شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۶
کد مطلب: 44222
۱
افرادیکه در شرایط اجتماعی ضعیف قرار دارند، بیشتر تنش و تنهایی را تجربه می کنند.

نقش مهارت های اجتماعی در ارتقاء سلامت روان

نویسنده : کریس سگرین
نقش مهارت های اجتماعی در ارتقاء سلامت روان
نویسنده : کریس سگرین
 
میگنا: طبق یک مطالعه جدید از دانشگاه آریزونا، کسانی که در شرایط اجتماعی مشغول به مبارزه هستند ممکن است در معرض خطر بیشتر مشکلات روانی و جسمی باشند. به همین دلیل است که افرادی که دارای مهارت های اجتماعی ضعیف هستند تمایل بیشتری به استرس و تنهایی دارند و هر دو می توانند به سلامت منفی منجر شوند.

از آنجایی که مهارت های اجتماعی با مشکلات روانی مانند افسردگی و اضطراب همراه است "اما ما به طور قطعی نمی دانستیم که مهارت های اجتماعی نیز از سلامت جسمی بیستر باید مد نظر قرار گرفته شود. به نظر می رسد دو متغیر تنهایی و استرس عواملی باشند که مهارت های اجتماعی ضعیف را به سلامت پیوند می دهند.

این مطالعه که در مجله Health Communication منتشر شده است، یکی از نخستین مقالاتی است که مهارتهای اجتماعی را نه تنها به جسم یا فیزیک افراد ، بلکه فقط به سلامت ذهنی مرتبط می کند.


افراد دارای مهارت های اجتماعی ضعیف استرس و تنهایی در زندگی آنها

این مطالعه بر اساس یک نظرسنجی نمونه ای از 775 نفر از افراد 18 تا 91 سال انجام شده است که از آنها خواسته شده است تا به پرسش های طراحی شده برای سنجش مهارت های اجتماعی، استرس، تنهایی و سلامت روان و جسمی پاسخ دهند. مهارت های اجتماعی به مهارت های ارتباطی اشاره دارد که به افراد اجازه می دهد تا به طور موثر و مناسب با دیگران تعامل داشته باشند،

نویسنده بر روی چهار شاخص خاص از مهارت های اجتماعی متمرکز شد: توانایی ارائه حمایت عاطفی به دیگران؛ افشای خود و یا توانایی به اشتراک گذاشتن اطلاعات شخصی با دیگران؛ مهارت های ادعایی منفی، یا توانایی پاسخگویی به درخواست های غیرمنطقی از دیگران؛ و مهارت های شروع ارتباط، یا توانایی خودتان را به دیگران معرفی کنید و آنها را بشناسید.

نتیجه این تحقیق نشان داد که شرکت کنندگان دارای کمبود در این مهارت بودند، بیشتر تنش، تنهایی و بطورکلی سلامت روحی و جسمی ضعیفی دارند. در حالی که اثرات منفی تنش بر روی بدن برای مدت طولانی شناخته شده است، تنهایی یک عامل خطر جدید سلامتی شناخته شده است.

"ما حدود 15 سال پیش متوجه شدیم که تنهایی در واقع یک خطر جدی برای مشکلات سلامتی است. این به عنوان جدی بودن خطر ابتلا به سیگار کشیدن، چاقی یا خوردن یک رژیم غذایی با چربی بالا با کمبود ورزش است." هنگامی که مردم عجله دارند از خانه بیرون بیایند و نمی توانند کلیدهای ماشین خود را پیدا کنند یکی از نشانه های تنهایی مردم است.

"هنگامی که کلیدهای مان را گم می کنیم، در 99 درصد زمان ها آنها را پیدا می کنیم، استرستمام می شود ، ما بیرون می رویم و این کار تمام شده است" "تنها افراد تجربه مشابهی از جستجوی کینه توزی را تجربه می کنند - در این مورد نه برای کلیدهای ماشین، بلکه برای روابط معنی دار - و آنها توانایی فرار از این استرس ندارند. آنها برای پیدا کردن آنچه که به دنبالش نیستند و استرس ناشی از جستجوی عجیب و غریب آسیب می بینند. " خبر خوب این است که مهارت های اجتماعی ثابت شده است و می توان به مداخله پذیری رسید.

"برای افرادی که واقعا می خواهند مهارت های اجتماعی خود را بهبود بخشیده و با آنها کار کنند، درمان وجود دارد، مشاوره و آموزش مهارت های اجتماعی وجود دارد." با این حال، متاسفانه، بسیاری از افرادی که مهارت های اجتماعی ضعیف دارند این را درک نمی کنند، یکی از مشکلات، داشتن مهارت های اجتماعی کم و عدم آگاهی اجتماعی است، بنابراین اگر آنها مهارت های اجتماعی را نیاموزند، متوجه مشکلاتشان نمی شوند و در حال بحث با همکاران یا همسرشان هستند. بنابر این "آنها در حال رانندگی با این عامل خطر سلامتی هستند و حتی از آن آگاه نیستند" ، این مشکل را در خود نادیده نگیرید.


مهارت اجتماعی کجاست؟
مهارت های اجتماعی عمدتا در طول زمان آموخته می شود، که از خانواده خود آغاز می شود و در طول زندگی ادامه می یابد. با این حال، برخی از شواهد علمی نشان می دهد که ویژگی های خاصی نظیر جامعه شناسی یا اضطراب اجتماعی ممکن است حداقل تا حدی به ارث رسیده باشد. اما من به عنوان محقق این موضوع بر اساس نتایج تجربه کاری خودم در برخورد با آدم های متفاوت معتقدم که مردم ببیرون از خانواده هم می توانند به کسب مهارت های اجتماعی بپردازند و خانههایسلامتتوانسته اند نقش بسیار موثری در آموزش مهارت های اجتماعی فردی داشته باشد. موضوع آموزش مهارت های اجتماعی یکی از رسالتهای خانه سلامت در شهرداری ها می باشد.

عواقب فناوری اطلاعات بر مهارت های اجتماعی
در حالی که زندی نقل می کندکه نویسنده در مطالعه فعلی خود به آن نپرداخته است، فناوری با تمام مزایای آن ممکن است عواقبی جدی بر روی مهارت های اجتماعی بخصوص در جوانان داشته باشد. او گفت: "استفاده از تکنولوژی به ویژه پیامک نیز (شبکه های پیام رسان اجتماعی در ایران به مورد اشاره تکنولوژی نویسنده نزدیک تر است) احتمالا یکی از بزرگترین موانع برای توسعه مهارت های اجتماعی در جوانان امروز است" "همه چیز خیلی ضعیف و نابهنگام است و این چیزی نیست که طی هزاران سال، تاریخ به انسانها داده است.

این باعث می شود که جوانان بیشتر از زمانیکه با دیگران روبرو می شوند منزوی و ترسو باشند، و هیچ تعامل اجتماعی وجود ندارد و من از آن هراس دارم که واقعا جوانان آسیب ببینند. " من معتقدم که والدین می توانند با آموزش مهارت های اجتماعی به کودکان خود، سلامتی آنها را مورد توجه قرار دهندو نه تنها با محدود کردن زمان استفاده از شبکه های اجتماعیو همچنین بازی های رایانه ای فردی که امروزه در گوشی موبایل و تبلت نیز در دسترس است،همچنین اطمینان حاصل کنند که کودکان به طور منظم در شرایطی قرار می گیرند که نیاز به تعامل اجتماعی شخصی دارند.

برای آموزش استفاده صحیح از گوشی همراه و تبلت به فرزندان، والدین ابتدا باید الگوی رفتاری مناسبی برای فرزندان باشند و می بایست که قوانینی برای خود وضع کنند، بطور مثال در مواقع خوردن ناهار و شام و تجمع های خانوادگی استفاده از گوشی را ممنوع کنند.بیش از این کودکان و نوجوانان خود را باید در خصوص اشتراک گذاری مطالب و عکس های خود آموزش بدهند و هوشیار نمایند. که ممکن است افرادی غریبه به غیر از دوستانش که مشخص نیست که سارق، کلاهبردارند و یا قصد شومی در سر دارند یا خیر به اطلاعات آنها دسترسی پیدا کنند و از آنها سوئ استفاده نمایند.

"قرار گرفتن فرزندان در شرایط تعامل اجتماعی می تواند یک اردوگاه تابستانی، یک برنامه ورزشی، یک گروه مذهبی باشد یا محلی که آنها می توانند با همسالان خود صحبت کنند و فقط صحبت کنند و کارها را با هم انجام دهند"(منظور نویسنده این است که در محل های فوق بدون وسایل الکترونیکی حضور داشته باشند).

تحقیقات آینده باید بررسی کند که چگونه جنبه های دیگر مهارت های اجتماعی ممکن است بر سلامتی تأثیر بگذارد. او همچنین علاقه مند به بررسی اینکه چگونه مهارت های اجتماعی در مبارزه با بیماری های مزمن تاثیر می گذارد.

 
محقق و مترجم : زیبا زندی
مسئول خانه سلامت چیتگر شمالی منطقه 21
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
دو بیگانه همدرد، از دو خویشاوند بی‌درد یا ناهم‌درد، با هم خویشاوندترند… علی شريعتی