جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ / ۰۰:۵۴
کد مطلب: 44965
۲

نشانه‌های هشداردهنده مشکلات روحی و روانی

نشانه‌های هشداردهنده مشکلات روحی و روانی
میگنا: افرادی که دچار افسردگی می‌شوند، معمولا نمی‌توانند بیماری خود را از خانواده و دوستان نزدیک پنهان کنند. غمگینی، بی‌حوصلگی و احساس کرختی از علائم بارز افسردگی هستند. بیماران معمولا از نداشتن تمرکز، بی‌اشتهایی و کم‌ خوابی رنج می‌برند. بدترین اتفاقی که می‌تواند برای این بیماران رخ دهد، به رسمیت نشناختن بیماری‌شان از سوی اطرافیان است.

گفتن جمله‌هایی همچون «بر خودت مسلط باش! همه گاهی حالشان بد است» باعث می‌شود که بیماران احساس کنند که مورد تحقیر قرار می‌گیرند و جدی گرفته نمی‌شوند.

یک روانپزشک آلمانی می‌گوید: «گاهی اوقات لازم است به اطرافیان گوش‌زد کرد که افسردگی یک بیماری است که باید مورد معالجه قرار بگیرد.» البته توصیه می‌شود که در محیط کار باید در مطرح کردن افسردگی کمی محتاط‌ بود. زیرا در مواردی که فرد تنها به طور قراردادی کار می‌کند یا هنگامی که فضای کاری تنش‌ آمیز است، احتمال دارد که بیمار به راحتی کار خود را از دست بدهد. هرچند اگر فرد رابطه‌ خوب و دوستانه‌ای با رئیس و همکاران خود دارد، اعلام کردن بیماری‌اش می‌تواند بار بزرگی را از روی دوش او بردارد.

هنگامی که بیمار تصمیم به اعلام بیماری خود می‌گیرد، اطرافیان باید آرام بمانند و از برخورد باز او قدردانی کنند. کریستینه رومل می‌افزاید:« باید به این نکته آگاه بود که کسانی که این بیماری را خود تجربه نکرده‌اند، هیچگاه نمی‌توانند وضعیت بیمار را کاملا درک کنند.» به همین دلیل نصیحت کردن فایده‌ ندارد. بهترین حالت این است که بیمار احساس کند که اطرافیان حداقل تلاش می‌کنند، شرایط او را درک کند و او را جدی می‌گیرند.


شایع‌ترین مشکلات روانی
اضطراب و افسردگی شایع‌ترین مشکلات‌ روانی در سطح کشور بوده و اولین دلیل ناتوان‌ کنندگی افراد محسوب می‌شوند. شاید بسیاری از افراد جامعه دچار انواع مختلفی از اختلالات‌ روانی باشند، اما چون نسبت به آن آگاهی ندارند، برای درمان آن اقدامی انجام نمی‌دهند. اولین مرحله برای درمان اختلال، داشتن شناخت کامل نسبت به نوع بیماری است. امروزه مشکلات روانی شایع است و هر کسی به نوعی با اختلالات ‌روانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

مشکلات روانی چیست؟
رئیس کرسی یونسکو در آموزش‌ سلامت دانشگاه علوم‌ پزشکی تهران، حدود 5/14 درصد از بار بیماری‌ها در کشور را ناشی از اختلالات ‌روانی دانست و اظهار کرد: اضطراب و افسردگی شایع‌ترین مشکلات روانی در سطح کشور بوده و اولین دلیل ناتوان‌ ‌کنندگی افراد محسوب می‌شوند. مصطفی معین عنوان کرد: ارتقای سلامت جامعه به طور خاص به کمک رسانه‌ها نیاز دارد و اولویت‌های کرسی یونسکو نیز متناسب با اولویت‌های نظام سلامت کشور و مسائل مبتلابه جامعه تعیین شده است.


علت مسائل مربوط به بیماری روانی چیست؟
او با بیان اینکه بیماری‌های غیر واگیر از شیوع بالایی در تمام دنیا برخوردارند، عنوان کرد: به همین علت مسائل مربوط به سلامت روان، نخستین اولویت و به دنبال آن بیماری‌های قلبی و عروقی، مصدومیت‌های ناشی از حوادث، سرطان، آسم، دیابت، ایدز، اعتیاد و آسیب‌های زیست‌ محیطی از جمله اولویت‌های یونسکو درباره سلامت جامعه در نظر گرفته شده‌اند.

معین اضافه کرد: مطابق اعلام سازمان بهداشت‌ جهانی احتمال اینکه هر کدام از افراد بشر در طول عمر خود به بیماری‌های روانی مبتلا شود، حدود ۲۵ درصد است. همچنین بروز بیماری‌های روانی در هر سنی امکان داشته و هیچ شخصی به طور کامل از ابتلای به آن مصون نیست.

او با بیان اینکه مطابق تعریف سازمان جهانی بهداشت، برخورداری از بالاترین سطح سلامت، علاوه بر سلامت ‌جسمی منوط به داشتن سلامت‌ روانی و اجتماعی است، عنوان کرد: سلامت روان و سلامت جسم روی یکدیگر تاثیر متقابل داشته و می‌توانند حضور و فعالیت فرد در اجتماع را تحت‌ شعاع قرار دهند.

معین با اشاره به اینکه مشکلات‌ روانی در سطح جهان رو به افزایش گذاشته و بیش از ۱۳ درصد از بار ناشی از بیماری‌ها را به خود اختصاص داده‌ است، عنوان کرد: اختلال در ساختار خانواده، گسترش شهرنشینی، اختلال در روابط ‌سنتی، افزایش نابرابری‌های ‌اجتماعی، بی‌عدالتی، فقر، نابرابری‌های ‌جنسیتی و قومیتی از جمله عوامل موثر در افزایش بار بیماری‌های ‌روانی هستند. افزایش نابرابری‌های ‌اجتماعی، بی‌عدالتی، فقر، نابرابری‌های جنسیتی و قومیتی از جمله عوامل موثر در افزایش بار بیماری‌های روانی هستند.


او 14/ 5 درصد از بار بیماری‌ها در کشور را ناشی از مشکلات‌روانی دانست و اظهار کرد: اضطراب و افسردگی شایع‌ترین مشکلات‌روانی در سطح کشور بوده و اولین دلیل ناتوان ‌کنندگی افراد محسوب می‌شوند که با سن و جنس افراد همبستگی معناداری دارند به گونه‌ای که بیماری‌های ‌روانی در زنان و در سالمندان بیشتر هستند. مشکلات روانی در سطح کشور بوده و اولین دلیل ناتوان‌ کنندگی افراد محسوب می‌شوند معین ضمن تاکید بر اینکه لازم است سیاست‌های نظام ‌سلامت کشور بر این اساس پایه‌ریزی شود، اظهارکرد: رسانه‌ها نقش مهمی در کاهش بار بیمار‌ها دارند و می‌توانند در این راستا کمک بزرگی به حفظ سلامت‌روانی افراد در سطح جامعه کنند.


پنج نشانه اختلال شخصیت چیست؟
کسی که دچار بیماری اختلال‌شخصیت است در درک کردن اتفاقات و ارتباط با افراد جامعه دچار مشکلات بزرگ است. اختلال‌شخصیت نوعی بیماری است که در آن فرد بیمار اخلاق و رفتار ناسالم و متغییری دارد. هر فردی، در شرایط مختلف، به‌شکل متفاوتی می‌اندیشد، رفتار می‌کند و واکنش نشان می‌دهد. شخصیت هر فرد به عوامل متعدد بستگی دارد، همچون نحوه بزرگ‌شدن، تاثیر ژن‌ها، محیط پیرامونی و تجربه‌های زندگی. اختلال شخصیت به‌این‌خاطر اتفاق می‌افتد که فرد طبق هنجارهای پذیرفته‌شده‌ جامعه نمی‌اندیشد و رفتار نمی‌کند و اعتقاداتی غیر از اعتقادات پذیرفته ‌شده دارد. ابتدا بفهمید اختلال‌ شخصیت چگونه شکل می‌گیرد.

اختلال ‌شخصیت معمولا ریشه در کودکی دارد و ناشی از باور نادرست است که خودش را در بزرگسالی آشکار می‌کند. فرد به مدت طولانی از الگوهای رفتاری‌ پیروی کرده و تجربه‌هایی شخصی اندوخته که با هنجارها تفاوت فاحشی داشته‌اند. نتیجه این می‌شود که فرد بزرگسال نمی‌تواند روابط شخصی درستی برقرار کند، نمی‌تواند خودش را با بعضی موقعیت‌های خاص تطبیق دهد و نمی‌تواند خودش را با تغییر هماهنگ کند. با نقش ژن‌ها آشنا شوید.

تحقیقات نشان داده بعضی از ویژگی‌هایی را که از طریق ژن منتقل می‌شوند می‌توان علت اختلالاتی همچون اضطراب، پرخاشگری، و ترس دانست.

از تاثیرات منفی آزار زبانی آگاهی پیدا کنید. در تحقیقی که روی ۷۹۳ مادر و کودک انجام شد معلوم شد کودکانی که مورد آزار زبانی قرار می‌گرفته‌اند سه‌برابر بیش از دیگران احتمال ابتلا به اختلال شخصیت را داشتند. این اختلالات شامل نارسیسیم(خودشیفتگی)، پارانویا(بدگمانی شدید)، وسواس فکری و عملی می‌شود، اغلب تا بزرگسالی نیز ادامه پیدا می‌کند. درضمن رابطه قوی با دوستان، معلم، یا یکی از اعضای خانواده می‌تواند بعضی از آثار مخرب آزار زبانی را خنثی کند.


افسردگی شایع‌ترین اختلال‌روانی ایران
افزایش آمار آسیب‌ها و بیماری‌های روانی در ایران در سال‌های اخیر شتاب نگران‌ کننده‌ای داشته است. مطالعات دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال‌های ۱۳۷۸ و ۱۳۸۷ نشان می‌دهد که میزان شیوع اختلال‌های روانی در میان ایرانیان در فاصله‌ ۹ سال ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده و به اندکی بیش از ۳۴ درصد رسیده است.

بحران اقتصادی، تغییر و تحولات سریع اجتماعی، استرس یا فشار روانی پیوسته و نداشتن امید به آینده از جمله عواملی هستند که به افزایش آمار اختلال‌های روانی در یک جامعه دامن می‌زنند.
مرجع : افکارنیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید