جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۷:۰۸
کد مطلب: 43776
۲

روانشناسی شبکه‌های اجتماعی: چه چیزی باعث اعتیاد ما می‌شود؟

روانشناسی شبکه‌های اجتماعی: چه چیزی باعث اعتیاد ما می‌شود؟
میگنا: ما در عصر رسانه‌های اجتماعی زندگی می‌کنیم.دو میلیارد کاربر شبکه اجتماعی درسراسر جهان وجود دارد.هر روز 500 میلیون توییت ارسال می‌شود.هر روز 70 میلیون عکس در اینستاگرام بارگذاری می‌شود.300 ساعت ویدئو در هر دقیقه در یوتیوب بارگیری می‌شود.
 
شبکه‌های اجتماعی گسترش خود ما هستند

ارتباطات در طول تعاملات رخ می‌دهد و نیاز ما به ارتباط و تعامل با دیگران امری جهانی و اجتناب ناپذیراست؛ پشت این غریزه اجتماعی ضرورت قوی تری برای دادن معنی و هویت به  به دنیای ما وجود دارد.در شبکه اجتماعی امکان ایجاد دنیای از نمادها را به ما می‌دهد، به‌عنوان مثال زبان، اعداد،حرکات، شکلک‌ها و قوانین اجتماعی‌که بطور یکسان و مشترک توسط همه افراد درک می‌شوند. اعتبار اجتماعی بخش مهمی از انسان بودن است. "لایک" فیس‌بوک یا "مورد علاقه" توییتر یک سیگنال اجتماعی است که باعث می‌شود ما احساس خوبی داشته باشیم.

ترس از دست دادن (FOMO) یک محرک بزرگ استفاده از شبکه‌های اجتماعی است، به ویژه برای کسانی‌که 30 سال و یا کمتر سن دارند. 67 درصد از کاربران می‌گویند که آن‌ها می‌ترسند که "چیزی را از دست بدهند".

دکتر استفانی‌رلتج توضیح می‌دهد: مغری برای همکاری، سازش، محدود کردن، درک و مدیریت موقعیت خود درگروه‌های اجتماعی طراحی شده است را داریم. ما زمانی که دیگران کاری را انجام می‌دهند که ما جزیی از آن نیستیم متوجه می‌شویم. محرک برخی از پاسخ‌های اولیه بقا می‌شود. افراد زیر 30 سال هنوز در دوره‌ای از زندگی خود هستند که در حال شکل‌گیری هویت‌های شخصی و حرفه‌ای هستند، و درحال توانمندسازی اقتصادی حیات هستند (ایجاد اتحادها) و غیره هستند. تمرکز آنها بر ضرورت اجتماعی است.خود هستند و بر ضروت‌های اجتماعی متمرکز می‌شوند. نفس انسان نیاز به یک پلت فرم برای نمایش خود دارد و شبکه‌های اجتماعی پاسخی کامل به این نیاز است، هشتاد درصد از مکالمات آنلاین ما، در مقایسه با 30 تا 40 درصد مکالمات آفلاین بی پرده هستند. ما در یک جامعه "من"با وسواس "خود" زندگی می‌کنیم که باعث می‌شود ما وضعیت خود را به روز رسانی کنیم و خودمان را در عکس‌ها ترسیم کنیم.

مقایسه‌ اجتماعی و افزایش عزت نفس، مردم خود را برای ارزیابی احساسات، نقاط قوت، ضعف، توانایی‌ها و دیدگاه‌ها مقایسه می‌کنند. تأیید مجدد ارتباطات اجتماعی شما باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید.

شیمی‌مغز
شبکه‌های اجتماعی از لحاظ جسمی به‌اندازه حالت روانی اعتیاد‌آور هستند. یک مطالعه از دانشگاه‌ هاروارد نشان داد که بی‌پرده‌گویی آنلاین بخشی از مغز را مانند زمان مصرف یک ماده اعتیادآور مثل کوکائین روشن می‌کند.


ارتباط انسانی است

یکی از دلایلی که در روان‌شناسی اجتماعی و بالینی به‌کار گرفته شده است، این است که شخص نمی‌تواند که ارتباط برقرار نکند، دنیای اجتماعی از طریق تعاملات بین افراد ساخته شده است: نقش‌ها، قوانین، طبقه‌بندی‌ها، کلیشه‌ها، عادی بودن و انحراف نتیجه اشتراک انسانی و نتیجه انسان بودن است.شبکه‌های اجتماعی قدرت تقویت این طبیعت انسانی را دارند. آن‌ها موانع فاصله و زمان، حضور و دیدن از بین برده‌اند آن‌ها امکانات اشتراک و بازی کردن هویت را گسترش می‌دهند. آن‌ها نیاز عمیق انسان به پیدا کردن یک تمایزی روان‌شناختی و تعریف خود در یک زمینه اجتماعی را برآورده می‌کنند.آنها وارده مراحل فراینده مشاهد، بررسی و عضویب در طبقات اجتماعی می‌شوند این موضوعات براساس عواطب نقش‌های اجتماعی و روابط بین افراد تقسیم می‌شوند؛


گسترش جهان آفلاین ما
 
پروفایل فیس‌بوک تبدیل به اتاق خواب مجازی نوجوانان(هادکینسون و لینکون2008)، برای ایجاد محیط‌های مجازی شخصی، که برای دیدار با هم‌سالان و بازی در بزرگسالی هستند، شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد که کاربران تعامل در رسانه‌های اجتماعی را برای گسترش روابط اجتماعی آفلاین خود و به‌عنوان مکمل زندگی واقعی خود تجربه می‌کنند، نه به‌عنوان جایگزین شبکه‌های اجتماعی گسترش غریزه عمیق روان شناختی ما ،که تمایل به اجتماعی بودن است، هستند.شبکه‌های اجتماعی تبدیل به صحنه‌های بدون زمان و بدون فضا می‌شوند.

در نتیجه،"همه رسانه‌ها گسترش برخی از استعدادهای انسانی هستند" (مارشال مک لوهان) شبکه‌های اجتماعی گسترش یک غریزه عمیق روان شناختی ما «میل به اجتماعی بودن» هستند.
 
 
منبع: کیپ ایت‌یوزبل
پلیس فتا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.