جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۷ / ۰۴:۵۴
کد مطلب: 43852
۱
سال جدید را با مثبت نگری به زندگی آغاز کنیم؛

تاثیر عید نوروز بر نشاط و سلامت جامعه

تاثیر عید نوروز بر نشاط و سلامت جامعه
میگنا: دکتر جلال مرادی به اهمیت عید نوروز و تاثیر آن بر نشاط و سلامت روانی جامعه اشاره کرد و افزود: آمدن فصل بهار و تغییر و دگرگونی که در فصل ها به وجود می آید مشخصاً در روحیه افراد تأثیر مثبت به همراه خواهد داشت. در واقع رنگ و بوی بهار تأثیر بسیار شگرفی در روحیه افراد به همراه دارد به طوری که همراه با نو شدن فصل روحیه افراد تازه می شود.


اهمیت نوروز و آغاز بهار در دنیا
عید نوروز به عنوان سال نو و بهار طبیعت ویژگی های بسیار و منحصر به فردی دارد که بازتاب اعتدال بهار جهانی است و به طور متداول در تمام دنیا مورد توجه است. نظیر جشن بهار چین، جشن شکوفه گیلاس ژاپنی ها و حتی کریسمس نماد تولد دوباره زمین است. در گذشته نیز علاوه بر ایران باستان، در تمدن های دیگر از جمله روم و یونان باستان جشن سال نو برگزار می شد ولی به دلیل نداشتن تقویم صحیح و تغییر و اصلاح آن هر چند سال یک بار این مراسم متغییر بود و با نظم خاص ایرانیان برگزار نمی شد.


امید به نو شدن همزمان باآغاز بهار در درون انسان ها
بعد از دوران مسیحت به خاطر خفقان دوران کلیسا مدتی این جشن به فراموشی سپرده شد و بعدها با شرایط جدید در روز تولد عیسی مسیح به عنوان کریسمس دوباره اوج گرفت ولی به طور کلی می توان گفت اعتدال بهار در تمام دنیا مورد توجه انسان بوده و امید تازه ای را برای تغییر همزمان با نو شدن فصل در انسان ها ایجاد می کند.

اهمیت نوروز در اسلام
دین اسلام به عنوان یک مذهب آیینی نه تنها با عید نوروز مخالفت نکرد بلکه آن را به عنوان یک نماد انسانی و غیر خرافی پذیرفته است. بطوریکه پیامبر(ص) در روایتی به طور مفصل از زبان سلمان فارسی نوروز را توصیف کرده است و از آن با عنوان مراسمی مبارک نامبرده است.

بار روانی نو شدن در اعتدال بهار
دکتر مرادی در پاسخ به این سوال که بار روانی نو شدن در اعتدال بهار چه پیامدهایی را دارد گفت: هم زمان با اعتدال بهار و حتی قبل از آن انسان ها برای شروع دوباره سال جدید به تکاپو می افتند و برنامه های خود را با خانه تکانی و استقبال از سال نو شروع می کنند در این ایام افراد با تمییز کردن خانه و محل زندگی خود به تغییر و اعتدال جدید خوش آمد گویی می کنند. در گذشته بعد از خانه تکانی به رسم دور شدن آلودگی از محل زندگی و استقبال در یک روز خاص (چهارشنبه سوری یا شب نوروز) آشغال و مواد دور ریختنی را آتش می زدند و زندگی خود را با رفع تمام آلودگی ها و برنامه های جدید و تازه کردن دیدارها (دید و بازدید) شروع می کردند. در واقع این نوع رسم و رسوم ها در شادابی و نشاط روح و روان افراد بسیار تاثیر گذار است.

توجه دولت ها به اهمیت نوروز
 اهمیت و ماهیت این عید مهم و مردمی از جنبه های روانی، اجتماعی و اقتصادی به حدی قابل توجه است که دولت ها برای جلب حمایت و احترام به حقوق مردم در اجرای این مراسم مشارکت نموده و برگزاری و مدیریت آن را به عهده می گیرند و برخی از آنها این عید را وسیله ای برای فخر فروشی خود قرار می دادند. اما ماهیت عید آمیختن با طبیعت و همرنگ شدن با سادگی های هم چون هفت سین معر (سبزه، سمنو، سنجد، سکه، سیر، سیب، سمنبل خوشه گندم) ) است که نماد سادگی این سفره طبیعی را می رساند در این سفره قران، کتاب حافظ، آب، نان و مایحتاج زندگی نیز چیده می شود که نشان از هماهنگی با فرهنگ و آیین جامعه است.

اهمیت دید و بازدید در برگزاری جشن های آیینی
وی به اهمیت دید و بازدید در برگزاری جشن های آیینی اشاره کرد و افزود: در نوروز برنامه های متنوعی به صورت خود جوش اجرا می شود که بعد از زمستان و سختی سرما افراد را دوباره با طبیعت آشنا می کند. بازی های همچون مسابقات محلی، رقص و جشن و پایکوبی، برگزاری مسابقه های رقابتی، میر نوروز(نماد انتقاد مسالمت آمیز برای اصلاح مدیریت روستا و شهر)، دید و بازدید، رفتن به دامن طبیعت از جمله این برنامه ها است که این نوع رسم و رسوم ها موجب تقویت روحیه همدلی، مشارکت های جمعی، نشاط و شادابی روح، تقویت ارتباطات فردی، احساس صمیمت، کاهش تنش های درونی، از بین بردن استرس و اضطراب های روحی می شود.

تاثیر معنادار بهار بر روح و روان در صورت داشتن مثبت انگاری
این روانشناس بالینی با تاکید بر اینکه تغییر فصل اگر با مثبت نگری شروع شود تاثیر معناداری بر روند زندگی افراد خواهد گذاشت گفت: اگر ما هم چون وسایل اضافی خانه، باورهای غلط خود را در آتش نوروز بسوزانیم؛ می توانیم سبک بال و فارغ از نا امیدی، یاس و دلتنگی، ترس و بی برنامگی به استقبال اعتدال زندگی خود بشتابیم. اعتماد دوباره به خود و دیگران نشانه سلامت است خوش بینی به زندگی و تبیین خوشبینانه از سال جدید می تواند افراد را در برابر ناملایمتی ها مقاوم کند.

مهم ترین توصیه برای زندگی در سال جدید
دکتر مرادی در پایان توصیه کرد: تبسم و خنده، احترام و تکریم، هدیه دادن و گرفتن، آراستگی و نظافت، مثبت نگری و مثبت گرایی، توجه به رغبت ها، خوش اخلاقی، تفریح و سلامت، دید و بازدید و برنامه ریزی صحیح و امید به تغییر از جمله مواردی است که توصیه می شود افراد از همان شروع سال جدید سرلوحه زندگی خود قرار داده و در زندگی خود کاربردی کنند .
مرجع : شفقنا زندگی
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...