جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۷ / ۱۰:۴۸
کد مطلب: 44794
۰

چرا مردان بیشتر از زنان دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند؟

چرا مردان بیشتر از زنان دچار بیماری‌های قلبی می‌شوند؟
میگنا: دکتر مسعود قاسمی - متخصص قلب و عروق؛ فشار خون و چربی خون، استعمال دخانیات، ژنتیک و نحوه زندگی( کاهش تحرک و افزایش وزن) را از ریسک فاکتورهای اصلی بروز بیماری‌های قلبی - عروقی دانست و افزود: دیابت نیز عامل مهم دیگر بروز این بیماری است و باید تحت کنترل باشد. رژیم‌های غذایی و شرایط جغرافیایی نیز در این مورد بسیار تاثیرگذار هستند.


افزایش ریسک بروز بیماری‌های قلبی در فصول سرد سال
وي افزود: در مناطق شهری به خصوص در فصول سرد سال با افزایش آلودگی هوا و احتراق بالای اتومبیل و کارخانه‌ها ریسک بروز حوادث قلبی - عروقی افزایش می‌یابد.


غذاهایی که باعث بیماری قلبی می‌شوند
قاسمی با اشاره به اینکه جهت جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی - عروقی تمرکز بیشتری در رژیم‌های غذایی داریم، گفت: مصرف حجم بالای کربوهیدرات‌ها و چربی‌های جامد نباتی و مواد نشاسته‌ای که سریع به قند تبدیل می‌شوند از عوامل ترویج بیماری قلبی است و ما در سال‌های اخیر سعی در کاهش روند مصرفی این اقلام داریم. این متخصص قلب و عروق با بیان اینکه بیماری‌های قلبی - عروقی، عامل اول مرگ و میر در جهان است، گفت: بهترین راه پیشگیری برای این بیماری کنترل و کاهش ریسکفاکتورهای خطرساز در این بیماری است؛ به طور مثال کاهش وزن، عدم استعمال دخانیات، کنترل قندخون و فشار خون تاثیر بسزایی در کنترل و پیشگیری از بروز این بیماری دارند.

طرح ۲۴۷ وزارت بهداشت و درمان سریع سکته‌های قلبی
قاسمی با اشاره به طرح ۲۴۷ وزارت بهداشت جهت درمان سریع سکته‌های قلبی گفت: در این طرح در تمامی مراکز بیمارستانی در طول شبانه روز بدون اتلاف وقت و به طور مستقیم با تشخیص آنفارکتوس قلبی، بیمار را مستقیم به بخش آنژیوگرافی انتقال می‌دهند. در چند سال اخیر این طرح در ایران با کیفیت در حال انجام است و اغلب بیمارستان‌های کشور این امکانات را دارند.

وی در ادامه درباره آنژیوگرافی نیز گفت: این نوع درمان در آنفارکتوس‌های قلبی، انتخاب اصلی و ارزشمند جهانی است که بدون باز کردن قفسه سینه و با بالن یا فنر، رگ‌ها را باز می‌کنند. در این نوع درمان لازم است فرد در ۱.۵ ساعت اول بروز حمله، به بیمارستان مراجعه ‌کند. به این ترتیب با تشخیص متخصص به اتاق آنژیوگرافی منتقل می‌شود و رگ مسدود را از طریق دست و پا با بالن باز می‌کنند.

قاسمی از دیگر روش‌های متداول درمانی به تزریق داخل ورید اشاره کرد و گفت: این روش برای رگ‌هایی انجام می‌شود که قابل آنژیوگرافی نیست و لخته خون را در رگ آب می‌کند. همچنین تعداد قابل توجهی از بیماران، بیمارانی هستند که طی سیر دوره تشخیصی، بیماری قلبی در ‌آنها کشف می‌شود و در درمان این افراد نیز از دارو درمانی استفاده می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان صحبت‌هایش با اشاره به تاخیرهای بیمه‌ها در پرداخت مطالبات بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، گفت: باید تلاش شود تا بیمه‌های پایه و تکمیلی تعهدات‌شان را نسبت به بیمارستان‌ها سریع‌تر انجام دهند و مطالبات‌شان را پرداخت کنند تا به این ترتیب امکان تهیه وسایل برای بیماران آتی فراهم شود و خدایی ناکرده این همه تلاش و زحمت تحت تاثیر کمبودها قرار نگیرد.
مرجع : خبرگزاري ايسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين