد از خانواده مهم ترین نهادی است که دانش آموزان در آن جامعه پذیر می شوند و این نهاد می تواند با تبیین برنامه های مناسب و هدفمند فضای مجازی را برای دانش آموزان مخصوصا برای سنین بلوغ و نوجوانی آماده تر کند که در آموزش و پرورش این کار در سطح گسترده ای در حال انجام است.

وی در ادامه گفت: ریشه بسیاری از گرایش های اعتیاد و تاثیر پذیری در مقابل آسیب های اجتماعی ضعف عزت نفس و ارزشمندی است که ممکن است در دانش آموزان وجود داشته باشد و در این راستا معلمان می توانند با ایجاد ارتباط در تقویت عزت نفس آنها موثر باشند.

این روانشناس بالینی تصریح کرد: آنچه که ما در انجام آن ناگزیر هستیم این است که معلمان و مشاوران نباید به فکر حذف فضای مجازی و سیاه نمایی آن برای دانش آموزان باشند بلکه باید راه های بهره برداری صحیح و اثربخش را باید یاد دهیم،چرا که در فضای مجازی ظرفیت یاددهی و یادگیری هم وجود دارد مهم این است که مهارت های لازم را به فرزندان و دانش آموزان یاد دهیم و کمک کنیم شناخت کافی و وافی از آسیب های فضای مجازی داشته باشند.

سطوت با اشاره به آسیب های اجتماعی که باعث وابستگی به اینترنت در نوجوانان می شود افزود:سرعتی که در اینترنت و سهولت دستیابی به محتویات مختلف دارد انگیزه گرایش به اینترنت و فضای مجازی را در دانش آموزان فراهم می کند که در این گرایش ها یک سری آسیب هایی را شاهد هستیم از جمله این آسیب ها گسست بین نسلی است که متاسفانه در بین خانواده ها و دانش آموزان ایجاد شده و عملا خانواده ها و فرزندان از درک متقابل یکدیگر عاجز هستند.

از دیگر آسیب ها مشکلاتی است که برای هویت نوجوانان پیش می آید و با توجه به اینکه نوجوانان در دوره شکل گیری هویت هستند می تواند خطراتی را برای شکل گیری هویت نوجوانان ایجاد کند.

این روانشناس بالینی با اشاره اینکه خانواده اولین و مهم ترین بافت اجتماعی برای رشد انسان است و وظیفه اصلی سلامت روانی و اجتماعی کودکان و نوجوانان را برعهده دارد گفت: آنچه  در خانواده مهم است فضای حاکم بر خانواده و روابط بین اعضای خانواده است و اینکه چقدر روابط اعضای خانواده عاری از تنش و توام با صمیمیت و محبت است علاوه بر این آنچه که بسیار مهم است سبک های فرزند پروری است که والدین از آنها استفاده می کنند همچنین لازم است والدین نیز همچون مربیان آگاهی خودرا در زمینه سواد رسانه ای ارتقا دهند و نحوه صحیح استفاده از فضای مجازی و رسانه را یاد بگیرند و این آموزش ها را از طریق اطلاع رسانی به فرزندان منتقل بکنند.

وی در ادامه  بیان کرد:والدین می توانند یک سری محدودیت هایی را برای فرزندان در حیطه فضای مجازی ایجاد بکنند که بهتر است به شکل خانوادگی و برای همه اعضای خانواده باشد و فرزندان نیز در تعیین نوع محدودیت ها حضور داشته باشند.

سطوت گفت: لازم است خانواده ها واقعیت های خطرات فضای مجازی را برای فرزندان بیان بکنند و اطلاعات بیشتری درمورد خطرات و تهدیدهای فضای مجازی در اختیار آنها قرار دهند و دانش آنها را ارتقا دهند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.