میگنا: زهرا رحیمی دانشجو کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده در پایان نامه خود به "بررسی اثربخشی آموزش فراشناختی بر باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی مردان مبتلا به اسکیزوفرنیا و همسرانشان" پرداخت.
مطابق این تحقیق، اسکیزوفرنیا یکی از اختلالات مزمن روانپزشکی است که باعث ناتوانی شغلی، افت تحصیلی و مشکلات خانوادگی بسیاری میشود.
این تحقیق نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری با گروه گواه اجرا شد. از میان بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا مراجعهکننده به کلینیکهای روانشناختی و اعصاب و روان تحت پوشش بهزیستی شهرستان مبارکه در سال 95-94، 16 زوج (32 نفر) به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (8 زوج) و گواه (8 زوج) جایگزین شدند.
مطابق این مطالعه پس از اجرای پیشآزمون که با استفاده از پرسشنامه باورهای فراشناختی ولز و کارترایت هاتون (2004) و پرسشنامه سازگاری زناشویی اسپاینر (1976) به عمل آمد، گروه آزمایش طی 10 جلسه هفتگی تحت آموزش فراشناختی قرار گرفت و گروه گواه هیچگونه آموزشی دریافت نکرد.
همچنین پسآزمون و پیگیری (2 ماه) با همان ابزار انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای آمار توصیفی و آزمون واریانس اندازه گیری مکرر استفاده شد.
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناختی بر باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی مردان مبتلا به اسکیزوفرنیا و همسرانشان انجام شد.
نتایج این تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی در بیماران اسکیزوفرنیا وهمسران آنان با گروه گواه تفاوت معناداری وجود دارد و آموزش فراشناختی نتایج معنادار و قابل توجهی در باورهای فراشناختی و سازگاری زناشویی گروه آزمایش ایجاد کرد.
علاوه بر این نتایج این پژوهش نشان میدهد که آموزش فراشناختی میتواند بهعنوان روشی مؤثر، کاهش باورهای فراشناختی و افزایش سازگاری زناشویی را در بیماران اسکیزوفرنیا و همسران آنهابه دنبال داشته باشد. بنابراین به عنوان درمانی مکمل میتوان از این روش بهره برد. این پایان نامه با راهنمایی فاطمه بهرامی خوندابی در دانشگاه اصفهان دفاع شد.