کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سیگاری دست سوم، خطر پنهان در کمین کودکان و بزرگسالان

خبرگزاری ایسنا , 22 فروردين 1397 ساعت 5:00

سیگاری "دست سوم" به کسانی اطلاق می‌شود که در معرض خطر باقی‌مانده مواد شیمیایی و سمی حاصل از مصرف دخانیات دیگران قرار می‌گیرند.


میگنا: این افراد به طور مستقیم سیگار نمی‌کشند (سیگاری دست اول) یا در معرض غیرمستقیم دود سیگار نیستند (سیگاری دست دوم) اما به دلیل زندگی یا کار در نزدیک افراد سیگاری در معرض آسیب مواد سمی به‌جا مانده از فرآورده‌های دخانی قرار دارند.

افراد سیگاری دست اول که مصرف کننده سیگار هستند و افراد سیگاری دست دوم یعنی اعضای خانواده افراد سیگاری که خودشان دخانیات استعمال نمی‌کنند اما در معرض دود آن هستند، ریسک بالای ابتلا به انواع بیماری‌های ریوی، قلبی-عروقی و سرطان‌ها را دارند. اما این دو گروه تنها کسانی نیستند که از مواد شیمیایی و سمی موجود در سیگار آسیب می‌بینند.

تحقیقات نشان می‌دهد که زندگی و کار در محل‌هایی که افراد سیگاری حضور دارند، حتی بدون قرار گرفتن در معرض دود سیگار، سبب آسیب رساندن به افراد غیرسیگاری می‌شود.

دود سیگار برای مدت طولانی به لباس، مبلمان، پرده، دیوار، فرش، سقف، کف، وسایل منزل، گرد و غبار موجود در هوا، وسیله نقلیه و سایر سطوح می‌چسبد و مواد سمی با تنفس، خوردن و نوشیدن یا لمس اشیا در آن مکان به بدن افراد وارد می‌شود.

شستن و تمیز کردن لوازم موجود در محل با مواد پاک کننده تنها راه از بین بردن سمومی است که به آنها وارد شده یا چسبیده است. اما باید توجه داشت که مبلمان، پرده، فرش، لوازم آشپزخانه، دیوارها و بسیاری دیگر از قسمت‌های محیط کار و منزل را نمی‌توان به طور مرتب شست و در نتیجه تجمع مواد سمی و شیمیایی در آنها، این اشیا را به منبع خطرناکی برای ایجاد بیماری در افراد مبدل می‌کند.

افراد با سنین مختلف می‌توانند به عنوان سیگاری دست سوم از مواد سمی جمع شده در وسایل منزل و کار آسیب ببینند، اما کودکان خردسال که محیط را لمس می‌کنند، روی زمین می‌نشینند و اشیا را به دهان خود وارد می‌کنند بیشترین آسیب را از این مساله خواهند دید. به علاوه سیستم دفاعی ضعیف بدن آنان سبب می‌شود که احتمال ابتلا به انواع بیماری‌های مرتبط با دخانیات در این گروه افزایش یابد.

بنابر گزارش یورونیوز، سیگار کشیدن در قسمت‌ مخصوص یا حتی خارج از خانه مانع از این نمی‌شود که افراد خانواده به سیگاری دست سوم تبدیل نشوند. مواد شیمیایی درون مواد دخانی قابل دیدن نیستند و فرد سیگاری بطور ناخواسته آنها را به محل زندگی و کار خود منتقل می‌کند.
 


کد مطلب: 43973

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/43973/سیگاری-دست-سوم-خطر-پنهان-کمین-کودکان-بزرگسالان

میگنا
  https://www.migna.ir