کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پس از مریم میرزاخانی فقید

یک ریاضیدان ایرانی دیگر برنده جایزه فیلدز شد

خبرگزاری ایسنا , 12 مرداد 1397 ساعت 0:40

"کوچر بیرکار" ریاضیدان ایرانی‌تبار متولد شهر مریوان استان کردستان موفق شد به عنوان دومین ایرانی، مهمترین جایزه جهان در حوزه ریاضیات را از آن خود کند.


میگنا: "کوچر بیرکار" ریاضیدان کُرد ایرانی زاده ۱۹۷۸ میلادی که اکنون مقیم بریتانیا است برنده مدال فیلدز معتبرترین جایزه ریاضی دنیا شد. بسیاری جایزه فیلدز در رشته ریاضی را همتراز با جایزه نوبل می‌دانند.

کوچر بیرکار که در سال 1356 خورشیدی در شهر مریوان استان کردستان متولد شد و مدرک کارشناسی خود را در سال 1378 از دانشگاه تهران گرفت، اما سپس به بریتانیا مهاجرت کرد و پس از اخذ مدرک دکترا در سال 2004 از دانشگاه ناتینگهام، اکنون در دانشگاه کمبریج به عنوان استاد و پژوهشگر مشغول تدریس و فعالیت است.

عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه «هندسه جبری» است.

وی تاکنون برنده جایزه بنیاد ریاضی پاریس، جایزه لورهولم در سال ۲۰۱۰، جایزه مور در سال ۲۰۱۶ و اکنون مدال فیلدز در سال ۲۰۱۸ شده است. برندگان جایزه فیلدز که به عنوان نوبل ریاضی شناخته می‌شود، امروز طی مراسمی در شهر ریودوژانیرو برزیل معرفی شدند.

جایزه فیلدز هر چهار سال یک بار به دو تا چهار ریاضیدان برجسته زیر ۴۰ سال اعطا می‌شود.

در دوره قبل نیز مریم میرزاخانی ریاضیدان ایرانی و استاد دانشگاه استنفورد موفق به کسب این جایزه شد تا اولین زن تاریخ و اولین ایرانی باشد که نوبل ریاضی را دریافت می‌کند.
 
دکتر کوچر بیرکار ریاضیدان ایرانی
 
بنا بر گزارش ايران حیدر درخشانی برادر کوچر بیرکار می‌گوید: بعد از مهاجرت از کشور نامش را به‌ کوچر بیرکار به معنای مهاجر متفکر تغییر داده است. کوچر ٤٠ساله در روستای نی مریوان به دنیا آمد و سومین فرزند یک خانواده شش فرزندی است. پدرش کشاورز است و مادرش خانه دار. او درباره تغییر نام کوچر می‌افزاید: برادرم برای پدر و مادرم احترام خاصی قائل است به همین دلیل وقتی تغییر نام داد به آنها اعلام کرد.پدرم علت این کار را پرسید و کوچر در جواب توضیح داد که عاشق ریاضی هستم و اینجا هم مهاجرم برای همین می‌خواهم نامی کردی روی خودم بر اساس علایقم بگذارم. می‌گفت چندین ماه فکر کردم تا به این اسم رسیدم او هم عاشق ریاضی است وهم عاشق همشهری هایش.


کد مطلب: 44987

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/44987/یک-ریاضیدان-ایرانی-دیگر-برنده-جایزه-فیلدز

میگنا
  https://www.migna.ir