جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۷ / ۱۱:۵۳
کد مطلب: 44044
۱

کارشناسان علوم آزمایشگاهی، دکترهایی با حقوق کارگری!

کارشناسان علوم آزمایشگاهی، دکترهایی با حقوق کارگری!
میگنا: «با حقوق قانون کار مشغول به فعالیت هستیم» این اعتراض عزیزی عضو انجمن علوم آزمایشگاهی نسبت به اجرا نشدن قانون ارتقای بهره‌وری برای کاردان‌ها و کارشناسان علوم آزمایشگاهی است.

کاردان‌ها و کارشناسان علوم آزمایشگاهی در حالی نسبت به اجرا نشدن این قانون معترض هستند که جهانگیری معاون نظارت و ارزیابی سازمان نظام پزشکی می‌گوید «این افراد در مرحله اول باید از مراجع مربوطه پروانه شغلی خود را اخذ کنند و هنوز از مرجعی درخواستی به ما ارسال نشده است.»

سنگ‌اندازی وزارت بهداشت برای ادامه تحصیل کارشناسان علوم آزمایشگاهی در مقطع دکتری
بهرام عزیزی عضو انجمن علوم آزمایشگاهی در خصوص مشکلات گروه علوم آزمایشگاهی بالینی اظهار کرد: متأسفانه کاردان‌ها و کارشناس‌های علوم آزمایشگاهی بالینی از شماره نظام پزشکی برخوردار نبوده و قانون مشاغل سخت و زیان آور برای گروه علوم آزمایشگاه بالینی اجرا نمی‌شود.
عزیزی با بیان اینکه همکاران ما در گروه آزمایشگاه بالینی با محیط آلوده و مواد سرطانی سر و کار دارند، عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان غیرمرتبط در آزمایشگاه‎‌ها استخدام و حتی ادامه تحصیل می‌دهند که این مسئله با ورود منطقی و هوشمندانه در حوزه علوم آزمایشگاهی بالینی تضاد دارد.

وی با اشاره به اینکه ادامه تحصیل در مقطع دکترا در رشته علوم آزمایشگاهی بالینی با مشکلات مختلفی روبه‌رو است، عنوان کرد: بعد از گذراندن مقطع کارشناسی افراد‌ علاقه‌مند به تحصیل در رشته علوم آزمایشگاهی بالینی مجبور هستند به شکل تک رشته‌ای و در زیر شاخه‌های سایر رشته‌ها ادامه تحصیل دهند.

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی اظهار کرد: قانون ارتقا و بهره‌وری برای همکارانمان در گروه علوم آزمایشگاهی بالینی اجرا نمی‌شود و به همین دلیل افراد غیرمرتبط و غیرمتخصص به عنوان نیروی فنی کار می‌کنند.

عزیزی با بیان اینکه ورود افراد غیرمتخصص به عنوان نیروهای غیرفنی در آزمایشگاه‌های بالینی باعث به خطر افتادن سلامت مردم می‌شود، اظهار کرد: فردی که به عنوان فنی‌کار در آزمایشگاه‌ مشغول به فعالیت می‌شوند هیچ یک از واحد‌های تخصصی درسی را در رشته علوم آزمایشگاهی بالینی نگذرانده و همین مسئله می‌تواند سلامت مردم را به خطر اندازد.

وی گفت: کار آزمایشگاه‌ها فقط استفاده از دستگاه نبوده بلکه تشخیص، تفسیرو نتیجه‌گیری از جمله اقدامات مهم این رشته محسوب می‌شود.

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی یادآور شد: متأسفانه امروزه بازار استخدامی نیروهای آزمایشگاه‌های بالینی وجود ندارد و این افراد به شکل قراردادی کوتاه مدت و با حقوق قانون کار مشغول به فعالیت هستند.


لزوم اخذ پروانه شغلی از مراجع مربوطه برای عضویت در سازمان نظام پزشکی
محمد جهانگیری معاون نظارت و ارزیابی سازمان نظام پزشکی در خصوص اعتراض کارشناسان علوم آزمایشگاهی نسبت به تعلق نگرفتن شماره نظام پزشکی  اظهار کرد: بر اساس ماده 4 قانون سازمان نظام پزشکی افرادی که تقاضای داشتن شماره نظام پزشکی و عضویت در این سازمان را دارند در مرحله اول باید از مراجع مربوطه پروانه شغلی خود را اخذ کنند، افرادی که در مقطع کارشناسی علوم آزمایشگاهی به عنوان گروه پروانه‌دار از سوی وزارت بهداشت معرفی نشده‌اند، مانند گروه‌های دیگر در حوزه پزشکی نمی‌توانند به عضویت سازمان نظام پزشکی دربیایند.

معاون نظارت و ارزیابی سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه اگر افرادی در گروه‌های مختلف پزشکی تقاضای عضویت در سازمان نظام پزشکی را دارند باید درخواست‌های خود را از طریق انجمن‌ها و مراجع ذیصلاح به سازمان نظام پزشکی بدهند، اظهار کرد: درخواست‌ افراد در کمیسیون تعیین صلاحیت‌ها و حیطه وظایف شغلی شورای عالی بررسی، در صحن شورای عالی سازمان نظام پزشکی مطرح و در صورت تایید به عضویت سازمان نظام پزشکی درمی‌آند.

جهانگیری خاطرنشان کرد: فرایند عضویت در سازمان نظام پزشکی به دلیل برگزاری جلسات تخصصی در کمیسیون‌های سازمان در حدود 6 ماه به طول می‌انجامد و این زمان برای سایر گروه‌های پزشکی نیز همین مدت طول می‌کشد.

وی ادامه داد: اخیرا در همین راستا از سازمان نظام پزشکی مشهد درخواستی مبنی بر به عضویت درآمدن کارشناسان علوم آزمایشگاهی در سازمان نظام پزشکی برای ما فرستاده شده است که این مسئله در کمیسیون تخصصی بررسی می‌شود.



رشته های پیراپزشکی در انتظار ورود به سازمان نظام پزشکی

معاون نظارت و ارزیابی سازمان نظام پزشکی گفت: علاوه بر کارشناسان علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پرتوپزشکی و رشته‌های دیگر درخواست عضویت در سازمان نظام پزشکی را دارند که همگی در جلسات تخصصی بررسی می‌شود.
وی یادآور شد: افراد ذی‌صلاح بر اساس قانون برای عضویت در سازمان نظام پزشکی باید در ابتدا مشکل پروانه‌دار بودنشان را حل کنند .
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد