کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اولادقباد:

خشونت کلامی در میان دانش‌آموزان دختر و بدنی در دانش‌آموزان پسر بیشتر است

افزایش خون‌بازی در دختران

10 تير 1397 ساعت 11:45

عضو کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اینکه خشونت کلامی در میان دانش‌آموزان دختر و بدنی در دانش‌آموزان پسر بیشتر است، گفت: در دو سال گذشته رفتار پرخطر خون‌بازی در دختران افزایش پیدا کرده است.


ميگنا: فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در رابطه با عوامل تاثیرگذار در ایجاد و کاهش خشونت در کودک و نقش آموزش، هنر و ادبیات بر این مهم، ضمن دسته‌بندی این عوامل، توضیحاتی ارائه داد و گفت: بی‌توجهی و خشونت در کودکان می‌تواند اثرات ناخوشایند، دراز مدت و حتی ماندگاری را برای کودکان به دنبال داشته باشد چراکه زخم‌های روحی و عاطفی اثرات عمیق‌تر و پایدارتری را به جای می‌گذارند.

بی‌توجهی به کودکان در خانواده و نهاد آموزش مشکلات پایداری را برای آن‌ها به جای می‌گذارد
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به عنوان به مثال اعتماد به نفس کودک را کاهش می‌دهد، قادر به انجام و روابط اجتماعی سالم نخواهند بود و توانایی انجام وظایف خود را ندارد و به همین دلیل بی‌توجهی به کودکان در خانواده و نهاد آموزش این مشکلات پایدار را در طول زندگی برای آن‌ها به جای می‌گذارد.
وی اضافه کرد: انتساب صفات و کلماتی ناخوشایند به کودکان از سوی اولیاء و مربیان اثرات مخرب و پایداری بر کودکان دارد، درواقع همان طور که کلمات خوب می‌تواند پایدار و مفید باشد صفات ناشایست، انتقادات بیجا، مسخره کردن و ... بر روی شخصیت کودک اثرگذاری خواهد داشت.

ضرورت پیشگیری از بازماندگی تحصیلی کودکان
اولادقباد همچنین درخصوص ضرورت پیشگیری از بازماندگی تحصیلی کودکان، بیان کرد: ارتقاء کمی و کیفی آموزش در مناطق محروم، تقویت مشارکت مردمی و زمینه‌سازی برای افزایش مشارکت تشکل‌های غیردولتی برای همکاری در اجرای آموزش‌های رسمی و غیررسمی، برنامه‌ریزی و سیاستگذاری برای ارتقاء سطح سواد دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، توجه به غیبت‌های مکرر بر سر کلاس‌ها، توجه به حضور موثر در مدرسه، توجه کیفی دوره‌های مهارتی و توانمندسازی افراد در بخش‌های آموزش به ویژه در قسمت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای از جمله مواردی است که در این رابطه باید به آن‌ها توجه کرد.  
وی درخصوص آسیب‌شناسی روانی و اجتماعی دانش‌آموزان، گفت: تهیه "اطلس شیوع انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی به تفکیک جغرافیایی" می‌تواند گزارش تحلیلی مناسبی از انواع آسیب‌های روانی و اجتماعی ارائه دهد.
این نماینده یادآور شد:  "طرح نماد" در آموزش و پرورش به‌عنوان "طرح نظام مراقب اجتماعی از دانش‌آموزان" در سال 96 رونمایی شد که می‌تواند انواع آسیب‌های اجتماعی را رصد کرده و راهکار عملی ارائه دهد چراکه اگر راهکار عملی ارائه ندهیم افزایش پیدا خواهند کرد.

خشونت از بعد روانشناسی اجتماعی یک پا در مسائل فردی و یک پا در اجتماع دارد
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین با بیان اینکه خشونت از بعد روانشناسی اجتماعی یک پا در مسائل فردی و یک پا در اجتماع دارد، گفت: از آنجا که اکثر خشونت‌های مورد مطالعه بیشتر از جنس رفتار است و رفتار نیز آموختنی است عوامل محیطی تاثیرگذاری بیشتری بر خشونت دارد اگرچه خشونت نوع ژنی نیز وجود دارد اما در صورت ارائه آموزش خودمراقبتی می‌توان این نوع از خشونت را نیز کاهش دارد.
وی با یادآوری اینکه گروه همسالان می‌توانند در بروز رفتارهای پرخطر موثر باشد، توضیح داد: اگر یک فرد خانواده خوبی داشته باشد اما در دوست‌یابی درست عمل نکند و با افراد ناباب که دارای خشونت کلامی و غیرکلامی در ارتباط باشد، آنها می‌توانند بیشترین اثرگذاری را بر کودک و نوجوان گذاشته و آن‌ها را به سمت رفتارهای پرخطر از نوع پرخشگری بکشاند.

خشونت‌های کلامی و رفتاری در مدارس در آینده جامعه را همراه با خشونت خواهد کرد
اولادقباد با تاکید بر اینکه مدرسه نخستین مکانی است که افراد مجبور هستند با دیگران زندگی کنند، اظهارکرد: اگر در مدرسه رفتارهای پرخطر از نوع خشونت‌های کلامی و رفتاری اتفاق بیافتد در آینده جامعه نیز رفتار مردم همراه با خشونت خواهد بود.
وی با اشاره به تحقیق انجام شده طی سالیان گذشته در این رابطه گفت: خشونت کلامی در میان دانش‌آموزان دختر و بدنی در دانش‌آموزان پسر بیشتر است هرچند در دو سال گذشته رفتار پرخطر خون‌بازی در دختران افزایش پیدا کرده است، خشونت می‌تواند دلایل متعددی همچون شکست تحصیلی، نابسامانی اجتماعی و اقتصادی و خانوادگی دارد.

نقش رسانه در کاهش و افزایش خشونت
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی همچنین به نقش رسانه در کاهش و افزایش خشونت اشاره کرد و گفت: نقش رسانه‌ها باید در  پیشگیری از رفتارهای پرخطر پررنگ‌تر باشد، اگرچه رسانه‌ها نمی‌توانند در به وجود آوردن خشونت اصلی‌ترین عامل باشند اما می‌توانند موجب اشاعه خشونت شوند.

نقش هنر در کاهش خشونت در مدارس
وی با اعتقاد به اینکه مهمترین جایگاه رسانه شناساندن قانون و کیفر آن به کنش‌گران اجتماعی جهت کاهش میزان ارتکاب جرم و خشونت است، ادامه داد: علاوه بر رسانه رسالت هنر صلح است و هنر سبب کاهش خشونت در جامعه و ارتقاء روح انسان می‌شود اما آموزش هنر در مدارس بسیار محدود شده و مربی تربیتی، هنر و مشاور در مدارس بسیار محدود شده است.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه آموزش می‌تواند در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر با آموزش مهارت‌های اساسی در زندگی و تقویت مهارت نه گفتن تاثیرگذار باشد، اظهارکرد: درواقع باید نه گفتن را به دانش‌آموز تقویت کرد تا درصورت مواجهه با رفتارهای پرخطر بتواند از واژه نه استفاده کند که این به معنای خود مراقبتی است، این مسئله زمانی محقق خواهد که در وزارت و شورای عالی آموزش و پرورش خودمراقبتی و آموزش مهارت‌های زندگی را در اهداف سه دوره تحصیلی بگنجانند.
 


کد مطلب: 44675

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44675/خشونت-کلامی-میان-دانش-آموزان-دختر-بدنی-پسر-بیشتر

میگنا
  https://www.migna.ir