پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ / ۲۱:۴۷
کد مطلب: 44272
۲

شاخص نشاط در ایران خوب نیست/ حدود ۶ میلیون ایرانی افسردگی دارند

شاخص نشاط در ایران خوب نیست/ حدود ۶ میلیون ایرانی افسردگی دارند
میگنا: سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران امروز ( 26 اردیبهشت) در همایش مددکاری اخلاق اجتماعی در گیت بوستان اهواز، اظهار کرد: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در حوزه اجتماعی نگاه سیاسی،امنیتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه این نگاه بر حوزه اجتماعی باعث شده کمتر به این حوزه توجه شود، افزود: نگذاشته‌ایم کسی در مورد آسیب‌های اجتماعی آن‌گونه که باید صحبت کند و امروز ناچار شدیم تدابیری اتخاد کنیم.

موسوی تصریح کرد: حوزه اجتماعی 40 سال در حاشیه بوده و استراتژی درستی برای مدیریت اجتماعی در کشور نداشته ایم، فکر می‌کردیم این مسائل مهم نیست اما امروز امنیت‌ مان به آن گره خورده است.

وی با اشاره به آمار برخی آسیب های اجتماعی اذعان داشت: در ایران به ازای هر 3.5 ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود و هر ساعت 20 زوج از هم جدا می‌شوندکه اینها همه حلقه‌هایی از یک زنجیره است و نمی‌توان به صورت تک به آنها نگاه کرد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران خاطر نشان کرد: به ازای هر چهار ایرانی یک نفر به حداقل یک اختلال روانی مبتلا می شود و براساس آمار وزارت بهداشت حدود شش میلیون ایرانی افسردگی دارند.

وی ادامه داد: همچنین بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی، 19 میلیون نفر در محلات ناکارآمد شهری بدون حداقل خدمات اجتماعی زندگی کرده و در بسیاری جاها شهروند درجه دوم محسوب و برچسب غیر رسمی را دارند.

موسوی چلک از ابتلا به اعتیاد چهار میلیون و 400 هزار نفر در کشور خبر داد و اضافه کرد: از این تعداد دو میلیون و 800 هزار نفر به صورت دائم و بقیه به صورت تفننی مصرف می‌کنند.

وی با بیان اینکه اعتیاد همواره روندی رو به رشد داشته بیان کرد: وجود 2 میلیون و 800 هزار معتاد دایمی در کشور نشانه نهادینه نشدن اخلاق در جامعه است و در حالت خوشبینانه فقط پنج تا 10 درصد این افراد درمان می‌شوند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران ادامه داد: شاخص نشاط در ایران خوب نیست ، از 10 جرمی که بالاترین فراوانی را دارد هشت مورد آن به خشونت مرتبط است و افزایش طلاق و خشونت اجتماعی نشانه ضعف اخلاق در خانواده های ایرانی می باشد.

وی با بیان اینکه لازم است به 60 مولفه موثر اجتماعی توجه کنیم تا به جایی برسیم که مردم بهتر زیستن را تجربه کنند، خاطر نشان کرد: سال‌های گذشته که موضوعاتی چون مجازات‌های جایگزین، اورژانس اجتماعی و ... وجود نداشت هر یک ساعت 10 نفر وارد زندان می‌شدند اما امروز با وجود همه آن برنامه‌ها هر ساعت 52 نفر به زندان می‌روند.

موسوی چلک با بیان اینکه تاکنون حتی یک بار سلامت اجتماعی در ایران سنجیده نشده و علاقمند به آینده نگری در حوزه اجتماعی نبودیم، اظهار کرد: حوزه اجتماعی در کشور ما دچار بیماری مزمن شده و خروج از آن نیازمند استفاده از همه ظرفیت ها با استفاده از مشارکت مردمی است.
مرجع : خبرگزاری شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا