جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۷ / ۲۲:۴۴
کد مطلب: 44862
۰

چگونه نوجوانان افسرده می‌شوند

چگونه نوجوانان افسرده می‌شوند
به گزارش میگنا دکتر محسن لعلی در گفت‌وگو با ایمنا با اشاره به افسردگی دوره نوجوانی و دو آیتم اصلی تشخیص این بیماری اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی افسردگی را غم پایدار تعریف کرده، اما باید دانست که هر غمی را نمی‌توان افسردگی تلقی کرد.

وی با بیان اینکه  افسردگی با خلق پایین و بی‌میلی خود را نشان داده و  بر روی فکر، احساس و رفتار افراد  اثر گذار است، اضافه کرد: خلق حالت هیجانی پایدار و بیرونی است، هر فرد به خلق خود آگاه بوده و آن را در سه حالت شاد، ناراحت و عصبانی بروز می‌دهد. اما بر عکس عاطفه را می‌توان از ظاهر فرد تشخیص داد و با تمرکز در ظاهر فرزندان به غم و شادی او پی برد.

لعلی با اشاره به علایم افسردگی در کودکان و نوجوانان، بیان کرد: علایم افسردگی در کودکان و نوجوانان در سه حیطه حرکتی،  شناختی و نباتی است. در علایم نباتی کودک و نوجوان اشتها و خواب مناسبی نداشته و ممکن است که نوجوان در طول یک ماه پنج درصد از وزن بدنش را هم از دست بدهد.

این روانشناس با اشاره به علایم حرکتی  گفت: کودک معمولاً بی‌حوصله و گوشه گیر بوده و تحرک کافی ندارد. مهم‌ترین نشانه علایم شناختی این است که هر چه کودک به سمت بزرگسالی پیش می‌رود علایم افسردگی، ذهنی و شناختی بیشتر مشاهده شده و معمولا نوجوان در تمرکز، حافظه و یادگیری موضوعات شناختی دچار مشکل می شود.


افسردگی سرماخوردگی بیماری‌های روانی است
وی  با بیان اینکه از افسردگی به نام سرماخوردگی بیماری‌های روانی هم یاد می‌کنند و این نوع افسردگی شایع است، افزود: با بالا رفتن سن، علایم ذهنی بیشتر شده و علایم افسردگی در دوره کودکی به شکل رفتاری (پرخاشگری و عصبانیت) نشان داده می شود. در دوره نوجوانی نیز این بیماری با یک سری مسایل شناختی مانند نا امیدی، حس بی‌ارزش بودن و درماندگی  بروز می‌کند.

 این مدرس دوره های تخصصی روان شناسی  اختلال خواب، پایین آمدن اشتها و خلق و زود عصبانی شدن، کاهش انرژی و احساس خستگی، احساس بی‌ارزشی و عزت نفس پایین، احساس گناه و ناامیدی را از نشانه‌ها و علایم افسردگی  دانست و گفت: در صورتی که والدین در رفتار نوجوان به مدت دو هفته پنج مورد از این نکات را مشاهده کرده می‌توانند افسردگی را تشخیص دهند.

وی با بیان اینکه افسردگی حاد دوره نوجوانی خود را با افکاری در رابطه با مرگ و خودکشی نشان می‌دهد، اضافه کرد: در این زمینه باید به درمان افراد مبتلا توجه ویژه‌ای صورت گیرد.


بخشی از افسردگی کودکان ارثی است
لعلی بخشی از افسردگی نوجوانان را ناشی از ارث و ژنتیک افراد دانست و گفت: همچنین عوامل فردی مانند خودپندار بودن و یا داشتن تصویر منفی از خود و عزت نفس پایین در نوجوانان از دیگر عوامل بروز افسردگی است.

وی با تاکید بر اینکه افسردگی نوجوانی یک بیماری تدریجی است، تصریح کرد: ویژگی‌های فردی و شخصی  نوجوان می‌تواند  او را مبتلا به افسردگی کند، به دلیل اینکه افسردگی یک بیماری آنی نیست و تقریبا یک حالت تدریجی بوده و آهسته خو د را نشان می‌دهد.

عضو شورای نظام روانشناسی استان اصفهان گفت: موقعیت اقتصادی و اجتماعی خانواده، اعتیاد پدر و افسردگی مادر، شکست تحصیلی، طرد شدن از دوستان و مشکلات روابط بین فردی از عوامل ایجاد افسردگی در نوجوانان  است.

وی با بیان اینکه برای درمان اعتیاد در گام نخست باید علت اصلی ابتلا را کشف و بعد از روش‌های مختلف درمان استفاده کنیم، ادامه داد: چنانچه شدت، مدت و فرآوانی بیماری بالا بود نیازمند مداخلات دارویی است. از سوی دیگر بهتر است بدانیم که دارو درمانی تنها راه درمان افسردگی نیست.

لعلی با اشاره به اهمیت درمان‌های شناختی و رفتاری گفت: اثرات پایدار و نامطلوب افسردگی در دوره جوانی و بزرگسالی بوده و به شدت عملکرد افراد را مختل می‌کند.

وی با بیان اینکه درمان شناختی و رفتاری نوجوانان مبتلا به افسردگی دارای اهمیت بالایی است، اضافه کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد که حتی تاثیر این درمان ماندگارتر از دارو درمانی است.

این مدرس دوره های تخصصی روان شناسی درمورد کمک کردن به گروه سنی نوجوانان در پیشگیری و درمان اختلال افسردگی تاکید کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است و در این بین برقراری ارتباط سالم خانواده با نوجوان حایز اهمیت است چرا که در این شرایط به موقع می‌توان نسبت به شرایط کودک و نوجوان آگاهی یافت و مراحل درمان را دنبال کرد.

وی افت تحصیلی و بروز مشکلات رفتاری را از مهم‌ترین عواقب افسردگی در کودکان ونوجوانان دانست و گفت: مداخلات زودهنگام و به هنگام مانع بروز بسیاری از خطرات در آینده می‌شود و جامعه نیز با اندیشیدن تمهیداتی برای گروه نوجوانان می‌تواند امکانات رفاهی و تفریحی را برای آنها فراهم کند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!