کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مزایای مطالعه در دوران کودکی؛ چرا کتاب‌خوانی برای کودکان واجب است؟!

1 خرداد 1397 ساعت 8:52

والدین به عنوان الگو می‌توانند نقش مهمی در شکل گیری میزان علاقه یا دوری کودک به کتاب داشته باشند.


ميگنا: مطالعه، مزایای متعددی برای هوش و عملکرد ذهنی به همراه دارد. عادت کتاب خوانی به خصوص برای کودکان می‌تواند بسیار مفید باشد و با استفاده از شخصیت‌ها، قدرت و توانایی ذهنی شان را ارتقا بخشید. کودک در دوره بازی‌های نامنظم تنها از کتاب به عنوان ابزار بازی و سرگرمی استفاده می‌کند، اما با ورود به دوره رشد که از آن تحت عنوان بازی‌های سازمان یافته، نام برده شده است، کودک بیش از پیش با ارزش‌های کلی و قواعد اخلاقی بازی در جامعه آشنا می‌شود. آشنایی با کتاب و نهادینه شدن مطالعه در دوران کودکی می‌تواند الگویی مناسب برای جوانی و بزرگسالی باشد.

کودک در بخشی از دوران رشد پیش از هر دوره‌ای از کسانی تقلید می‌کند که در پیرامون او قرار دارند، لذا نهادینه کردن برخی از جنبه‌های رفتار اجتماعی در این دوران نیازمند همکاری و همراهی خانواده‌ها است. والدین به عنوان الگو می‌توانند نقش مهمی در شکل گیری میزان علاقه یا دوری کودک به کتاب داشته باشند. همراهی آن‌ها با فرزند در مطالعه یا بررسی تصاویر یک کتاب تاثیر زیادی بر ذهنیت کودک می‌گذارد.


مزایای کتاب‌خوانی برای نوزادی
یک مطالعه که در سال ۲۰۱۷ انجام شده بود نشان می‌داد خواندن کتاب برای نوزادان می‌تواند موجب تقویت عملکرد ذهنی و هوشیاری آنان شود. Carolyn Cates، استاد یار گروه کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک، گفت:: "تاثیر کتاب خوانی در دوران نوزادی تقریبا پس از چند سال و در هنگام ورود به مقطع ابتدایی مشاهده می‌شود. "

محققان دانشگاه فلوریدا کتاب‌هایی را که دارای نشانه‌ها و تصاویر ساده هستند برای بهبود بخشیدن عملکرد شناختی آنان توصیه می‌کنند.


داستان‌های تخیلی قدرت درک را افزایش می‌دهند
تحقیقات روانشناسی نشان می‌دهند خواندن داستان‌های تخیلی برای کودکان فرصتی را فراهم می‌آورد تا زمانی برای فکر کردن و کشف شخصیت‌ها اختصاص دهند. آن‌ها خود در موقعیت‌های مختلف فرهنگی، مکانی و اجتماعی موضوعات قرار خواهند داد که نیازمند تفکر باز هستند.

محققان دانشگاه کمبریج ادعا می‌کنند، "مطالعه یک شیوه عالی برای توسعه و افزایش توانایی‌های ذهن و درک احساسات افراد گوناگون است."


ارتباط مطالعه و سلامت جسمی
بر طبق یک مطالعه از دانشگاه استاوانگر در نروژ، افرادی که مهارت‌های خواندن خود را به خوبی ارتقا نمی‌بخشند، در مقایسه با همتایان خود، از لحاظ سلامت فیزیکی و روانی در موقعیت مناسبی قرار ندارند. در حالی که سلامت جسمی در دوران نوجوانی به رژیم غذایی و انتخاب سبک زندگی بستگی دارد، عواقب منفی دوری جستن از کتاب خوانی نیز در آینده ظاهر خواهد شد.

پژوهشگران بیان می‌کنند، "ارتباط بنیادی بین مطالعه کم و قدرت درک که با افزایش سن همراه است وجود، نتیجه آن می‌تواند قدرت درک پایین باشد. " در حقیقت افرادی که زمان کمتری را به مطالعه مقالات، کتاب‌ها و مقالات علمی و خبری اختصاص می‌دهند، قدرت درک کمتری نسبت به مسائل اجتماعی، عاطفی، سلامت و بهداشتی دارند.


تاثیر مطالعه بر کودکان
در مطالعه‌ای در انگلستان بیان شد، کودکانی که از مطالعه لذت می‌برند احتمالا در ریاضی نیز بهتر عمل می‌کنند. محققان انگلیسی ادعا می‌کنند کتاب خوانی به درک و کسب اطلاعات بیشتر به کودکان کمک فراوانی می‌کند. در همین حال، واژگان جدید و نا آشنا را در قالب داستان انتقال می‌دهد.

Alice Sullivan گفت: "ممکن است کمی شگفت آور باشد، اما برخی تحقیقات نشان داده اند که یک مطالعه لذت بخش می‌تواند به بهبود نمرات ریاضی کودکان کمک کند. " "در حقیقت مطالعه در بین کودکان، توانایی خواندن را ارتقا می‌دهد و آنان را قادر می‌سازد تا برای کسب و درک اطلاعات جدید تلاش و مطالعه‌ای بیشتری داشته باشند. "


کتاب‌ها اشکالی سالم از سرگرمی
در حال حاضر استفاده از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها در بین اکثر کودکان امری رایج است. اما استفاده نامحدود از چنین دستگاه‌هایی می‌تواند بر سلامت مغز تاثیر بگذارد. از صفحات نمایش گوشی‌های هوشمند نور آبی مضری منتشر می‌شود که ممکن است آسیب‌های جدی به چشم هایشان وارد کند.

تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که نور منتشر شده از صفحات نمایشی گوشی‌ها ممکن است الگو‌های خواب کودکان را مختل کنند. کارشناسان به والدین توصیه می‌کنند کتاب‌های کودکان را در دستگاه‌های هوشمند نمایش ندهند، از کتاب‌ها به عنوان یک منبع سرگرمی بهره ببرند.


منبع: medicaldaily
ترجمه: وب‌سایت فرادید
 


کد مطلب: 44326

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44326/مزایای-مطالعه-دوران-کودکی-چرا-کتاب-خوانی-کودکان-واجب

میگنا
  https://www.migna.ir