جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۱۸
کد مطلب: 44417
۰

افراد کودک آزار، اصلا قیافه خاصی ندارند

فاطمه آدرتاش
افراد کودک آزار، اصلا قیافه خاصی ندارند
میگنا: آزار جنسی کودک و نوجوان یعنی هرگونه فعالیت جنسی با کودک و نوجوان که در دو سطح انجام می‌شود.سطح اول فرد متجاوز‌گر با کودک تماس دارد و فرد را لمس می کند و از کودک می‌خواهد او را لمس کند و یا رابطه جنسی کامل با کودک دارد.

سطح دوم سطحی است که هیچ‌گونه لمسی بين متجاوزگر و قرباني انجام نمی‌شود، اما کودک را برهنه می کند و یا از او می‌خواهد که به بدن او و يا شخص دیگر نگاه كند و يا فیلم مستهجن ببیند.

در قوانین و جامعه ما تعریف آزار جنسي به طور دقیق پرداخت نشده که همین مسئله موجب شده است قربانیان و یا افراد متجاوزگر و یا قانونگذاران در صورتی رفتاری را سوء استفاده و آزار جنسي تلقی‌ کنند که رابطه جنسی کامل صورت گیرد لذا در این رخداد هم شاهد هستیم که متجاوزگر خود را خاطی محسوب نمی کند و حتی اعاده حیثیت دارد. لذا تعریف کامل و دقيق آزارجنسي و تعیین مجازات برای آن یکی از مواردی است که قانونگذاران باید به آن توجه کنند.

نكته بعدی حساسیت ارگان‌هایی مانند آموزش و پرورش به انتخاب و گزینش افرادی است که با کودکان و نوجوانان به طور مستقیم کار می کنند زیرا معمولا افرادی که دارای اختلال "بچه بازی" یا "پدوفیلیا" هستند سعی می کنند در مشاغلي خدمت کنند که با بچه ها بیشتر در تماس است لذا در انتخاب پرسنلي که در مدارس، مهدکودكها و آموزشگاه‌ها مشغول به خدمت هستند بایستی دقت بیشتری به عمل آید، یعنی؛ مصاحبه‌های تخصصی با هر یک از داوطلبین صورت گیرد و با گرفتن تست هايي چون MMPI و MCMI به اختلالات محور I و II پی ببرند و این اختلالات مورد بررسی قرار گیرد، زیرا وجود هر یک از اختلالات در افرادی که سرمشق زندگی کودکانمان هستند و آنها را تربيت مي كنند، می تواند موجبات آزارهای جسمی، روحی، جنسی و عاطفی را برای کودکان و نوجوانان فراهم آورد که آسیب‌های جدی در روند رشد کودک و نوجوان ایجاد می‌کند.

تمام ارگان‌هایی که به کودکان خدمات ارائه می‌دهند موظف هسنند حداقل يك سال اول رفتارهای فرد گزینش شده را رصد نمایند، در تمام کلاس‌ها دوربین نصب کنند و شخصا موظف باشد رفتارها را مورد بررسی قرار دهد. از كودكان در خصوص نحوه رفتار مربي سوال شود و محيط مناسبي براي اين تعامل ايجاد شود.

نكته بعدي در خصوص والدين است. والدین از ٣ سالگی سعي کنند با آموزش خودمراقبتی کودکان را آگاه نمایند و محیط امنی برای کودک فراهم کنند تا بدون شرم، دغدغه و استرس بتوانند هر آنچه که در خارج از خانه برای آنها اتفاق می‌افتد با والدین در میان بگذارند و کنجکاوی‌ها و سوالات خود را با آنها مطرح کنند و هرگونه شبهه‌ای را در کودکان و نوجوانان حل کنند.

لذا آموزش و پیشگیری همواره مقدم بر درمان است باید بدانیم که افراد کودک آزار، اصلا قيافه خاصي ندارند كه شبيه خلافكاران و بزهكاران باشد. در اطراف ما هستند، حتی نزدیک‌تر از آنچه که فکر می کنید و معمولا متجاوزان از افراد مورد اعتماد و نزدیک به کودک هستند، در تمام جوامع افراد بیمار وجود دارند که با آموزش‌های مناسب در خصوص مهارت خود مراقبتی، مهارت نه گفتن، ایجاد عزت نفس مناسب در کودک و نوجوان بايستي فرزندان خود را در قبال این حوادث مصون کنیم و مقاومتي در خصوص تربيت جنسي مناسب فرزندانمان نداشته باشيم كه آموزش در اين خصوص حق مسلم فرزندان ماست.

دولتمردان، قانونگذاران رسانه‌ها در خصوص اطلاع‌رسانی و وضع قوانین روشن و مجازات سخت در اين خصوص احتمال اين گونه تخلفات و جرائم را كاهش دهند. از طرفي هم فضاي مناسبي در جامعه ايجاد شود تا چناچه شخصي شاهد اينگونه رفتار بود در اسرع وقت گزارش دهد نه اينكه ترس از قضاوت و بازخواست ديگران در مورد نوع پوشش و يا رفتار خود داشته باشد و به جاي آنكه متجاوزگر بازخواست شود قرباني را مقصر جلوه دهيم تا جرات بيان آزار را نداشته باشد، تا با بهره گيري از اين نكات، موجبات کاهش اینگونه رویدادها را در جامعه ایجاد کنیم.


فاطمه آدرتاش 
مدرس دانشگاه و مشاوره خانواده
مرجع : خبرآنلاین
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين