شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ / ۱۹:۰۷
کد مطلب: 4424
۰
۱

مهندسی معدن ( گروه علوم ریاضی )

معادن سرشار منیزیم، زغال سنگ، مس و آهن هند یکی از دلایل اصلی سیطره انگلستان بر کشور هند بود. دلیل هجوم مهاجر نشینان فرانسوی، اسپانیایی، پرتغالی و انگلیسی به قاره آمریکا نیز معادن غنی طلا، نقره، الماس، مس و زغال سنگ این قاره بود. سوداگران پرتغالی، هلندی، انگلیسی و فرانسوی نیز به عشق تصرف معادن طلا و الماس آفریقا به این قاره روی آورند و امروزه نیز دانشمندان به امید دست یابی به معادن پربار و فلزات نایاب و گرانبهای موجود در فضا پروژه های بسیاری را در دست بررسی دارند.
 
اما چرا در گذشته یکی از دغدغه های اصلی کشورهای صنعتی، دست یابی به معادن غنی کشورهای دیگر بود و چرا امروزه دانشمندان به امید دست یافتن به ذخایر جدید معدنی چشم به فضا دوخته اند؟
 
پاسخ این سوال را باید در صنعت جست. چون برای هر فعالیت صنعتی نیاز به مواد معدنی داریم و به عبارت دیگر مبنای اصلی تولید و توسعه صنعتی، مواد معدنی است. موادی که کشف و استخراج آنها نیاز به کارشناسانی متخصص دارد و به همین دلیل امروزه در بسیاری از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی جهان، رشته ای به نام مهندسی معدن وجود دارد. رشته ای که در کشور ما نیز با دو گرایش اکتشاف و استخراج در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی ارائه می شود.
 
گرایش اکتشاف معدن:
 
مهندس معدن در گرایش اکتشاف پس از کشف معدن، نوع و شکل مواد معدنی را تعیین کرده و به ارزیابی اقتصادی، میزان ذخیره و همچنین چگونگی استخراج منابع معدنی می پردازد. در این گرایش دانشجویان درباره مکانیک سنگ، زمان شناسی ساختمانی، ژئوفیزیک و زمین شناسی معدنی مطالعه می کنند.
 
درس های این رشته در طول تحصیل:
 
دروس مشترک در گرایش های مختلف مهندسیمعدن:ریاضی، معادلات دیفرانسیل، آمار و احتمالات مهندسی، برنامه نویسی کامپیوتر، فیزیک، محاسبات عددی، شیمی عمومی، نقشه کشی صنعتی، اجزاء ماشین، استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح، مکانیک سیالات، شیمی فیزیک، نقشه برداری عمومی، عملیات نقشه برداری، زمین شناسی عمومی، زمین شناسی ساختمانی، زمین شناسی اقتصادی، مکانیک سنگ، اقتصاد معدنی، کانه آرایی.
 
دروس تخصصی گرایش اکتشاف معدن:اصول استخراج معدن، برداشت زمین شناسی، کانی شناسی توصیفی، سنگ شناسی، کارتوگرافی و کاربرد عکس های هوایی، کانی شناسی نوری، مینرالوگرافی، زمین شناسی ایران، تجزیه مواد معدنی، ژئوفیزیک اکتشافی، حفاری اکتشافی، چاه پیمایی، ژئوشیمی اکتشافی، ژئوتکنیک، آب های زیرزمینی، نقشه برداری معدنی، ارزیابی ذخایر معدنی.
 
گرایش استخراج معدن
 
گرایش استخراج شامل عملیات حفاری و آتش باری به منظور خرد کردن سنگ، بارگیری و باربری و در اغلب اوقات سنگ کشی به منظور رساندن ابعاد>>کان سنگ <<به اندازه مناسب است.این عملیات می تواند در معادن روباز، زیرزمینی و در موارد محدودی در دریا انجام گیرد.
 
دروس تخصصی گرایش استخراج معدن: مبانی مهندسی برق،ماشین های حرارتی،کانی شناسی،سنگ شناسی،برداشت زمین شناسی،کارتوگرافی وفتوژئولوژی،اصول اکتشاف و ارزیابی ذخایر،بازدید معادن،چالزنی و آتشباری،حفره چاه وتونل،ترابری در معادن،نگهداری در معادن،تهویه در معادن،روش های استخراج روباز،روش های استخراج زیرزمینی،نقشه برداری معدنی آبکشی در معادن،کانه آرایی،خدمات فنی در معادن،اصول طراحی معادن.
 
توانایی های لازم
 
چون بخشی از کار مهندسی معدن مانند نقشه برداری در زیرزمین انجام می شود،دانشجوی این رشته باید از نظر جسمی توانایی خوبی داشته و قدرت کار در معدن را که بیشتر در خارج از شهر وگاه در نقاط دور افتاده قرار دارد داشته باشد.به همین دلیل بیشتر دانشجویان دختر این رشته-به غیر از تعداد معدودی از آنها که در آزمایشگاه ها و مراکز طراحی معدن فعالیت می کنند-با مشکلات کاری روبرو می شوند.گفتنی است ریاضی در این رشته از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا بدون استفاده از مدل های ریاضی،محاسبات استخراج و اکتشاف معدن را نمی توان انجام داد.
 
موقعیت شغلی در ایران
 
در حال حاضر ما در بخش معدن بطور متوسط دارای رشد6/5درصدی هستیم که باید در این زمینه به رشد15درصدی برسیم و برای رسیدن به این رشد به کارشناسان تکنولوژی آفرین بخصوص در زمینه فرآوری نیاز مبرم داریم.چرا که راه یافتن به بازارهای جهانی تنها از طریق کنترل کیفیت واستاندارد کردن محصولات معدنی مقدور خواهیم بود.
امروزه ما نیازمند فارغ التحصیلان علاقه مند و خلاق مهندسی معدن هستیم تا بتوانیم بدون وابستگی به کارشناسان خارجی،شاهد رونق و افزایش صادرات این بخش باشیم.فارغ التحصیلان این رشته علاوه بر وزارت معادن و فلزات می توانند در وزارت نفت در زمینه حفاری،وزارت نیرو در زمینه آب های زیرزمینی،کارگاه های وزارت راه وترابری برای حفاری راه ها و تونل ها،شرکت مترو و سازمان انرزی اتمی مشغول به کار شوند.
 
دانشگاه های پذیرنده: ارومیه، بیرجند، تهران، شهید باهنر کرمان،صنعتی اصفهان، صنعتی امیرکبیر-تهران، صنعتی سهند-تبریز، صنعتی شاهرود، کاشان، کردستان-سنندج، یزد، بین المللی امام خمینی(ره)-قزوین، سیستان و بلوچستان-زاهدان، آموزشکده فنی اراک-وابسته به علم و صنعت ایران.   خبرنامه دانشجویان ایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ميخاستم بگم بنده كارشناس ارشد معدن- فرآوري مواد معدني هستم. اختراع هم دارم مقاله هم دارم. اما كار ندارم. اين حرفا جچيه اينجا نوشتين؟كيو ميخايين گول بزنين؟-----پاسخ / خب اگر راست میگید شما می توانید در تکمیل این مطلب به ما کمک کنید .
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نبود اضطراب مسئله ساز است،کمی اضطراب ارزش انطباقی دارد و اضطراب فراوان خرابی به بار می آورد.