جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۹
کد مطلب: 44896
۱

مواد مخدر باعث تشدید «افسردگی» می شود

مواد مخدر باعث تشدید «افسردگی» می شود
میگنا: دكتر سعید ممتازی، متخصص روان پزشکی، شایع‌ترین دلیل خودکشی در دنیا را اختلالات روانی دانست و گفت: تحقیقات نشان داده است فردی که ماده روان‌گردان مصرف می‌کند، در آینده نه چندان دور دچار اختلالات روانپزشکی می‌شود و اقدام به خودکشی می‌کند.

وی ادامه داد: در مواد روانگردان صنعتی به خصوص «شیشه» تغییرات روان پزشکی در فرد اتفاق می‌افتد که می‌تواند در حیطه تغییرات خلقی باشد؛ به طور مثال برخی افراد با دیدن نشانه‌هایی از افسردگی، به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند و تصور می‌کنند با مصرف این مواد علایم افسردگی‌شان تسکین می‌یابد اما به دلیل نوساناتی که در خلق و خوی و روحیات افراد ایجاد می‌شود، افسردگی‌شان با شدت بیشتر و حتی با علایم جدیدتری همچون افکار بدبینانه باز می‌گردد.

عضو مرکز مطالعات اعتیاد ایران افزود: افسردگی با عوامل درونی، مغزی و عوامل اجتماعی مرتبط است و افرادی که چند نوع ماده مخدر مصرف می‌کنند علاوه بر مشکلات عصبی و فردی، مشکلات خانوادگی و اجتماعی هم دارند. مجموع این مشکلات مزید بر علت می‌شود و فرد مصرف‌کننده را به سمت ناامیدی می‌برد و در برخی موارد هم، دست به خودکشی می‌زند.

ممتازی تصریح کرد: گاهی افکار بدبینانه ممکن است فرد را به سمت آسیب رساندن به دیگران ببرد؛ چرا که تصور می‌کند دیگران با او دشمنی و سوء قصد دارند؛در نتیجه با پیش‌دستی، خودش به دیگران صدمه می‌زند.

وی از «دیگرکشی» در معتادان به خاطر مصرف مواد روانگردان صنعتی یاد کرد و گفت: در قتل‌هایی که فرد معتاد با مصرف «شیشه ، کودک  خردسال یا همسر خود را به قتل رسانده است، افکار بدبینانه‌ای وجود دارد. فرد تصور می‌کند همسرش به وی خیانت کرده و این فرزند خردسال حاصل یک رابطه خیانت آمیز است؛ به همین دلیل به همسر و فرزندش حمله می‌کند تا آنها را به قتل برساند.

این روانپزشک بیان داشت: در بسیاری از موارد هم مشاهده شده که فرد پس از آنکه اعضای خانواده را به قتل رساند، خودکشی می‌کند و این نشان دهنده شرایط ناامیدی و درماندگی است که در فرد به وجود آمده است.

ممتازی افزود: گاهی ممکن است فردی به دلیل افسردگی، ناامیدی و حس منفی که از زندگی دارد، فکر ‌کند هیچ راه نجاتی برای خود و یا خانواده‌اش وجود ندارد؛ در نهایت وقتی تصمیم به خودکشی می‌گیرد احساس می‌کند بعد از مرگش، خانواده‌اش ممکن است در نابسامانی، تنگ‌ دستی و شرایط دشوار و سختی گرفتار شوند؛ در نتیجه تصمیم می‌گیرد همراه با خودکشی خود، آنها را هم از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی مصرف انواع مواد مخدر از جمله مواد روانگردان با بیماری‌‌های مختلف روانپزشکی مرتبط است؛ بنابراین اگر روان پزشکان این موضوع را در روش‌های روان‌درمانی و دارو درمانی مدنظر قرار دهند و امکانات درمانی مناسبی را برای این افراد فراهم کنند، بدون شک بیماری اعتیاد این افراد قابل درمان و کنترل خواهد بود.
 
مرجع : خبرگزاري فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين