جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۹ تير ۱۳۹۷ / ۱۳:۳۷
کد مطلب: 44666
۰

کلیات برنامه درسی رشته روانشناسی تربیتی تصویب شد

کلیات برنامه درسی رشته روانشناسی تربیتی تصویب شد
میگنا: جلسه 154 شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حداد عادل ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد احمدی گفت: ایشان در هر جا وارد شد از سر احساس تکلیف بود. احمدی به‌عنوان یک عضو پیشکسوت شورای عالی انقلاب فرهنگی در هر سنگری که به انقلاب خدمت کرد منشأ خیر و برکت بود.
پس از سخنان حداد عادل و با پیشنهاد کارگروه هنر و معماری، کتایون تقی‎زاده آذری، محمدرضا حافظی و مجتبی رفیعیان با رأی مثبت اعضا به عضویت این کارگروه درآمدند.

حدادعادل در این جلسه ضمن انتقاد از اصالت پیدا کردن صورت و ظاهر در مدیریت آموزش عالی گفت: در روند ارتقاء استادان دانشگاه، متأسفانه نگارش مقاله علمی در نشریات خارجی اصالت پیدا کرده است. اصولاً در بسیاری از موارد، نگرش ما با نگرش این نشریات تفاوت اساسی دارد و این موضوع مشکلات فراوانی را ایجاد کرده است.

در ادامه جلسه سرفصل‌های درسی و برنامه آموزشی رشته "روانشناسی تربیتی" در مقطع کارشناسی ارشد مورد بحث و بررسی قرار گرفت و گزارشی توسط یکی از اعضای کارگروه روانشناسی ارائه شد.

در این گزارش با اشاره به روند تدوین سرفصل‌ها بر مبنای اصول مطرح تحول و ارتقاء علوم انسانی اسلامی‌سازی، به‌روزرسانی، کارآمدی و بومی‌سازی، برخی مشکلات این طرح علمی نیز مورد تشریح و بررسی قرار گرفت.

در بخش دیگری از این گزارش و پیرامون موارد مطرح شده برنامه درسی روانشناسی تربیتی در نظر گرفتن سرفصل‌هایی پیرامون تعلیم و تربیت اسلامی و فلسفه اسلامی تعلیم و تربیت مورد اشاره قرار گرفت.

در ادامه با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی کلیات این برنامه درسی به تصویب رسید و شورا بررسی جزئیات این برنامه درسی را آغاز کرد.

اعضا با اشاره به لزوم در نظر گرفتن یک سرفصل درسی با عنوان روانشناسی با رویکرد اسلامی مواردی مانند بررسی نظرات روان‌شناسانه فلاسفه مسلمان نیز را مورد تأکید قراردادند.

همچنین موارد زیر در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت: توجه به علوم شناختی، رعایت اختصار در حیطه‌بندی اهداف سرفصل‌های درسی، تفکیک بین مفهوم پرورش و مفهوم تربیت، تبیین دقیق اهداف این برنامه درسی در تربیت نیروی انسانی متخصص و در نظر گرفتن نقش فضای مجازی در تعلیم و تربیت.
پس از بیان نظرات و پیشنهادهای اعضاء با این برنامه درسی به تصویب رسید و مقرر شد تا این برنامه درسی در کارگروه علوم تربیتی و در شورای تخصصی حوزوی نیز مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

پروین کدیور، عضو کارگروه تخصصی روانشناسی و طراح این سرفصل، در پاسخ به موارد مطرح شده اظهار کرد: موضوع اصلی در این زمینه شناخت متعلم و فراگیرنده است.

در پایان مفاد سرفصل کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی به همراه سرفصل دکتری این رشته به معاونت ارتباط با حوزه علمیه دبیرخانه شورای تحول ارجاع شد تا نظر اساتید مرتبط حوزه نیز درباره این برنامه کسب شود.

همچنین این سرفصل به کارگروه علوم تربیتی نیز ارجاع شد تا نظرات استادان آن کارگروه نیز در این برنامه درسی لحاظ شود و چنانچه این فرآیند به نتیجه‌ای مورد توافق طرفین منتهی شد این سرفصل مصوب تلقی می‌شود و در غیر این صورت دوباره در جلسه شورای تحول مطرح خواهد شد.
مرجع : خبرگزاري مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.