جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۱۷:۱۵
کد مطلب: 44075
۱
رسول مهدی زاده

آسیب‌های تجرد دریک قاب

آسیب‌های تجرد دریک قاب
میگنا: ازدواج و تشکیل خانواده از جمله رویدادهای مهم و اصلی در زندگی انسان‌ها درطول تاریخ بوده است. در جامعه ازدواج یکی از عوامل اصلی برای بقای نسل، رهایی از انزوا فردی و راهی برای جلوگیری از آلودگی اجتماعی است. ازدواج یک سنت دینی و الهی و عامل مؤثر برای بیان احساسات و رفع نیازهای جسمی و روانی به صورت سالم می‌باشد. در حقیقت می‌توان این رویکرد را این گونه تعریف کرد: یک فرایند عرفی و قانونی، که دو جنس مخالف را به طور دائم و در یک مسیر مشترک به هم پیوند می‌دهد. این پیوند میان دو نفر اگر از استحکام خوبی برخوردار باشد سلامت جامعه بیشتر تضمین می‌شود.

ولی باید این موضوع را در نظر داشت که ازدواج همیشه یک روند سنتی و مشخص شده را در جامعه‌ها طی نکرده و در تحولات زمانی دچار دگرگونی و تغییر شده است. این رویکرد به طور آشکار و مشخص در طول زمان در حال نوسازی و بازسازی است زیرا همراه انسان تحت تأثیر تغییرات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه خود قرار دارد و به صورت ژنتیکی سعی در هماهنگی خود با شرایط تازه می‌کند.

ازدواج و زمان درست انجام آن را می‌توان یکی ازشاخص‌های مهم و اصلی دانست که از آن می‌توان برای سنجش میزان سلامت روان و بهداشت جسمی و ذهنی افراد یک جامعه استفاده کرد. این مورد علاوه بر اینکه مذهب‌ها و دین‌های متفاوت همراه مورد تأیید و پیگیری بوده است، مورد توجه علومی همانند بهداشت روانی و سلامت روان، تعلیم و تربیت، روانشناسی و مشاوره، زیست شناسی، جامعه شناسی، مردم شناسی و… قرار دارد.

متاسفانه امروزه به طور قطع و یقین می‌توان گفت ما دچار مشکلات و معضل‌های بزرگی در این باره هستیم و عواملی زیادی این شاخص را تحت تأثیر قرارداده و به انحراف کشانده‌اند. یکی از این موارد که در جامعه امروزی به صورت یک چالش در آمده و پدیده ازدواج را دچار تغییر و دگرگونی کرده است، افزایش سن ازدواج می‌باشد. آمار به دست آمده به خوبی مشخص می‌کند که این مسئله هم در میان زنان و هم در میان مردان دیده می‌شود و تاثیرات نامطلوب آن تقریباً کل جامعه را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

نوشین میرجهانیان روانشناس و مشاور خانواده دراین باره به کیمیای وطن گفت: جوانانی‌که تجرد را انتخاب کرده‌اند، جوانانی که به خاطر مشکلات اجتماعی و اقتصادی خود و خانواده نمی‌توانند ازدواج کنند و حتی جوانانی که به خاطر سنت‌های غلط و کلیشه‌ای فرصت ازدواج نمی‌یابند، را می‌توان جز این دسته قرار داد. این مسائل و عواملی دیگری مانند: آموزش غلط، تاثیرات فرهنگ‌های دیگر، آسیب‌های اجتماعی و… با یکدیگر همراه شده و دستور العملی تازه و جدید برای ازدواج فراهم کرده‌اند که در جامعه به صورت یک مسئله اصلی قابل تأمل و پیگیری است.

البته باید در نظر داشت امروزه، بالا رفتن سطح آگاهی‌ها، گسترش تحصیلات دانشگاهی و درخواست شغل و استقلال مالی نیز زمان ازدواج و تشکیل خانواده را تحت تأثیر قرار داده است.

اثرات این پدیده در جامعه امروزی را می‌توان از بسیاری از جهات بررسی کرد هم از نظر آسیب‌های فردی و هم آسیب‌های اجتماعی. اگر بخواهیم یکی موارد را در نظر بگیریم آسیب‌های جدی که متوجه زنان ودختران می‌گردد.
میرجهانیان آسیب‌هایی که تجرد برای دختران به همراه دارد را عنوان کرد: زنان به علت خصوصیات اخلاقی منحصر به فرد، حساسیت‌ها و محدودیت‌هایی که در زندگی خود از نظر شرایط فرهنگی و اجتماعی در جامعه دارند قشری آسیب پذیرتر در این مسئله هستند.

بالا رفتن سن ازدواج در دختران همانند پایین بودن آن همراه فرد را با مشکلات و مسائلی درگیر می‌کند که گاهی رفع و حل و فصل آن بسیار مشکل و یا در مواردی غیر ممکن است.



مشکلات و آسیب‌های روانی

افسردگی‌ها و اضطراب‌های ناشی از تنهایی، انزوا و پوچی، احساس ناکامی، خشم و پرخاشگری، انحرافات جسمی، احساس شرم و گناه و احساس عدم امنیت و حمایت عاطفی و اجتماعی، خودکشی و…

تجرد، علاوه برآسیب های روحی آسیب‌های جسمی هم به همراه دارد، نوشین میرجهانیان دراین باره گفت: آسیب‌های بدنی ناشی از عدم رفع صحیح نیازهای جنسی، استفاده از مواد مخدر، انواع بیماری‌های مزمن ناشی از اضطراب و استرس مانند ام اس و سرطان‌های پیشرفته، و یا حتی بیماری ایدز ناشی از روابط ناسالم.



پیوند فرد باخانواده

میرجهانیان روانشناس و مشاور خانواده مشکلاتی که درارتباط با خانواده ایجاد می‌شود را بیان نمود: عدم پذیرش والدین و کاهش حس مسئولیت پذیری آنان، افزایش فشار روانی در خانواده‌ها و درگیری‌های لفظی و جسمی، عدم وجود امنیت و نگرانی از آینده نامعلوم برای فرزندان و متوسل شدن به راهکارهای اشتباه و حتی افراطی از طرف خانواده‌ها
البته باید در نظر داشت که هر یک از موارد ذکر شده به طور کامل با دیگری پیوند دارد و حتی می‌توان یکی را علت موارد دیگر دانست.

توقعات و انتظارات
نوشین میرجهانیان از توقعات وانتظاراتی که سن بالا به همراه می‌آورد گفت: هر چه سن دختران بالا برود سطح توقعات و انتظارات آنها نیز از طرف مقابل بیشتر می‌گردد. اگر ازدواج در محدوه زمانی سالم انجام نشود فرد را برای تشکیل زندگی دچار وسواس می‌کند نگرانی‌ها و تشویش‌های او را بیشتر کرده و سخت‌تر می‌تواند خود را با شرایط نفر مقابل تطبیق دهد زمان و شرایط مناسب را برای اینکه بتواند با شرایط جدید همراه شود ندارد. حتی گاهی به خاطر عدم تحمل افکار و وسواس‌ها از خیر ازدواج می‌گذرد و سبک زندگی تجردی را انتخاب می‌کند.

میرجهانیان پایان بخش سخنانش تصریح کرد: با توجه به اینکه ما درانتخاب خانواده‌های خود هیچ نقشی نداشته‌ایم ولی به جرات می‌توان گفت می‌توانیم سازنده خانواده خود باشیم ازدواج نقطه عطف زندگی انسانهاست. داشتن آگاهی از ابعاد مختلف ازدواج و داشتن نگرش مثبت به پیوند سالم در زمان مناسب می‌تواند از اقدامات مؤثر برای جلوگیری از مشکلات فردی و اجتماعی شود. یادمان باشد استحکام یک جامعه با استحکام خانواده پیوند خورده است و سلامت یکی در گرو دیگری است.
مرجع : كيمياي وطن
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...