جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۴۸
کد مطلب: 44536
۰

توصیه‌های یک مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات

توصیه‌های یک مشاور درباره بهداشت روانی ایام امتحانات
میگنا: دکتر «مریم زارع» با تشریح این که اکثر قریب به اتفاق دانشجویان پیش از امتحان یا وقایع مهم دیگر درجاتی از نگرانی را تجربه می‌کنند، خاطرنشان کرد: امتحانات یا مسائل مختلف زندگی نگرانی کم ما را برمی‌انگیزد اما نگرانی بیش از حد می‌تواند مشکل‌ساز باشد. مخصوصاً اگر در جریان آماده‌سازی و امتحان دادن مزاحمت ایجاد کند.
 
این استاد دانشگاه ادامه داد: اضطراب مسری است، دانشجویان از عوامل واگیردار نظیر دانشجویان مضطرب دوری کنند، همه مطالعه را در یک یا دو جلسه فرسایشی قبل از امتحان، روی هم تلنبار نکنند، زمان مرورشان را توزیع کنند.

وی تصریح کرد: ما نیاز نداریم از سوی همه افراد تأیید شویم بلکه ما می‌توانیم بدون تأیید هر کسی زنده بمانیم و زندگی کنیم و به خودتان بقبولانید که همه پاسخ‌ها را نخواهید دانست.

زارع افزود: سخت‌ترین تکالیف را در بهترین زمان تمرکزتان انجام دهید، یک بازه زمانی برای مطالعه در نظر بگیرید تا خسته، بی‌حوصله و اشباع نشوید، پشت میز درس بخوانید نه این که دراز بکشید و بعد از مطالعه حداقل شش ساعت بخوابید، همچنین مراقب رفتارهای خوردن(خوردن وعده‌های غذایی سالم و مناسب) و خوابیدن خود باشید.


سوال‌های دروس امتحانی خود را حدس بزنید
رییس مرکز مشاوره دانشگاه یزد در ادامه با توضیح این که قبل از امتحان دانشجویان باید حدس بزنند امتحان چه مطالبی را پوشش خواهد داد، بیان کرد: درباره نوع امتحان فکر کنید این که تستی، تشریحی یا ترکیبی از هر دو است و در حین امتحان بر کل امتحان نظری بیندازید، زیر تمام کلمات مهم در دستور عمل‌ها خط بکشید، سؤال‌ها را به همان ترتیبی که برایتان جذاب است پاسخ دهید.

وی همچنین ادامه داد: نمره هر سؤال و زمان مجاز برای پاسخگویی به آن را در ذهنتان داشته باشید و چنانچه پاسخ دادن روشمندانه مورد نیاز است خودتان را مجبور به این کار کنید و برگه خود را چک کنید و ببینید سؤالی را جا نینداخته‌اید یا این که دستور عمل امتحان را به خوبی رعایت کرده‌اید.

زارع افزود: بعد از امتحان وقتی امتحان به پایان رسید به سراغ سؤال‌ها بروید و نه تنها ببینید کدام پرسشها را غلط جواب دادید بلکه چرا غلط پاسخ دادید را بررسی کنید، به این ترتیب دفعه بعد که امتحان داشتید، هوشیارانه مراقب نقاط ضعف خود خواهید بود، به آنچه درست انجام داده‌اید هم توجه کنید چرا که این کار نگرانی شما برای امتحان بعدی را کاهش می‌دهد.


مطالعه دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر بجای مطالعه سخت‌تر
زارع با تشریح این که با استفاده از روش sq 3 r دانشجویان می‌توانند به جای مطالعه سخت‌تر و بیشتر از مطالعه دقیق‌تر و هوشمندانه‌تر استفاده کنند، گفت: مراحل این روش شامل پیشخوانی، سؤال کردن، دقیق‌خوانی، از بر گفتن و مرور است.

وی با بیان این که دانشجویان برای موفقیت در دانشگاه به مهارت‌های مطالعه نیاز دارند، گفت: دانشجویان ابتدا باید این مهارت‌ها را یاد بگیرند، آنها را تمرین کنند و مهارت‌های مطالعه را ارتقا دهند تا موفق شوند.

به گفته وی، عادت‌ها و روش‌های مطالعه دبیرستان غالباً برای مطالعه دروس دانشگاهی مناسب نیست بلکه به محض این که عادت مطالعه موثر را ارتقا دهید، مطالعه و یادگیری آسان‌تر خواهد شد و انگیزه شما افزایش می‌یابد و عملکرد تحصیلی شما بهبود خواهد یافت.

وی افزود: هدف از خواندن اجمالی، دستیابی به نکات و مطالب مهم کتاب و کشف ساختار متن و مطالب در زمان کوتاه و با سرعت زیاد است. روش مطالعه اجمالی، مبتنی بر نمونه گیری سریع از نکات اساسی و صرف نظر کردن از جزئیات است.


آشنایی با بخش‌های مختلف کتاب درسی
رییس مرکز مشاوره دانشگاه یزد تصریح کرد: با بخش‌های مختلف کتاب درسی آشنا شوید، از اول تا آخر کتاب را یک نگاه اجمالی بیندازید، مقدمه را بخوانید، فهرست محتوا را به صورت اجمالی بررسی کنید، به فصل آخر و صفحات پایانی کتاب نظری بیندازید و به هر فصل یک نگاه اجمالی بیندازید.

وی در ادامه اظهار کرد: هدف از پرسش، افزایش دامنه تمرکز حواس و درک عمیق‌تر معانی است، این روش مستلزم سوال کردن به طور جدی و پیگیری برای فهم عمیق مطالب است که کنجکاوی و هدف خواننده را از خواندن مطلب ارضا می‌کند.

این استاد دانشگاه گفت: وقتی کتابی را می‌خوانید، تصور کنید که دارید با نویسنده بحث می‌کنید. در مورد بیانات اظهار شده و ایده‌های ارائه شده پرسش‌هایی بپرسید. از خودتان بپرسید «چه»، «چگونه»، «چرا»، «چه کسی» و «کی». ببینید آیا نویسنده پاسخ‌هایی که شما را قانع کند ارائه کرده است یا نه، در خودتان سؤال بپرسید، سؤال پرسیدن، شما را خوانندۀ فعال می‌سازد و از یک خوانندۀ منفعل دور خواهید شد.


هدف از مطالعه درک کامل مطالب است
دکتر «مریم زارع» در بخش دیگری از سخنان خود هدف از دقیق‌خوانی را درک کامل مطالب خوانده شده و نگهداری آنها به طرزی منظم و منطقی درحافظه دانست و گفت: دانشجویان به طریقی که یادآوری آنها برای استفاده‌های بعدی میسر باشد، ایده اصلی نویسنده را در هر فصل شناسایی کنند و از رابطه مطالب آگاه شوند، بر آنچه می‌خوانند تمرکز کنند، از علامت‌گذاری و حاشیه‌نویسی استفاده نمایند، هم تصاویر، جدول‌ها و نمودارها را مطالعه کنند و آنچه خوانده‌اند را با جملات و کلمات خودشان بنویسند و خلاصه کنند.

وی خاطرنشان کرد: هدف از بر گفتن، این است که آنچه را خوانده‌اید، به خود پس دهید و از خود امتحان بگیرید درباره آنچه خوانده‌اید از خودتان سؤالاتی بپرسید، تلاش عامدانه‌ای برای به یادآوردن نکات مهم صورت دهید.

این مقام دانشگاه یزد در پایان اظهار کرد: مرور کردن یک مهارت مطالعه مهم است و باید در هر فعالیت یادگیری لحاظ شود، وقتی تکالیف کتاب درسی خود را به اتمام رساندید، قبل از این که کتاب را ببندید به صورت خلاصه یادداشت‌ها را برداشته و مطالبی که خط کشیده‌اید و علامت‌گذاری کرده‌اید را مرور کنید، پیش از آغاز یک تکلیف خواندن جدید، آنچه قبلاً خوانده‌اید را مرور کنید،  کتاب‌شناسی کتاب‌ها، ضمیمه‌ها، راهنماهای مطالعه، رئوس کلی مطالب و کتاب‌های کار از خواندن شما حمایت می‌کنند، همچنین مرور امتحانی‌تان را با دقت برنامه‌ریزی کنید.
 
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...