پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ / ۱۱:۲۱
کد مطلب: 45009
۵
۱

گفتگو با علی عبدالله‌زاده:رتبه 2 تجربی و 1 زبان کنکور 97

گفتگو با علی عبدالله‌زاده:رتبه 2 تجربی و 1 زبان کنکور 97
میگنا: علی عبداله‌زاده با بیان اینکه دوران تحصیل ابتدایی را در آموزشگاه شهید فلاحی سپری کرده، افزود: به دلیل استعداد بالا و نمرات ممتاز دوران راهنمایی و دبیرستان را در آموزشگاه استعدادهای درخشان شهید بهشتی تحصیل کردم.

وی که متولد سال ۱۳۷۸ و علاقه‌مند به رشته فوتسال و پینگ‌پنگ است در تشریح علت موفقیتش می‌افزاید: در اینجا جا دارد از حمایت‌های پدر و مادرم و همچنین رئیس و کارکنان و معلمان دبیرستان استعدادهای درخشان که حمایت همه‌جانبه از من داشتند و باعث کسب این موفقیت شدم قدردانی کنم.

نفردوم گروه علوم تجربي افزود: هدف اصلی‌ام کنکور گروه تجربی بود ولی چون از پایه همواره کنار همه سال‌های تحصیلی زبان هم می‌خواندم. می‌خواستم خودم را محک بزنم و ببینم که در چه سطحی هستم. وی افزود: تمرکز اصلی‌ام روی کنکور تجربی بود ولی در دو سه ماه پایانی نیم‌نگاهی به درس‌های زبان هم داشتم.


وی در خصوص رتبه نخست زبان انگلیسی در کنکور سراسری گفت: با توجه به اینکه در برنامه نویسی کامپیوتر فعالیت داشتم به ناچار و برای کسب اطلاعات باید به منابع انگلیسی مراجعه می کردم، لذا بصورت خودجوش و بدون دبیر و کلاس متفرقه به فراگیری زبان انگلیسی پرداختم.

نفر اول کنکور زبان‌های خارجی در توصیه به داوطلبان گفت: به داوطلبان توصیه می‌کنم که در سال آخر حداقل روزی هفت ساعت درس بخوانند ولی اینکه خودم چند ساعت در روز درس می‌خوانم مسکوت بماند. عبداله‌زاده ادامه داد: من در مدرسه استعدادهای درخشان شهید بهشتی تربیت حیدریه درس می‌خواندم و در هیچ کلاس آموزشی و خصوصی خارج از مدرسه شرکت نکردم ولی در برخی از کنکورهای آزمایشی شرکت می‌کردم.

وی بیان کرد: توقع داشتم که رتبه‌ام خوب شود و انتظار رتبه زیر 30 را داشتم ولی انتظار رتبه دو گروه تجربی را نداشتم البته در کنکورهای آزمایشی رتبه‌ام خوب می‌شد و برخی مواقع رتبه یک هم می‌آوردم.
 

از چه زمانی و چگونه به این باور رسیدی که باید این مسیر را در پیش بگیری و تو می توانی موفّق بشوی؟
- از تابستان قبل سال سوم دبیرستان


از دوران کودکی تا به اکنون، چه کسانی در خانواده و مدرسه و در دوستان و آشنایان تاثیری جدّی بر روی تو گذاشتند و ایشان را در موفقیّت خود سهیم می دانی؟ ایشان چگونه به تو انگیزه دادند و کمکت کردند؟
- پدر و مادر و مدیر مدرسه مان؛ با قبولاندن این که توانایی این کار را دارم

پدر و مادر به غیر از نقش حمایتی و روحیه بخش خود در چه موارد ویژه ی دیگری به تو کمک کرده اند تا به این جا برسی و موفق شوی؟ لطفا مثال هایی از این موارد را ذکر کن.
- اعتماد به من و دادن آزادی های کافی در این مسیر

عمده فعالیت های تو در زمینه های غیر درسی شامل چه مواردیست؟ چه قدر وجود این فعالیت ها را به عنوان عامل ایجاد تعادل و شادابی برای کیفیت و بهبود فعالیت های جدّی درسی لازم می دانی؟ لطفا توضیح بده و مثال بزن.
- بیشتر تفریحم در زمان آزاد در اینترنت بود که بیشتر هم شامل مطالعه داستان یا فیلم می شد و واقعا تفریح برای داوطلبین در کنار درس لازم است


آیا در طول این سال ها،زمان هایی نیز پیش آمد که احساس سردرگمی یا خستگی و ناامیدی کنی؟ در این صورت چگونه با خودت کنار آمدی و موضوع را حل کردی؟ چه کسانی تو را در این مهم یاری نمودند و چگونه؟
- بله، ولی با راهنمایی های مدیر مدرسه و شناختی که از خودم داشتم می دانستم که این خستگی ها زودگذر هستند و مسیر همچنان ادامه دارد


هیچ
وقت شد که در رقابت کنکور، کار را تمام شده فرض کنی و توقف داشته باشی؟پیش آمد که غرور باعث کم کاری یا سهل انگاری تو شود؟ در این وضعیت ها چگونه خود را مدیریت کردی؟

- آزمون های آزمايشي باعث می شد تا هر وقت همچین احساسی داشتم با دیدن نتیجه خودم و تلاش بقیه به خودم بیایم


همان طور که می دانی عیار شرکت کنندگان در هر آزمون، معیار مهم تری برا ی قیاس و قضاوت عملکرد، نسبت به تعداد شرکت کنندگان آن آزمون است. آیا واقعا حضور مستمر و رقابت در آزمون های کانون با بالاترین جامعه ی آماری کشور و عیار بالاتر شرکت کنندگان آن (اغلب رتبه های برتر و دانش آموزان زرنگ در کانون آزمون می دهند و رقابت می کنند) و البته تعداد بیشتر این آزمون ها، منجر به پیشرفت و رضایت تو شد و یا برعکس خود یک عامل استرس زا و خسته کننده بود؟ چگونه خود را تحلیل و مدیریت می کردی و به رقابت ادامه می دادی؟
- واقعا یکی از دلایل یه پیش رفتن من دیدن بقیه نفرات برتر تجربی در آزمون ها بود و این عامل اصلا باعث نا امیدی من نبود هر چند که برخی ناامید می شدند ولی من هدفم و شناختم از خود مشخص بود و حتی وقتی رتبه ام به زعم عده ای خوب نمی شد ولی من می دانستم که چه می کنم.


چرا از تابستان در آزمون ها حضور داشتی؟ آیا واقعا این موضوع که حضور در آزمون های تابستان و پرداختِ نگاه به آینده در کنار نگاه به گذشته در برنامه آزمون های تابستانی باعث پیشرفت در باقی ایّام سال می شود، صحّت دارد؟ در مورد تو چگونه بود و به چه نتایجی منجر شد؟
- چون واقعا به درس های نگاه به آینده و پیش خوانی درس ها اعتقاد داشتم و نتیجه آن را همان اولین باری که در تابستان سال سوم شرکت کردم دیدم


در چرا هیچ وقت در آزمون ها غیبت نمی کردی؟ استدلال تو چه بود؟ متاسفانه برخی از دانش آموزان در ایّام امتحانات در آزمون ها شرکت نمی کنند. آیا تو بین برنامه مدرسه ، فعالیت های تشریحی ، امتحانات و آزمون های تستی کانون، تفکیک قائل هستی؟ در غیر این صورت چگونه در ایّام امتحانات دچار مشکل نمی شدی؟
- نه من تفکیکی بین امتحانات و آزمون ها و درس خواندن خودم قائل نبودم چون برنامه خودم را جوری تنظیم می کردم که تمام این امتحانات و مطالعات و آزمون ها جوری باشند که کمک کننده با هدف نهایی من باشند


در مورد مهارتِ آزمون دادن و استراتژی ها و تکنیک های شخصی سازی شده  خودت در آزمون ها چه مواردی را می توانی ذکر کنی که مفید واقع شده اند؟
- این که هر آزمون سعی کنم تا سریع تر از آزمون قبل سوالات را حل کنم


چه اطلاعات و استفاده های مفیدی از کارنامه آزمون های کانون که بلافاصله در عصر آزمون منتشر می شود، داشتی؟ آیا از سایر کارنامه ها و اطلاعات مفید جعبه ابزار کارنامه در صفحه شخصی خودت در سایت کانون نیز استفاده کردی؟ مفیدترین نمونه را ذکر کن.
- کارنامه 5درس باعث شد تا نقطعه ضعف اصلی خودم که در درس شیمی بود را و مطمئن شوم که در شیمی نقطعه ضعف دارم



آیا قائل به برنامه ریزی شخصی و ثبت عملکرد در دفتر برنامه ریزی بودی؟ چرا این موضوع را مهم و مفید می دانی؟
- اتفاقا مهم ترین عامل از نظر من شخصی سازی است زیرا هر فرد ضعف ها و قوت ها و ویژگی های منحصر به فردی دارد و شیوه برطرف کردن ضعف ها نیز برای هر فرد مجزاست


یک از متُد نسبتا جدید اصول مطالعه و یادگیری، یادگیری به روش بازیابی است که در کنار تقویت مهارت های فراشناخت از جمله رویکردهای نوین و موثری است که اثر مفید و تمایزساز آن کاملا اثبات شده است. آیا تو هم از روش بازیابی استفاده می کردی؟
-
بله، از تابستان سال سوم که به روش مطالعاتی اشتباهی داشتم و در 2آزمون نتیجه آن را دیدم متوجه شدم که نیاز به بازیابی مطالب در بازه های مشخص دارم و سعی کردم در طی سال سوم روش خودم را اصلاح کنم
 
برنامه و روش تو برای مرور و تحلیل آزمون، پس از هر آزمون چگونه بود؟
- همان روز آزمون بعد از انتشار کارنامه سوالاتی که نادرست پاسخ داده بودم را اول بررسی می کردم و سپس سوالاتی که در آزمون با شک پاسخ داده بودم یا سرجلسه به سختی به جواب رسیده بودم را بررسی می کردم تا پاسخ های ساده تر آن را یاد بگیرم.


در طول آزمون های سالی که گذشت، همیشه تو در بین ترازهای برتر کشوری هر آزمون حضور داشتی... آیا برای رقابت، رقیبان اصلی خودت را رصد همیشگی می کردی و بر روی نقاط ضعف و قوّت ایشان سرمایه گذاری داشتی؟ مثالی ذکر کن.
- بله همیشه نفرات برتر و درصد های آنها در آزمون را بررسی می کردم و درصد های آنها را تحلیل می کردم و با خودم مقایسه می کردم و یکی از سرمایه گذاری های من در 3ماه مانده به کنکور بر همین اساس بود که روی درس شیمی گذاشتم.


در ایستگاه های پایانی کنکور و زمان جابجایی رتبه ها و افت برخی از دانش آموزان، چه عواملی و چگونه باعث شدند که تو با حفظ قوای خود به تلاش بیشتر ادامه داده و حتی باز هم پیشرفت کنی؟ نقش همراهی با برنامه راهبردی را چه قدر در این موضوع دخیل می دانی؟
- اعتمادی که به توانایی خودم و شناخت کافی ای که از مشکلات و ایرادات و راه حل آنها داشتم؛ برنامه راهبردی برای دور شدن از سردرگمی خیلی مفید بود هرچند خودم تغییراتی در برنامه شخصی خودم نسبت به برنامه راهبردی داده بودم.


آیا در روزهای پایانی و روز و شب قبل از کنکور، همچنین در هنگام جلسه کنکور، دچار مشکلی شدی و مورد جدیدی برایت پیش آمد یا خیر؟ در این صورت چگونه به خودت مسلط شدی و به کارت ادامه دادی؟
- خوشبختانه تجربه هایی که در طی آزمون های آزمايشي کسب کرده بودم به طوری بود که به مشکل جدیدی در جلسه کنکور برنخوردم که باعث نگرانی یا سردرگمی شود.


انتخاب تو برای تحصیل در دانشگاه، چه رشته ای است و کدام دانشگاه خاص؟ ملاک های اصلی تو برای این انتخاب، غیر از علاقه، شامل چه دلایل دیگری است؟
- رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛ با توجه هدفی که خودم برای زندگی آینده خودم دارم و شرایط زندگی و در نظر گرفتن مسایل شخصی خودم دوست دارم در كنار خانواده ام باشم.
 

دوست ندارم در تهران درس بخوانم
نفر اول کنکور زبان‌های خارجی در پاسخ به اینکه آیا قصد ندارید که در دانشگاه‌های تهران درس بخوانید، گفت: بی‌شک دانشگاه‌های تهران خیلی خوبند ولی مشکلم با شهر تهران است که دوست ندارم آنجا درس بخوانم، 99 درصد در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را انتخاب می‌کنم، آن یک درصد دیگر مربوط به اتفاقات پیش‌بینی نشده است. عبداله‌زاده درباره تحصیل در رشته دوم گفت: فقط می‌خواهم در رشته پزشکی درس بخوانم و قصد ندارم در کنار رشته پزشکی رشته دیگری بخوانم چراکه رشته پزشکی بسیار وقت‌گیر است.

سلیمان عبدلله زاده پدر این دانش آموز موفق تربت حیدریه نیز با اشاره به اینکه برای فرزندان خود هیچ هزینه اضافه ای از جمله تحصیل در مدارس غیرانتفاعی و یا گرفتن معلم اختصاصی نکرده است گفت: خداوند به این بچه ها استعداد داده است و آنها خود با تلاش و استفاده از روش های نوین از جمله فضای مجازی با دسترسی به منابع درسی و فوق درسی توانسته اند موفقیت خود را تضمین کنند.

 
 
مرجع : ايرنا،آنا،كانون قلمچي
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
آفرین به این جوان باهوش و موفق
یک انتقادی به فرمت گزارش دارم. ظاهراً از طرف موسسات کنکوری تهیه شده بود و هدفش تبلیغ بود. به هرحال از جواب های خوب و هوشمندانه ایشان لذت بردم. روش فکر ایشان بسیار جلوتر از سنشون هست و این از علائم نبوغ بالای ایشان است. برایشان در ادامه راه آرزوی موفقیت دارم.
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.