شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۳:۱۶
کد مطلب: 44871
۱
مدیر کل بهزیستی خوزستان:

بعد از اختلالات اضطرابی و خلقی شایع ترین اختلال سوء مصرف مواد است

بعد از اختلالات اضطرابی و خلقی شایع ترین اختلال سوء مصرف مواد است
میگنا: به گزارش خوزنیوز؛ غلامرضا صدیق راد افزود: بیشترین میزان شیوع سوء مصرف مواد در بین جوانان است و در سنین بین 40 تا 50 سالگی خود به خود مصرف مواد افت پیدا می کند و برنامه ریزان باید بیشتر به این سنین توجه کنند.
 
وی همچنین با اشاره به اینکه روانگردان هرگونه مواد شیمیایی است که با ورود به بدن عملکرد آن را از لحاظ فیزیکی و روانی تغییر می دهد ادامه داد: سوء مصرف حالتی است که فرد در اثر مصرف ماده دچار اختلالاتی در زندگی شده اما هنوز واجد ملاک های وابستگی به مواد نیست.
 
مدیرکل بهزیستی استان خوزستان تصریح کرد: اعتیاد حالتی است که فرد هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روانی به مواد مخدر وابستگی پیدا می کند.
 
صدیق راد عنوان کرد: به طورکلی سه نوع ماده مخدر وجود دارد؛ مواد مخدر سستی زا، موادمخدر توهم زا، مواده مخدر توان افزا که هرکدام دارای دو حالت مصنوعی و طبیعی هستند.مواد مخدر سستی زای مصنوعی شامل هروئین و متادون و قرص ها بوده و  مواد مخدر سستی زای طبیعی مثل تریاک و خشخاش و شیره تریاک اند. مواد مخدر توهم زای طبیعی مثل ماری جوانا، حشیشی، گراس و مواد مخدر توان افزای مصنوعی شامل آمفتامین ها، اکستازی،  کریستال یا شیشه و طبیعی مثل برگ کوکایین، برگ کوکا، کراک، کریستال و شیشه است.
 
مدیر کل بهزیستی استان خوزستان با تأکید بر اینکه باید برای جلوگیری از مصرف مواد مخدر سه چیز نظم، فن و سختی یا همان تاب آوری را به کودکانمان بیاموزیم گفت:برخلاف بسیاری از دیدگاه ها که نازپروری را رواج می دهد هرچه استقلال و روی پای خود ایستادن و مهارتهای 9 گانه را به کودکانمان آموزش دهیم در آینده مقاومت در برابر مواد را یاد خواهند گرفت.
 
صدیق راد توضیح داد: سازمان بهزیستی علاوه بر مسائل مربوط به توانبخشی و اجتماعی حوزه ای تحت عنوان پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی دارد که در بحث پیشگیری از اعتیاد در سه بعد اولیه و ثانویه و ثالثه و اخیرا رابعه  فعالیت می کند.
 
وی یادآور شد: در زمینه پیشگیری اولیه، بهزیستی خوزستان در قالب تیم های اجتماع محور آموزش ها را در 5 محیط نظامی، کاری، آموزشی، محلات و خانواده انجام می دهد و اکنون 194 تیم اجتماع محور در 76 محله شهری، 58 محله روستایی، 40 محه  آموزشی و 26 محیط کاری در حال فعالیت هستند.
 
وی همچنین افزود: در بعد ثانویه در زمینه درمان اعتیاد  سازمان بهزیستی یکی از دستگاه هایی است که خدماتی را تحت عناوین درمان سرپایی  یا متادون درمانی ارائه می دهد به این صورت که با مجوز بهزیستی پزشکان مراکزی را راه اندازی می کنند و افراد سرپایی دارو مصرف می کنند.
 
صدیق راد بیان داشت: در مراکز اقامتی یا کمپ ها افراد بین 1 تا 28 روز سم زدایی می شوند و مراحل درمان خود را سپری می کنند و اکنون 75 کمپ در سطح استان فعال هستند و همچنین مراکز  اجتماع مدار و مراکز کاهش آسیب های اجتماعی نیز از بهزیستی مجوز فعالیت دارند.
 
وی در پایان گفت: در زمینه پیشگیری ثالثه که بحثی حمایتی است سازمان بهزیستی به خانواده افرادی که معتاد، ازکارافتاده و نیازمندند کمکهای حمایتی م ارائه می دهد و تعداد زیادی از معتادینی که سابقه پاک شدن دارند بعد از دریافت گواهی پاک شدن می توانند وام دریافت کرده و ایجاد اشتغال کنند و در سال گذشته 120 نفر از این افراد وام اشتغال دریافت کردند و الان مشغول به کار هستند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
نمی توانی به عقب برگردی و شروع را عوض کنی، ولی می توانی از جایی که هستی آغاز کنی و پایان را عوض کنی...