جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۰:۰۳
کد مطلب: 44514
۱

بيماري‌هاي روانپزشکي ريشه جسمي دارد

بيماري‌هاي روانپزشکي ريشه جسمي دارد
میگنا: دكتر احمد جليلي، رئيس کنگره سالانه انجمن روانپزشکان ايران با بيان اين‌که انگ‌زدايي از بيماران روانپزشکي و اتانازي از موضوعات مطرح در کنگره است، اظهار کرد: مسائل اقتصادي، اجتماعي و سياسي در بروز بيماري‌هاي رواني در جامعه موثر است، اما تشخيص بموقع و درمان زودهنگام مانع از مزمن شدن بيماري و خروج فرد از حلقه مولد مي‌شود.


وي با بيان اين‌که بيماري روانپزشکي هم نوعي بيماري جسمي است، گفت: به عنوان مثال در افسردگي، اضطراب، ‌اسکيزوفرني و بيماري‌هاي دوقطبي تغييرات بيوشيميايي در درون بدن و ريزساختارهاي نوروترنسميترها (واسطه‌هاي شيميايي) ايجاد مي‌شود که با دارودرماني برطرف مي‌شود.

دكتر جليلي با بيان اين‌که هم‌اکنون 80 درصد درمان‌هاي روانپزشکي دارويي است، افزود: بيماري‌هاي روانپزشکي نبايد مخفي و به تابو مبدل شود.

وي درباره اتانازي (قتل از روي ترحم) هم گفت: اين پديده ريشه در سوگندنامه بقراط دارد.در حال حاضر در هلند و بلژيک اين موضوع جنبه قانوني پيدا کرده است، در حالي که در کشورهايي مثل ايالات‌متحده آمريکا و استراليا غيرقانوني است

وي گفت: ‌مرگ‌هاي مغزي در کشور به لحاظ حقوقي، قانوني و اخلاق پزشکي قابل بحث است.

دکتر محمد اربابي دبير علمي کنگره هم با بيان اين‌که در جامعه ديد خوبي نسبت به بيماران روانپزشکي وجود ندارد، افزود: بسياري از افراد از پذيرش بيماران روانپزشکي خودداري مي‌کنند و آنان از بسياري از حقوق‌هاي اجتماعي خود محرومند.

وي درباره اتانازي هم گفت: با وجود درمان‌هاي پيشرفته براي بيماري‌هاي صعب‌العلاج هنوز عده‌اي حاضر به تحمل رنج ناشي از بسياري از بيماري‌ها نيستند و اين به عهده پزشک است که با توجه به فرهنگ حاکم و شرايط اجتماعي اين خواسته را بپذيرد يا نه.

دبير علمي کنگره سالانه انجمن روانپزشکان با بيان اين‌که مي‌توان از ارث به عنوان عوامل موثر در بروز بيماري‌هاي روانپزشکي ياد کرد، افزود: چنانچه والدين به اسکيزوفرني مبتلا باشند احتمال ابتلاي فرزندان 12 درصد است که البته اين ميزان در اختلالات خلقي و شخصيتي متفاوت است.

اربابي به وجود 2 نوع درمان ريشه‌کني و کنترل اشاره کرد و يادآور شد: برخي از بيماري‌هاي روانپزشکي نظير افسردگي کاملا درمان و برخي نظير اسکيزوفرني و اختلالات دوقطبي تحت کنترل خواهند بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.