جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۷ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۱:۱۴
کد مطلب: 43856
۲
۵
تحولات ۱۱ رشته علوم انسانی در سال ۹۶/ همکاری ۳۰۰ استاد در شورا

واگذاری شاخه هاي مشاوره به گرایش‌های کارشناسی ارشد روانشناسی

واگذاری شاخه هاي مشاوره به گرایش‌های کارشناسی ارشد روانشناسی
میگنا: شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی در سال ۸۸ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی با تمرکز بر موضوع علوم انسانی ایجاد شد. در حال حاضر ۲۳ نفر عضو حقیقی و حقوقی و روسای دو دانشگاه بزرگ تهران و علامه طباطبایی عضو این شورا هستند.  

 از میان همه رشته های علوم انسانی، ۱۶ رشته از علوم تربیتی، فرهنگ ارتباطات و رسانه، علوم اجتماعی، علوم سیاسی، روانشناسی، مشاوره، مدیریت، علوم تاریخی، حقوق، علوم اقتصادی، هنر، معماری و شهرسازی، فلسفه، فلسفه دین، مطالعات زنان و خانواده، زبان ها و ادبیات خارجی، از جمله رشته هایی هستند که در کانون توجه شورا قرار گرفته و بر روی آنها متمرکز شده، و مصوباتی داشته است.

برخی از مصوبات این ۱۶ رشته علوم انسانی در سال ۹۶ به شرح زیر است :
 
ردیف عنوان کارگروه تخصصی برخی از فعالیت و  مصوبات کارگروه های شورای تحول علوم انسانی در سال۹۶
۱ هنر ایجاد رشته های دکتری «هنرهای اسلامی»، «دکتری هنرهای تجسمی» و «اقتصاد هنر»، تصویب برنامه درسی رشته «نقاشی ایرانی» در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد.
۲ معماری و شهرسازی تصویب کلیات سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته «مهندسی معماری» در مقطع کارشناسی ارشد.
۳ علوم سیاسی تصویب سرفصل‌ها و برنامه درسی رشته «سیاست‌گذاری عمومی» در مقطع کارشناسی ارشد. تصویب تاسیس رشته «مطالعات سیاسی جهان» در مقطع دکتری. تصویب برنامه‌های درسی رشته کارشناسی «علوم سیاسی».
۴ اقتصاد تصویب سرفصل ها و برنامه درسی رشته «اقتصاد» در مقطع کارشناسی.
۵ مشاوره تصویب دوره کارشناسی «مشاوره تحصیلی». واگذاری سایر شاخه‌های مشاوره به گرایش‌های کارشناسی ارشد روانشناسی.
۶ رشته حقوق تصویب رشته کارشناسی ارشد «رشته حقوق انرژی».
۷ روانشناسی بررسی، «کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه»، «کارشناسی ارشد مشاوره خانواده»، «کارشناسی ارشد مشاوره شغلی»، «کارشناسی ارشد مشاوره توانبخشی»، «کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی»، و «دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی»، «کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه»، «دکتری روانشناسی کودکان با نیازهای ویژه»، «کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی» و «دکتری تخصصی روانشناسی بالینی».
۸ علوم اجتماعی  تهیه فهرست دروس برنامه «کارشناسی جامعه شناسی».
۹ زبان و ادبیات خارجی تصویب سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی «مترجمی زبان انگلیسی و ایتالیایی» در مقطع کارشناسی. ادغام تمام گرایش‌ها در رشته‌های زبان خارجی به جز زبان انگلیسی در کارشناسی. تصویب برنامه درسی رشته «زبان روسی» در مقطع کارشناسی. تصویب برنامه و سرفصل رشته «آموزش زبان روسی» در مقطع کارشناسی ارشد.
۱۰  فلسفه تصویب برنامه درسی «رشته فلسفه» در مقطع کارشناسی.
۱۱ مطالعات زنان  ایجاد رشته «حقوق خانواده» در مقطع دکتری و «فلسفه و جنسیت» در مقطع کارشناسی ارشد. بازنگری رشته «مطالعات خانواده» در مقطع کارشناسی. تغییر نام رشته دکتری «حقوق خانواده» به «مطالعات حقوق خانواده» و تصویب کلیات این برنامه درسی.


براساس این گزارش، طی ۸ سالی که از تشکیل این شورا می گذرد، ۱۴۶ جلسه توسط این شورای تشکیل شده که حول محور، اسلامی کردن علوم انسانی، بومی‌سازی، کارآمدی و روزآمدی فعالیت می‌کند و ایجاد تغییرات در رشته های مذکور علوم انسانی به اساتید همان رشته واگذار شده و اینطور نیست که شورا در هر رشته‌ای، خود تصمیم بگیرد.

در هر یک از رشته‌های علوم انسانی از ۷ تا ۱۵ نفر از اساتید دانشگاه‌های تهران و شهرستان‌ها دعوت شده تا با تشکیل کارگروهی تحولات مورد نیاز را بررسی کنند.
در مجموع ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر از اساتید دانشگاه‌ها در این کارگروه‌ها با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی همکاری می‌کنند که نتیجه آن تصویب ۶۵ برنامه برای دانشگاه‌ها بود که تغییر برخی از آنها چند سال به درازا کشید.
تاکنون نزدیک به ۲۰۰ کتاب در رشته‌های مختلف برای تألیف سفارش داده شده که تعدادی از آن چاپ شده و تعدادی در مراحل تألیف و انتشار است.

*زهرا سيفي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
چه جالب،من از وجودرشته مشاوره بی اطلاع بودم وفقط رشته روانشناسی را میشناختم چون روانشناسی رشته ای است که معروفیت دارد و مشاوره را روانشناس ها انجام می دهند وبادیدن این مطلب پی به وجود رشته مشاوره بردم
نوری
Iran, Islamic Republic of
مشاوره شاخه ای از رشته علوم تربیتی است. کار مشاور درمان نیست بلکه راهنمایی کردن و دادن مشاوره به مراجعان برای گرفتن بهترین تصمیم در انتخاب های مهم زندگی مثل انتخاب رشته تحصیلی،انتخاب شغل و انتخاب همسر و ازدواج است . ولی درمان کار روانشناس و روانپزشک است که اولی با رواندرمانی و دومی با دارودرمانی به درمان بیماری های روانی مانند اضطراب-افسردگی0وسواس - اختلال خواب- بیش فعالی کودکان- اختلالات شخصیت و... می پردازند. متاسفانه در ایران بعلت عدم نظارت خیلی از کسانی که مشاوره خواندن در درمان دخالت می کنند و کسی هم نیست که جلوشون بایستد. این عده با خواندن آزاد کتابهای روانشناسی سعی دارند دکتربازی در بیاورند متاسفانه
Iran, Islamic Republic of
وهمچنین روانشناسان بالینی سعی در ارائه ی خدمات مشاوره و پی مشاوربازی هستند متاسفانه
حميدي
Iran, Islamic Republic of
چیزی که عوض دارد گله ندارد. مگه مشاوره چی ها که هرچی دارند و ندارند و بلدند از معلومات و کتب روانشناسی نيست كه برداشتند. مگه شما حريم را مراعات می کنيد؟. وقتی مي بينيم عده زيادي از مشاوران در درمان افسردگی و اضطراب و حتی تحلیل آزمونهای روانشناسی ورود می کنند ! خب طبیعی است روانشناسی که علم مادر است و گستردگی زیادی هم دارد می توانند مشاوره خانواده و ازدواج و تحصیل هم بدهند و شاید بهتر از مشاوران پرمدعاهم باشد
سهراب
Iran, Islamic Republic of
واگذار شد یعنی چی شد؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم