کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عوارض جدی نادیده گرفتن بیماری‌های روحی

چرا باید به روانشناس مراجعه کنیم؟!

باشگاه خبرنگاران , 31 مرداد 1397 ساعت 23:29

مشاور توانبخشی درباره ضرورت مراجعه به مشاور یا روانشناس و عوارض نادیده گرفتن بیماری‌های روحی توضیح داد.


میگنا: حمید خاکباز دکترای مشاوره توانبخشی؛ درباره لزوم مراجعه به روان شناس گفت: افراد برای مواجه با مشکلاتی که به تنهایی قادر به حل آن نیستند، باید از روانشناس کمک گیرند.

وی ادامه داد: مهارت‌های زندگی زوجین (انتخاب همسر و آغاز زندگی مشترک)، استرس و اضطراب، انتخاب رشته تحصیلی یا شغل و خودشناسی از جمله مواردی هستند که باید برای هدایت درست آن به روان شناس مراجعه کرد.


مشاور را آگاهانه انتخاب کنید
خاکباز درباره تفاوت بین مشاور، روان شناس و روان پزشک اظهار کرد: روان شناس و مشاور حیطه کاری شبیه به هم دارند، در واقع روان شناس اختلالات روان شناختی و مشکلات شخصیتی را درمان کرده و مشاور در زمینه‌های تحصیلی، ازدواج و انتخاب شغل به افراد کمک می‌کند همچنین در حیطه روانپزشکی مشاوره صورت نمی‌گیرد و روان پزشک، متخصص تجویز دارو برای درمان بیماری‌های مختلف روحی و روانی است.

وی افزود: افراد پس از مشاوره با یک روان شناس و تشخیص او، در صورت نیاز به  درمان دارویی به روان پزشک ارجاع داده می‌شوند.


روان شناس چگونه به شما کمک می‌کند؟
این مشاور توانبخشی درباره روش کار روان شناسان در حل مشکل افراد گفت: روان شناس کار خود را با مصاحبه بالینی شروع کرده و از بیمار شرح حال گرفته و پس از بررسی رفتار‌های ناسازگار فرد ماهیت، شدت و عمومیت مشکل را تعیین می‌کند. ماهیت مشکل در واقع موضوع اصلی آن، شدت مشکل، بررسی اثرگذاری آن بر عملکرد زندگی فرد و عمومیت مشکل، مدت زمان آن است.

این مشاور توانبخشی گفت: در پایان جلسه روان شناس با توجه به اطلاعات به دست آمده موضوع را جمع بندی کرده و در نهایت نکات آموزشی و درمانی و تکنیک‌های مقابله با مشکل را تجویز می‌کند.

درمان بیماری‌های روحی را جدی بگیرید
خاکباز با اشاره به عوارض جسمانی ناشی از درمان نشدن  بیماری‌های روحی-روانی اظهار کرد: ۷۰درصد افرادی که به دلیل زخم معده، ریزش مو و مشکلات بینایی به پزشک مراجعه می‌کنند به یک روان شناس ارجاع داده می‌شوند، زیرا پزشک به خوبی تشخیص داده که دلیل بیماری فرد مشکلات روان شناختی از جمله اضطراب است.

این مشاور توانبخشی اضطراب و افسردگی را عامل بسیاری از مشکلات روان شناختی دانست و تاکید کرد: استرس و اضطراب فلج کننده است و اگر طی یک دوره ۶ ماهه ادامه پیدا کند به طور حتم زندگی فرد را دچار اختلال می‌کند؛  متاسفانه زمانی افراد به روان شناس مراجعه می‌کنند که دیر شده و زندگی شان در حال فروپاشی و فلج شدن است.

چه زمانی مراجعه کنیم؟
خاکباز با اشاره به زمان مراجعه به روان شناس گفت: به نظر شما چه زمانی لازم است یک فرد به حمام برود؟ برای این سوال جواب‌های متفاوتی وجود دارد؛ افراد در طول سال شرایط مختلفی را تجربه می‌کنند که ممکن است در یک دوره نیاز بیشتر به مشاوره  و در دوره نیاز کمتری داشته باشند در واقع روح و روان ما هم نیاز به مشاوره دارد تا تمیز شود و این لازمه زندگی است.

نقش جنسیت روانشناس در درمان
وی با تاکید بر تاثیر جنسیت روان شناس در درمان بیماران گفت: افراد شخصیت‌های متفاوتی دارند و این موضوع نیاز‌های متنوعی را در آن‌ها ایجاد می‌کند؛ برخی از اینکه مسائل و مشکلاتشان را برای هم جنس خود مطرح کنند احساس آرامش و امنیت بیشتری دارند و در مقابل افرادی قرار دارند که ترجیح می‌دهند از جنس مخالف خود مشاوره و راهنمایی بگیرند.

خاکباز مدت زمان جلسات مشاوره را این گونه تشریح کرد: مدت زمان هر جلسه مشاوره حدود ۴۵ دقیقه و تعداد جلسات بستگی به نوع مشکل و شدت آن دارد.

نبود پوشش بیمه ای برای درمان بیماری های روحی
وی با انتقاد از نبود پوشش بیمه برای درمان بیماران بیان کرد: متاسفانه درمان بیماری‌های روحی-روانی تحت پوشش بیمه نیست و مشاوره‌های روان شناسی هزینه‌های سنگینی را بر بیماران تحمیل می‌کند.

این مشاور توانبخشی دلایل اصلی مراجعه نکردن  افراد به روان شناس را این گونه بیان کرد: دلایل عمده این موضوع آگاهی نداشتن، نوع فرهنگ، نبود اعتماد مردم برای بیان مشکلاتشان و نبود توان پرداخت هزینه درمان است.


کد مطلب: 45167

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/45167/چرا-باید-روانشناس-مراجعه-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir